Ik heb even een juridisch getint vraagje, ik zat gister achterop de bromfiets van een kennis van mij, deze werd voor papier controle naar de kant gevraagd, toen alles in orde was, werd mij, als passagier om legitimatie gevraagd.
Toen ik aan de agent vroeg, dat het redelijkerwijs nodig moest zijn om iemand om zijn legitimatie te vragen, en ik geen verband zag tussen achterop een brommer zitten en een strafbaarfeit.
Als antwoord kreeg ik daarop dat er de laatste tijd veel auto inbraken waren daar in de buurt, wat vanaf bromfietsen gebeurde.
Toen ik aan hem vroeg of wij eruit zagen als crimineel, en de agent ons iets wat strafbaar was had zien doen, en er in mijn ogen geen verband was tussen een de passgier bij een papier controle en het legitimeren zonder aanleiding, kreeg ik geen antwoord.
Licht dit aan mij of is dit een "waardeloos" excus, als je in een wijk, zoals schildersbuurt loopt, kanaleneiland, ect. ect. Kan je dus altijd, zonder redelijkheid van verdacht zijn om legtimatie worden gevraagd, omdat daar zoveel crimininaliteit is?
(Overigens heb ik hem gewoon laten zien)
Hoe zit het met die redelijkerwijs, zoals in de wet, hoe meot dat opgevat worden? Moet er net als voor aanhouding een redelijkheid van verdacht-heid zijn?
Alvast bedankt
mvg