code 540 of 570

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Ik ga maandag het artikel op de zaak opzoeken Gijs. Ik vermoed dat ik de zaken omgedraait heb. In ieder geval staat mij bij dat bij één van beide de hulpkoppeling niet gemonteerd mag zijn.

In ieder geval wordt dit vesstaan onder een hulpkoppeling:

Afbeelding

En die monteer je volgens mij toch echt op de trekhaak, en niet op de aanhanger / caravan.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Bert schreef:Ik ga maandag het artikel op de zaak opzoeken Gijs.

In ieder geval wordt dit vesstaan onder een hulpkoppeling:

Afbeelding

En die monteer je volgens mij toch echt op de trekhaak, en niet op de aanhanger / caravan.
Nu snap ik de fout in je denkwijze. Wat jij laat zien is namelijk geen hulpkoppeling.
Een hulpkoppeling is een staalkabel of ketting die bevestigd is aan de trekboom van de aanhanger en die vastgemaakt moet worden aan het trekkend voertuig. Meestal wordt daar de haak die jij laat zien voor gebruikt.
De losbreekreminrichting is een dunnere kabel met een zwakke plek er in. Die zwakke plek is nog sterk genoeg om de aanhanger op de rem te trekken en breekt daarna door.

als je gaat zoeken in artikelen kijk dan bij art. 5.18.34 voertuigreglement
Bert TS
Infopolitie Gast

Sorry Gijs, maar dit is toch echt een hulpkoppeling. Als jij naar Halfords of Brezan gaat en vraagt om een hulpkoppeling, dan krijg je zoiets. Zelfs als je " huplkoppeling" in Google intikt kom je bij deze apparaten terecht.

Uiteraard ben ik wat gaan zoeken en valt het mij inderdaad op dat men over het gedeelte op de aanhanger / caravan ook over de hulpkoppeling spreekt.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bert schreef:Sorry Gijs, maar dit is toch echt een hulpkoppeling. .
In dat geval staat het in de wetboeken verkeerd, namens de wetgever "sorry"
Bert TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:
Maakt niet uit hoor. :wink:

Maar leg mij eens uit hoe dat ding wat ik al jaren onder de naam "hulpkoppeling" in -en verkoop heet ?
Bert TS
Infopolitie Gast

Overigens heb ik het volgende artikel gevonden (5.18.34 voertuigreglement). Maar daar spreekt men volgens mij niet over een hulpkoppeling.
Bij samenstellen van voertuigen waarvan de aanhangwagen van een reminrichting is voorzien, moet de reminrichting van de aanhangwagen in werking treden bij het bedienen van de bedrijfsrem van het trekkend voertuig.

Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

Indien zowel het trekkend voertuig als de aanhangwagen zijn voorzien van een ABS- of EBS-systeem moeten de daartoe bestemde ISO 7638 stekkers op beide voertuigen met elkaar verbonden worden.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bert schreef:
gvdbor schreef:
Maakt niet uit hoor. :wink:

Maar leg mij eens uit hoe dat ding wat ik al jaren onder de naam "hulpkoppeling" in -en verkoop heet ?
De handel heeft daar kennelijk geen goeie naam voor want zowel de Brezan als Jozua aanhangwagens noemt het "hulpkoppeling" waarbij Jozua dan onderscheid maakt tussen het aanhangerdeel (de kabel of ketting) en het autodeel (laten we die maar "trekhaakhaak" noemen)

De wet, art. 5.18.57 is er echter duidelijk in.
Die noemt de trekhaakhaak "een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak"
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Bert schreef:Overigens heb ik het volgende artikel gevonden (5.18.34 voertuigreglement). Maar daar spreekt men volgens mij niet over een hulpkoppeling.
Inderdaad, dat gaat over de losbreekreminrichting.

5.18.57 gaat over de hulpkoppeling
Bert TS
Infopolitie Gast

Hij is inderdaad duidelijk !

Dat ding wat ik verkoop moet dus eigenlijk "trekhaakhulpkoppeling" heten ?
Ton wegman TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Ton wegman »

Inmiddels opgezocht en gevonden.

Volgens: Voertuigreglement

Hoofdstuk 5
afdeling 18
Gebruikseisen voertuigen

Artikel 5.18.57

De hulpkoppeling van middenasaanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 1500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.

Wanneer de betreffende agent mij dit verteld had dan was alles duidelijk
geweest.

Groet Ton
Gesloten