Bezwaar maken tegen bekeuring "Geen licht op de fiets

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Bezwaar maken tegen bekeuring "Geen licht op de fiets

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb zojuist een boete gekregen voor het rijden zonder licht. Echter, alleen mijn voorlicht deed het niet, maar op de boete staat vermeld: Het niet voeren van voor én achterlicht. Mijn vraag is nu, als ik bezwaar aanteken, bij wie ligt de bewijslast, en maakt het überhaupt uit of alleen het voor of achterlicht het niet doet, of allebei niet?
wout TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door wout »

Het maakt niet uit of je alleen geen voorlicht of alleen geen achterlicht hebt, of geen voor EN achterlicht..
Het is als 1 feit omschreven en de boete is voor alle varianten 20 Euro.

Bezwaar maken op de omschrijving zal niet gaan werken, die kan de verbalisant nog aanpassen.
Sindy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sindy »

Zodra het voor of achterlicht het niet doet moet er een boete van 15 euro worden betaald wanneer beide het niet doen word de boete 25 euro.
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Sindy schreef:Zodra het voor of achterlicht het niet doet moet er een boete van 15 euro worden betaald wanneer beide het niet doen word de boete 25 euro.
Deze informatie is verouderd, dat gold t/m 31 december 2005.
Met ingang van 1 januari 2006 is het bedrag €20 waarbij het niet meer uitmaakt of alleen het koplicht, alleen het achterlicht of beiden niet branden.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Okay, dank voor Uw antwoord.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Overigens heb ik gisteren al een correctie voorbij zien komen mbt dit feitnummer... Zal de lijst eens opzoeken... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Sindy TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Sindy »

MotoRon schreef:
Sindy schreef:Zodra het voor of achterlicht het niet doet moet er een boete van 15 euro worden betaald wanneer beide het niet doen word de boete 25 euro.
Deze informatie is verouderd, dat gold t/m 31 december 2005.
Met ingang van 1 januari 2006 is het bedrag €20 waarbij het niet meer uitmaakt of alleen het koplicht, alleen het achterlicht of beiden niet branden.
excuses
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En de omschrijving klopt gewoon:

niet branden van voorlicht EN achterlicht.

als een van beiden niet brandt is het dus inderdaad zo dat voorlicht EN achterlicht niet branden.
J o h a n
Stamgast
Geslacht:

Ongelezen bericht door J o h a n »

Ehhh,,

en/of.

:D

Maar goed twee of een maakt blijkbaar niet uit.

Op verjaardagsfeestjes/kantines wordt het soms zeer breed uitgemeten, dat fiets achterlichtje controleren van schoolkinderen etc.

Zo van hebben ze niets beters te doen.
Laat ze maar echt werken etc...

Nu ben ik eens een keer met een trucktchauffeur meegeweest, in de mist.
Sindsdien ben ik zeer doordrongen van het feit dat fietsverlichting goed in orde moet zijn. Je ziet fietsers in mist vanuit een vrachtauto ontzettend slecht, ze zit wat hoger en de mist is daar vaak nog dichter.

Dus als ik een "papa" hoor klagen over die vreselijke "kinderachtige"
boete, wijs ik altijd even op die chauffeur die het fietsertje niet op tijd zag.

Destijds is het wel relatief goed afgelopen, wel letsel maar niet blijvend.

Johan
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

J o h a n schreef:Ehhh,,

en/of.

:D

Maar goed twee of een maakt blijkbaar niet uit.
Voorheen had je verschillende feiten.
Helemaal geen licht of voor of achter defect.

Nu hebben ze het omgedraait waardoor 1 feit voldoende is.
Je moet nu voor EN achterlicht hebben, alles wat anders is is fout.

Eigenlijk heel simpel.

Enne dat van die zichtbaarheid, dat besef komt vaak pas als het al (goed) fout is.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Toch hoor ik juist vaak het tegenovergestelde van mensen. Die vinden het juist uitermate belangrijk dat we op die fietsverlichting controleren.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Ik heb de afgelopen dagen meerdere controles gedaan. Opvallend is dat in vergelijking met voorgaande jaren er veel meer mensen met verlichting fietsen. Maar dan ook echt veel meer. Ik heb wel de bekende citaten gehoord van "vorige keer werd er iemand vermoord in mijn straat en toen kwamen jullie ook niet" je kent ze wel.
Maar duidelijk is dat de controles echt werken gezien het feit dat het merendeel nu wel met verlichting rijdt. En dat was vroegah wel anders.

Groetjes Kale :wink:
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Kale schreef:. Ik heb wel de bekende citaten gehoord van "vorige keer werd er iemand vermoord in mijn straat en toen kwamen jullie ook niet" :
Inkoppertje: Had ik geen tijd voor want was toen bezig met fietsers op te schrijven voor hun achterlichtje. Kwestie van prioriteiten stellen immers.
Kale TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Kale »

Hahaha, mijn antwoord was soortgelijk. Ik zei "nee hoor mevrouw, wij schrijven alleen maar bonnen". Toen ze haar geboorte datum niet wilde geven en vervelend begon te worden heb ik er nog een schepje bovenop gedaan. Ik vertelde haar dat ze in beroep moest gaan en dan aangeven dat er pas iemand was vermoord in haar straat en dat we toen niet kwamen, en dat ze best wel een kans zou maken. Grappig was dat deze zelfde dame vanochtend langsfietste en mopperend en hoofdschuddend doorreed. Maar met verlichting.
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Ik kan er heel kort over wezen, eind vorig jaar bij een dodelijk ongeval geweest van een meisje. Achterlicht van het meisje deed het niet toen ze in het donker van achter door een auto is geschept.

Dus ik blijf schrijven voor zonder licht rijden.
Gesloten