Aanleiding voor legitimatie vragen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

Aanleiding voor legitimatie vragen

Ongelezen bericht door Gast »

Beste mensen,

Ik heb even een juridisch getint vraagje, ik zat gister achterop de bromfiets van een kennis van mij, deze werd voor papier controle naar de kant gevraagd, toen alles in orde was, werd mij, als passagier om legitimatie gevraagd.

Toen ik aan de agent vroeg, dat het redelijkerwijs nodig moest zijn om iemand om zijn legitimatie te vragen, en ik geen verband zag tussen achterop een brommer zitten en een strafbaarfeit.

Als antwoord kreeg ik daarop dat er de laatste tijd veel auto inbraken waren daar in de buurt, wat vanaf bromfietsen gebeurde.

Toen ik aan hem vroeg of wij eruit zagen als crimineel, en de agent ons iets wat strafbaar was had zien doen, en er in mijn ogen geen verband was tussen een de passgier bij een papier controle en het legitimeren zonder aanleiding, kreeg ik geen antwoord.

Licht dit aan mij of is dit een "waardeloos" excus, als je in een wijk, zoals schildersbuurt loopt, kanaleneiland, ect. ect. Kan je dus altijd, zonder redelijkheid van verdacht zijn om legtimatie worden gevraagd, omdat daar zoveel crimininaliteit is?

(Overigens heb ik hem gewoon laten zien)

Hoe zit het met die redelijkerwijs, zoals in de wet, hoe meot dat opgevat worden? Moet er net als voor aanhouding een redelijkheid van verdacht-heid zijn?

Alvast bedankt :)

mvg
Wess TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Wess »

Het is niet de bedoeling dat wij als politie zomaar willekeurig iedereen naar zijn of haar identiteitsbewijs vragen.

Jij geeft aan dat de agent jou een reden heeft gegeven voor het vragen naar jou identiteitsbewijs, autoinbraken.

Als die agenten daarom regelmatig brommers controleren (dit kan ook zonder dat de bestuurder van de bromfiets een overtreding pleegt) omdat auto inbrekers zich daarop vaak verplaatsen, dan mogen ze ook de persoon achterop gewoon vragen naar een identiteitsbewijs.

Wij hoeven als politie iemand dus niet iets strafbaars te zien doen om naar het identiteitsbewijs te vragen.

Op de vraag 'zie ik eruit als crimineel' kan die agent geen antwoord geven. Ik helaas ook niet. Wist ik maar hoe criminelen eruit zagen :wink:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door Frans »

Wess schreef:dan mogen ze ook de persoon achterop gewoon vragen naar een identiteitsbewijs.
Klein en belangrijk detail, je mag alles vragen, maar als dit aan je wordt gevraagd mag je het NIET weigeren (in tegenstelling tot antwoord geven op een hoop andere vragen...;-) )
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

maar eigenlijk is er altijd wel een reden te bedenken dus?

Als ik over 's nachts overstraat loop is het: "Veel mensen plegen hier inbraken, en dat gebeurd 's nachts"

Ja klinkt dom, maar daar komt het wel opneer volgens mij...

en Frans;

"vroeger" toen er nog geen identificatieplicht was, mocht je toch zwijgen over je idientiteit? Maar als je wat zei, moest het wel correct zijn, maar door de nieuwe identificatie-plicht-wet, kan dat niet meer? Of klopt dit niet?

btw, beide heren bedankt :)
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Je mag nog steeds zwijgen over je identiteit. Echter als men jou naar een ID bewijs vraagt en jij dat niet geeft kun je meegenomen worden naar het bureau voor het vaststellen van je identiteit. Je krijgt dan een proces-verbaal voor niet op eerste vordering afgeven ID bewijs.

Het verschil met vroeger is dat je daarvoor toen geen pv kon krijgen. En het geldt nog steeds, als je iets opgeeft dan moet dat juist zijn. Niks opgeven levert geen extra pv op (naast het pv voor niet tonen ID bewijs)
posco TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door posco »

..::Frans::.. schreef:
Wess schreef:dan mogen ze ook de persoon achterop gewoon vragen naar een identiteitsbewijs.
Klein en belangrijk detail, je mag alles vragen, maar als dit aan je wordt gevraagd mag je het NIET weigeren (in tegenstelling tot antwoord geven op een hoop andere vragen...;-) )
Frans, volgens mij staat en is het iets genuanceerder in de wet gezet. De collega mag alleen om identiteitsbewijs vragen als daar een gegronde reden toe is, dus niet omdat iemand in de nacht ergens loopt waar regelmatig ingebroken wordt.

Daarentegen kan een ieder bezwaar maken (naderhand) tegen de handelswijze van de collega, hier ontstaat er jurisprudentie, waarna de wet t.z.t. kan worden aangevuld.

Feit blijft wel, dat als je niets te verbergen hebt, er geen reden is om niet mee te werken aan de vraag van de collega. Veiligheid komt per slot van rekening iedereen ten goede.
R.A. TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door R.A. »

Artikel 8a politiewet:

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Gaat dus om redelijkerwijs!
Lijkt mij in de geschetste situatie redelijkerwijs noodzakelijk.
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

@posco: Volgens mij zeg ik het volledig correct: als de agent vraagt om een id mag de betrokkene niet weigeren, daar is op dat moment geen speld tussen te krijgen.

