bekeuring navigatiesysteem

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Mofkap schreef:Dat is een heel andere discussie, Frans. Dat gaat over het verschil tussen stilstaan en parkeren.

Ook een object van 500gram met een omvang van een pakje boter is lading.
Ja, uiteraard is de discussie anders Mofkap, maar dat vroeg ik ook niet.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

gvdbor schreef:voor het autorijden is een navigatiesysteem onnodig.

Althans volgens mijn vrouw heb ik hem niet nodig.
Even controleren hoe het met mijn geheugen gesteld is........
Gijs, was jij ook niet de persoon die hier op het forum een berichtje (advertentie) plaatste in de trant van:
Te koop:
12 delige encyclopedie.
Ben net getrouwd en mijn vrouw weet toch alles beter......
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

..::Frans::.. schreef:
Mofkap schreef:Dat is een heel andere discussie, Frans. Dat gaat over het verschil tussen stilstaan en parkeren.

Ook een object van 500gram met een omvang van een pakje boter is lading.
Ja, uiteraard is de discussie anders Mofkap, maar dat vroeg ik ook niet.
Nee, hoor. Wat jij aanhaalt is de eis van enige omvang en/of enig gewicht die de HR heeft gegeven wil er sprake zijn van stilstaan t.b.v. laden en/of lossen.

Voor de bepaling of lading het uitzicht van de bestuurder ontneemt is die eis niet relevant. Want volgens de geldende EEG richtlijn (waarop VR is gebaseerd) mag in dat directe zichtveld geen enkel voorwerp voorkomen (met uitzondering van de in de richtlijn genoemde voorwerpen) dat het uitzicht beperkt of belemmerd. Het voorwerp hoeft ook niet aan het raam te zijn bevestigd.

Alhoewel een pakket van 1m³ meer uitzicht zal belemmeren dan een pakje boter (mits het door de warmte niet is uitgelopen :) ).
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Frans zou dit mogen? :D

Afbeelding
Frans
Beheerder
Agent-BD
Developer
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Mofkap schreef:Frans zou dit mogen? :D

Afbeelding
Ja, volgens mij wel, want er zit niks aan de voorruit geplakt wat onnodig voorwerp is.... :wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Nee, zicht in de achteruitrijspiegels is belemmerd en afgelopen weekend is de rechterbuitenspiegel door de buurtjeugd van de de auto getrapt :wink:
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dit is dan toch beter!

En het voorkomt in ieder geval een discussie. Kunnen Frans en Mofkap samen een whisky nemen! :wink:

Afbeelding
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Met deze optie zou ik ook wel tevreden zijn:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Dit is dan toch beter!

En het voorkomt in ieder geval een discussie. Kunnen Frans en Mofkap samen een whisky nemen! :wink:

Afbeelding
Zoals Frans al eerder opmerkte: een fabrikant wil alleen maar verkopen.

Een prachtig uitziend systeem van VDO, maar de binnenspiegel voldoet niet meer aan de gestelde eisen. Volgens mij wordt hij zo niet APK goedgekeurd.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

APK komt best goed. De keurmeester controleert alleen of het glas van de binnenspiegel heel is en niet verweerd.

Volgens mij, maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden, functioneert de spiegel als ordinaire spiegel als de navigatie uit staat.

Verder nog een document met eisen aan binnenspiegels. Of hij hieraan voldoet hangt dus af van spiegelfunctie als navigatie uit staat.

http://europa.eu.int/eur-lex/nl/consleg ... do_001.pdf

Dit is dus niet voor de APK-keurmeesters bedoeld! :lol:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Dit is dus niet voor de APK-keurmeesters bedoeld! :lol:
Maar dat is de regeling permanente eisen (waarin de eisen van de richtlijn zijn overgenomen) wel. De spiegel voldoet niet aan de eisen van het zichtveld naar achteren als de navigatie aanstaat.

Ik vraag me dan ook af of een dergelijke spiegel een EEG goedkeuring heeft verkregen. Dat kan ik bij VDO in ieder geval niet vinden. Het lijkt wel weer op iets met lights. :)
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Kan jij dan even een quote'je geven van de desbetreffende tekst uit de permanente eisen voor de binnenspiegel van een personenwagen?

Want ik zie hem zo gauw niet!
Mofkap TS
Infopolitie Gast

rfo00457 schreef:Kan jij dan even een quote'je geven van de desbetreffende tekst uit de permanente eisen voor de binnenspiegel van een personenwagen?

Want ik zie hem zo gauw niet!
Pardon, ik ook niet. :) Regeling toelatingseisen:
Artikel 8.23
1.
De binnenspiegel van personenauto's en bedrijfsauto's moet zodanig zijn geplaatst, dat de bestuurder ten minste een vlak en horizontaal weggedeelte, waarvan het midden in het verticale vlak door de lengte-as van het voertuig ligt, kan overzien vanaf een afstand van 60,00 m van de achterzijde van het voertuig tot aan de horizon over een breedte van 20,00 m, zoals weergegeven in figuur 9.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

De toelatingseisen worden alleen gehanteerd om te beslissen of een voertuig op de NL weg wordt toegelaten. Daarna toch niet meer relevant? Daar zijn nou juist de permanente eisen voor!
Toetsing aan en handhaving van de toelatingseisen vindt plaats door de Dienst Wegverkeer.

Toetsing aan en handhaving van de permanente eisen vindt plaats door politie en APK-keuringsinstantie.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Tja, ik kan er weinig (eigenlijk bedoel ik niets) tegen inbrengen. :D

Behalve dat het voertuig dan niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.
Gesloten