Ja, uiteraard is de discussie anders Mofkap, maar dat vroeg ik ook niet.Mofkap schreef:Dat is een heel andere discussie, Frans. Dat gaat over het verschil tussen stilstaan en parkeren.
Ook een object van 500gram met een omvang van een pakje boter is lading.
bekeuring navigatiesysteem
Moderator: Moderatorteam
Even controleren hoe het met mijn geheugen gesteld is........gvdbor schreef:voor het autorijden is een navigatiesysteem onnodig.
Althans volgens mijn vrouw heb ik hem niet nodig.
Gijs, was jij ook niet de persoon die hier op het forum een berichtje (advertentie) plaatste in de trant van:
Te koop:
12 delige encyclopedie.
Ben net getrouwd en mijn vrouw weet toch alles beter......
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Nee, hoor. Wat jij aanhaalt is de eis van enige omvang en/of enig gewicht die de HR heeft gegeven wil er sprake zijn van stilstaan t.b.v. laden en/of lossen...::Frans::.. schreef:Ja, uiteraard is de discussie anders Mofkap, maar dat vroeg ik ook niet.Mofkap schreef:Dat is een heel andere discussie, Frans. Dat gaat over het verschil tussen stilstaan en parkeren.
Ook een object van 500gram met een omvang van een pakje boter is lading.
Voor de bepaling of lading het uitzicht van de bestuurder ontneemt is die eis niet relevant. Want volgens de geldende EEG richtlijn (waarop VR is gebaseerd) mag in dat directe zichtveld geen enkel voorwerp voorkomen (met uitzondering van de in de richtlijn genoemde voorwerpen) dat het uitzicht beperkt of belemmerd. Het voorwerp hoeft ook niet aan het raam te zijn bevestigd.
Alhoewel een pakket van 1m³ meer uitzicht zal belemmeren dan een pakje boter (mits het door de warmte niet is uitgelopen
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Zoals Frans al eerder opmerkte: een fabrikant wil alleen maar verkopen.rfo00457 schreef:Dit is dan toch beter!
En het voorkomt in ieder geval een discussie. Kunnen Frans en Mofkap samen een whisky nemen!![]()
Een prachtig uitziend systeem van VDO, maar de binnenspiegel voldoet niet meer aan de gestelde eisen. Volgens mij wordt hij zo niet APK goedgekeurd.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
APK komt best goed. De keurmeester controleert alleen of het glas van de binnenspiegel heel is en niet verweerd.
Volgens mij, maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden, functioneert de spiegel als ordinaire spiegel als de navigatie uit staat.
Verder nog een document met eisen aan binnenspiegels. Of hij hieraan voldoet hangt dus af van spiegelfunctie als navigatie uit staat.
http://europa.eu.int/eur-lex/nl/consleg ... do_001.pdf
Dit is dus niet voor de APK-keurmeesters bedoeld!
Volgens mij, maar dat heb ik nog niet terug kunnen vinden, functioneert de spiegel als ordinaire spiegel als de navigatie uit staat.
Verder nog een document met eisen aan binnenspiegels. Of hij hieraan voldoet hangt dus af van spiegelfunctie als navigatie uit staat.
http://europa.eu.int/eur-lex/nl/consleg ... do_001.pdf
Dit is dus niet voor de APK-keurmeesters bedoeld!
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Maar dat is de regeling permanente eisen (waarin de eisen van de richtlijn zijn overgenomen) wel. De spiegel voldoet niet aan de eisen van het zichtveld naar achteren als de navigatie aanstaat.rfo00457 schreef:Dit is dus niet voor de APK-keurmeesters bedoeld!
Ik vraag me dan ook af of een dergelijke spiegel een EEG goedkeuring heeft verkregen. Dat kan ik bij VDO in ieder geval niet vinden. Het lijkt wel weer op iets met lights.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Pardon, ik ook niet.rfo00457 schreef:Kan jij dan even een quote'je geven van de desbetreffende tekst uit de permanente eisen voor de binnenspiegel van een personenwagen?
Want ik zie hem zo gauw niet!
Artikel 8.23
1.
De binnenspiegel van personenauto's en bedrijfsauto's moet zodanig zijn geplaatst, dat de bestuurder ten minste een vlak en horizontaal weggedeelte, waarvan het midden in het verticale vlak door de lengte-as van het voertuig ligt, kan overzien vanaf een afstand van 60,00 m van de achterzijde van het voertuig tot aan de horizon over een breedte van 20,00 m, zoals weergegeven in figuur 9.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
De toelatingseisen worden alleen gehanteerd om te beslissen of een voertuig op de NL weg wordt toegelaten. Daarna toch niet meer relevant? Daar zijn nou juist de permanente eisen voor!
Toetsing aan en handhaving van de toelatingseisen vindt plaats door de Dienst Wegverkeer.
Toetsing aan en handhaving van de permanente eisen vindt plaats door politie en APK-keuringsinstantie.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast