Recent ben ik staande gehouden en is er door de agent in opleiding geconstateerd dat mijn hulpkoppeling niet deugdelijk gemonteerd was. (hij hing over de trekhaak) toen ik hem vroeg hoe het dan wek=l deugdelijk was kon hij me daar geen antwoord op geven. Ik kreeg een bekeuring met als feitcode P540. Vervolgens krijg ik een beschikking thuis met als feitcode P570. Welnu p540 is dat de koppeling niet deugdelijk gemonteerd is en p570 is dat de hulp koppeling niet deugdelijk gemonteerd is.
Ik heb dus twee vragen, 1 de beschikking komt niet overeen met de bekeuring hoe nu verder?
2. De agent kon mij niet vertellen hoe ik het wel deugdelijk moest monteren en liet mij na het uitschrijven van de bekeuring gewoon verder rijden terwijl hij eerst een heel verhaal op gehangen heeft hoe verschrikkelijk gevaarlijk ik wel niet bezig was er zou wel vanalles kunnen gebeuren.
Graag een passend anytwoord op beide vragen'
Met vriendelijke groet,
Ton Wegman schreef:Recent ben ik staande gehouden en is er door de agent in opleiding geconstateerd dat mijn hulpkoppeling niet deugdelijk gemonteerd was. (hij hing over de trekhaak) toen ik hem vroeg hoe het dan wek=l deugdelijk was kon hij me daar geen antwoord op geven. Ik kreeg een bekeuring met als feitcode P540. Vervolgens krijg ik een beschikking thuis met als feitcode P570. Welnu p540 is dat de koppeling niet deugdelijk gemonteerd is en p570 is dat de hulp koppeling niet deugdelijk gemonteerd is.
Ik heb dus twee vragen, 1 de beschikking komt niet overeen met de bekeuring hoe nu verder?
2. De agent kon mij niet vertellen hoe ik het wel deugdelijk moest monteren en liet mij na het uitschrijven van de bekeuring gewoon verder rijden terwijl hij eerst een heel verhaal op gehangen heeft hoe verschrikkelijk gevaarlijk ik wel niet bezig was er zou wel vanalles kunnen gebeuren.
Met vriendelijke groet,
Ton
je zult gewoon moeten betalen. en dat je door mag rijden moet jee alleen maar blij mee zijn. stel dat je niet verder mocht rijden.
Tja Walter, ook jij kan me dus niet vertellen hoe het wel deugdelijk is.
Laat ik het zo zeggen, als je niet weet hoe iets deugdelijk is kan je ook niet zeggen dat het niet deugdelijk is. Jammer dat jullie in de opleiding alleen maar eenzijdig geinformeerd worden.
Ton Wegman schreef:Recent ben ik staande gehouden en is er door de agent in opleiding geconstateerd dat mijn hulpkoppeling niet deugdelijk gemonteerd was. (hij hing over de trekhaak) toen ik hem vroeg hoe het dan wek=l deugdelijk was kon hij me daar geen antwoord op geven. Ik kreeg een bekeuring met als feitcode P540. Vervolgens krijg ik een beschikking thuis met als feitcode P570. Welnu p540 is dat de koppeling niet deugdelijk gemonteerd is en p570 is dat de hulp koppeling niet deugdelijk gemonteerd is.
Met vriendelijke groet,
m P 540 de aanhangwagen niet middels een deugdelijke koppeling met het trekkend voertuig is verbonden 5.18.54 VR m P 540 =130 euro boete
m P 570 de hulpkoppeling van een middenasaanhangwagen met een toegestane maximum massa van niet
meer dan 1500 kg niet op de vereiste wijze is aangebracht = 50 euro boete.
540 gaat over de koppeling zelf oftewel het gedeelte tussen de aanhanger en trekkend voertuig.
570 gaat over de hulpkoppeling. Deze mag niet los over de trekhaak hangen. Inderdaad kan dat behoorlijk gevaar opleveren. De hulpkoppeling heeft tot doel om de lichte aanhanger aan het trekkend voertuig gekoppeld te houden op het moment dat de trekhaak zou breken. De zwakke plek bij de trekhaak is de kogel of de bocht daar net onder (met name de laatste) Als de hulpkoppeling dus los over de trekhaak hangt zal ook die eraf glijden bij breken van de trekhaak. Gelukkig komt het maar zelden voor maar ik heb het meegemaakt.