Uiteraard kun je je achteraf afvragen of de werkwijze van OA correct was en of hij om de juiste redenen om een id heeft gevraagd, vervolgens kun je gaan uitkristalliseren of er wel vriendelijk genoeg is gepraat, of er terecht wel/niet is bekeurd etc.etc.etc. Maar op moment van staandehouding mag de meneer gewoon meewerken, en volgens mij is daar helemaal niks genuanceerd aan...;-)
posco schreef:dus niet omdat iemand in de nacht ergens loopt waar regelmatig ingebroken wordt.
Overigens, als ik 's nachts op een industrieterrein waar veelvuldig wordt ingebroken een man tegenkom en ik zou er iets van gaan denken, dan gaat ie zich bij mij toch echt legitimeren hoor......en volgens mij is ook daar niks mis mee.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:

Anonymous schreef:"vroeger" toen er nog geen identificatieplicht was, mocht je toch zwijgen over je idientiteit? Maar als je wat zei, moest het wel correct zijn, maar door de nieuwe identificatie-plicht-wet, kan dat niet meer?
Die regel bestaat nog steeds, als je een naam opgeeft dient het de goeie te zijn.

Met de nieuwe wetgeving dien je echter ten alle tijden een id-bewijs bij te hebben, indien een agent daarom vraagt. Theoretisch kan er nu dus niet 1 ding fout zijn maar 2.

1. Je hebt geen id, en krijgt daar een boete voor (bedrag staat niet vast, maar was tot op heden standaard de eerste keer € 50,-)
2. Je geeft vervolgens een valse naam op, en ook dat kost je dan nog eens € 190,- (per 1-1-2006)

Het goede van dit systeem is dat in beide gevallen een aanhouding kan volgen, je mee mag naar het bureau waar je uiteindelijk toch geidentificeerd zult worden, maar dus met een paar boetes en een hoop ellende meer...

Het staat overigens ook bij mij als een paal boven water dat het redelijkerwijs inderdaad wel aantoonbaar moet zijn, maar bij een controle van een brommertje zoals in bovenstaande casus wil ik ook graag weten wie bestuurder én passagier is, en terecht denk ik. Het mag inderdaad geen gestapo politiestaat worden waar men te pas en te onpas gewone burgers van de straat gaat plukken voor de lol..... Wat dat betreft zijn we het denk ik allemaal wel eens.
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Anonymous schreef:maar eigenlijk is er altijd wel een reden te bedenken dus?
Nee, zodra de opsporingsambtenaar "een reden moet bedenken" dan is het inzage vorderen (vragen staat immers vrij) niet rechtmatig. De reden is er of is er niet en kan/mag niet voor het specifieke geval ter plaatse bedacht worden.
Stay safe out there.
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

(1) Aanleiding voor legitimatie vragen; andere situatie

Vandaag gezien op TV;

In Hoorn heeft iemand fout geparkeerd en krijgt daarvoor een bon,
De parkeerwachter wil echter ook het legitimatie bewijs van de van de bestuurder zien, die dat niet afgeeft.

Daarom werd hij aanghouden en afgevoerd.

Dan vraag ik mij af is dit terecht ?
De bekeuring kan toch ook worden uitgeschreven op kenteken,
en als de auto echt in de weg staat kan deze worden weggesleept.

(2) Als iemand 55km/h te hard heeft gereden en daarom is zijn rijbewijs ingevorderd.
Hoe moet hij zich dan bij de volgende controle legetimeren ?
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

met een id kaart of paspoort

wat in hoorn gebeurd is was volkomen rechtmatig.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als de mogelijkheid aanwezig is om een boete op naam uit te schrijven dan moet dit op naam gebeuren en niet op kenteken.

Als je een boete op naam uitschrijft dan moet je er zeker van zijn dat je ook de persoon voor je hebt zoals die persoon opgeeft te zijn genaamd.
Daarvoor heb je een identiteitsbewijs nodig.

Het niet tonen na vordering is een strafbaar feit en dan wordt de persoon aangehouden.

Wat mij betreft dus alleen maar goed gehandeld.

Naast de algemene opsporingsambtenaren zijn er ook een aantal BOA's die de bevoegdheid hebben om naar een identiteitsbewijs te vragen op het moment dat het nodig is ter uitvoering van hun taak.
Artikel 5:16a
Een toezichthouder is bevoegd van personen inzage te vorderen van
een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de
identificatieplicht.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

maar dan moet je wel zeker weten dat de persoon die bij de auto aan komt zetten hem daar ook neer gezet heeft.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

en als de auto echt in de weg staat kan deze worden weggesleept.

(2) Als iemand 55km/h te hard heeft gereden en daarom is zijn rijbewijs ingevorderd.
Hoe moet hij zich dan bij de volgende controle legetimeren ?
- De wegsleepregeling heb je niet in iedere gemeente en dit vervangt ook de boete niet. Het is een maatregel om er voor te zorgen dat de hinder stopt.

- Met een ander aangewezen identiteitsbewijs. Die persoon moet zijn probleem niet het probleem van de ambtenaar maken.
(mag trouwens aannemen dat hij dan niet in een auto rijdt ;) )
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gesloten