Het feit dat u nu een andere beschikking krijgt toegestuurd is geen probleem. Wat u bij de controle kreeg is slechts een aankondiging dat u een beschikking krijgt toegestuurd. Die heeft op zich geen rechtswaarde. Zelfs in verdere stadia kan het nog gewijzigd worden.
Ton Wegman schreef:Tja Walter, ook jij kan me dus niet vertellen hoe het wel deugdelijk is.
Laat ik het zo zeggen, als je niet weet hoe iets deugdelijk is kan je ook niet zeggen dat het niet deugdelijk is. Jammer dat jullie in de opleiding alleen maar eenzijdig geinformeerd worden.
Beste Ton,
Zou je zo vriendelijk willen zijn om hier niet meer te komen. Je stelt een vraag en begint meteen te zeuren als je niet een in jouw ogen passend antwoord krijgt. Je vraagt toch of je wel of niet moet betalen? Nou dat antwoord krijg je en wat betreft het tweede, voelde ik mij niet geroepen uitleg te geven daar hebben we experts voor hier. En die hebben inmiddels geantwoord. Maar het is me al duidelijk: je bent er weer zo 1 die meteen de politie begint af te zeiken. Lees je eigen antwoord maar eens na.
Een eenzijdige.
NB....gezien je reactie op Gijs zijn reply roep ik een ieder op de vraag niet te beantwoorden en deze topic te sluiten. Vriendelijkheid en dankbaarheid zijn wel prettig en dat heeft onze TS niet
Opmerking van moderator gvdbor
Bij deze het verzoek je te beperken tot het onderwerp
Beste Wa;ter, je hebt wel een erg kort lontje zeg. Ik veaag me af of je nu boos bent op mij of op jezelf omdat je me geen passend antwoord kan geven.
Jammer dat er niemand is die mij dus een passend antwoord op mijn vragen kan geven.
Hetgeen tot nu toe gezegd is, is dat ik gewoon moet betalen en niet moet ouwehoeren. Als dit een afspiegeling is van het niveau van onze orde handhavers dan ga ik mij toch zorgen maken.
Groet Ton
Bij deze het verzoek zich te beperken tot het onderwerp
Jawel Walter. Ook ongeduldige mensen hebben recht op een antwoord. Zeker als het de verkeersveiligheid ten goede komt:
De hulpkoppeling moet verbonden zijn met het trekkende voertuig. Meestal gebeurt dit door een soort haak te bevestigen aan de trekhaak, tussen de bocht van de trekhaak en de achterkant van het voertuig. Ik weet zeker dat als TS vandaag eens om zich heenkijkt bij auto's met trekhaken hij ze tegenkomt. Ze zijn verkrijgbaar bij zaken als Brezan, Hallfords, Automat etc. en kosten ongeveer 7,50 euro.
Veel trekhaken zijn ook voorzien van zichzelf van een extra bevestigingspunt voor de hulpkoppeling/losbreekreminrichting.
je hebt ook wel weer gelijk Gijs.
ochtendhumeur zullen we maar zeggen.
en iedereen heeft recht op een antwoord. dat ben ik met je eens. maar vriendelijkheid in een antwoord als Gast vind ik ook wel prettig. en om meteen te beginnen over eenzijdige opleiding etc etc komt bij mij weer erg negatief over. en daar pas ik voor.
Dank je voor de verfrissende uitleg. Hoe is het dan mogelijk dat zowel de auto rdw goedgekeurd is en de trekhaak ook een goedkeurings nummer heeft, de auto APK gekeurd is en toch is er dus iets nog niet goed.
Hoe weet ik nou of de rest wel allemaal deugd?????
Het mag niet uitmaken of je gast bent of niet, Registreren is simpel gedaan en zou ik dan meer vrijheden hebben ik denk niet dat dat de bedoeling is Walter. Dat zou de machtsverhouding scheef trekken.
Ik zou het verder ook prettig vinden als we bij het oorspronkelijke onderwerp kunnen wellicht is het beter als jij je er niet meer mee bemoeit.
Gr Ton
Even voor de duidelijkheid: Het is niet aan gasten of gebruikers om te bepalen wie wel of niet op een bericht reageert en aangezien u zelf aangeeft het prettiger te vinden het bij het oorspronkelijke onderwerp te laten lijkt me dat ook beter
Even een opmerking vanaf de zijlijn, het is alweer een hele tijd geleden dat ik dit soort zaken onder ogen kreeg, maar "in mijn tijd" kon een adspirant (volgens TS de agent in opleiding) altijd terugvallen op een mentor, meestal een brigadier.
Wijziging van feitcode kan, hier is al meer over geschreven, ten alle tijde gedaan worden mits dit wel relevant is voor het verbaal.
TS kan m.i. -na voldoening van de boete- eens proberen dit voor te leggen aan het betreffende korps.
V.w.b. het niet kunnen aangeven hoe het dan wel zou moeten, lijkt het mij dat verbalisant kontakt op had kunen nemen met de TD, echter dit had TS wel enige wachttijd gekost. Nu kon hij doorrijden en verder gaan met zijn werkzaamheden. Het leven is een afweging, niets meer of minder.
Bij mijn weten is het verplicht om een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren bij het trekken van een geremde aanhanger. Als de aanhanger ongeremd is MAG je GEEN hulpkoppeling op de trekhaak hebben. En moet de de kabel wel over de kogel hangen.
Uit mijn hoofd is dit wat ons op de zaak is verteld. Maar het kan ook precioes andersom zijn. Ik weet alleen dat er een verschil is tiussen een geremde en een niet geremde aanhanger.
Overigens zit een hulpkoppeling altijd gemonteerd op de trekhaak. Het kabeltje waar de agent problemen mee had is de losbreekinrichting.
Ton Wegman schreef:Dank je voor de verfrissende uitleg. Hoe is het dan mogelijk dat zowel de auto rdw goedgekeurd is en de trekhaak ook een goedkeurings nummer heeft, de auto APK gekeurd is en toch is er dus iets nog niet goed.
Hoe weet ik nou of de rest wel allemaal deugd?????
Dat komt omdat dit een zgn. gebruikerseis is en geen technische eis. Uw auto hoeft niet te zijn voorzien van zo'n oog/haak, uw trekhaak ook niet.
Als u echter een aanhanger aan uw auto koppelt moet u er voor zorgen dat die niet kan losraken (als het om een lichte aanhanger gaat) en dat die bij losraken van de koppeling automatisch op de rem schiet en beremd blijft (bij een zware aanhanger, in dat geval moet de losbreekreminrichting dus doorbreken na het beremmen)
Dit valt onder dezelfde sfeer als het onjuist beladen waardoor een negatieve koppelingsdruk ontstaat.
Bert schreef:Bij mijn weten is het verplicht om een hulpkoppeling op de trekhaak te monteren bij het trekken van een geremde aanhanger. Als de aanhanger ongeremd is MAG je GEEN hulpkoppeling op de trekhaak hebben. En moet de de kabel wel over de kogel hangen.
Uit mijn hoofd is dit wat ons op de zaak is verteld. Maar het kan ook precioes andersom zijn. Ik weet alleen dat er een verschil is tiussen een geremde en een niet geremde aanhanger.
Overigens zit een hulpkoppeling altijd gemonteerd op de trekhaak. Het kabeltje waar de agent problemen mee had is de losbreekinrichting.
Bert, het is ongetwijfeld goed bedoeld maar er klopt niet veel van wat je zegt.
Een hulpkoppeling is juist voor onberemde aanhangers, bij beremde aanhangers kom je echt in de problemen. Een hulpkoppeling moet de combinatie aan elkaar gekoppeld houden bij afbreken van de trekhaak.
Een losbreekreminrichting is voor beremde aanhangers. Die trekt bij afbreken van de trekhaak de reminrichting van de aanhanger in werking. De aanhanger komt tot stilstand en het kabeltje breekt door.
Beiden moeten op juiste wijze met het trekkend voertuig zijn verbonden en mogen dus niet los over de trekhaak hangen.