Vuurpijl

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Jos TS
Infopolitie Gast

Vuurpijl

Ongelezen bericht door Jos »

Mijn zoon ging oudejaars avond naar buiten om vuurwerk af te steken ( hij heeft 5 minuten buiten gelopen ) en komt bij de lagere school bij ons in de buurt een aantal vrienden tegen, een van die gasten ziet dat er een raam open staat en gooit hier een vuurpijl naar binnen.
Snel daarna zien ze een polite busje aankomen
En ze rennen allemaal weg behalve mijn zoon, Hij zegt ik heb niks gedaan dus ik loop niet weg.
Hij werd opgepakt en duidelijk tegen de agent gezegt dat hij hier niets mee te maken had. Hij heeft 12 uur op het politie burau gezeten
Daar is hij 2 uur lang verhoord en probeerde ze iedere keer weer hem de schuld in de schoenen te schuiven hij is heen gezonden met de aanklacht brandstichting.
Is dit een normale gang van zaken ???? :oops:
Dit zal toch zeker niet.
Mijn vraag is wat ik tegen deze aanklacht kan doen ??

Dit heeft niets met mijn verhaal te maken, maar het gaat meer om het prencipe

Dit heb ik in een ander antwoord van een van julie gelezen
(Voor iemand die pretendeert graag bij de politie te willen is dit geen handige opmerking. De politie wil graag van dit soort zaken op de hoogte zijn. DUS: aangifte doen. )
Eeelijk duurt het langst ??????
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Ik ben geen expert, maar uw zoon had beter direct de namen van de daders kunnen geven. Hij zegt dat het zijn vrienden waren, maar als dat je "vrienden" zijn weet ik wel betere te vinden.
Met dit "geintje" kan je een eventuele toekomst behoorlijk frustreren. Mijn advies speel gewoon open kaart en ga eventueel met de billen bloot.

Nu zal hij waarschijnlijk roepen: "Ik ben geen verrader." Maar wat wil hij liever zijn? Een verrader of een crimineel ?

Sorry dat ik het zo hard stel, maar zo denk ik erover...
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

hoe oud is Uw zoon?

uit de feiten en omstandigheden vind ik het logisch dat uw zoon als verdachte wordt aangemerkt. in uw optiek is het: op het verkeerde moment op de juiste plaats.

heeft Uw zoon zijn vrienden er van weerhouden het te doen? heeft hij er wat van gezegd? Nee...mededader. Ja, dan zal het recht zegevieren mits de andere heren hem vrij pleitten.

kortom, hoe krom het ook lijkt, op een moment als deze is het of pure pech of terecht.

en ik weet wat U denkt: k ken mijn zoon die doet dat niet. dat zegt iedere ouder. maar soms kun je je vergissen. en als het onterecht is, dan zal dat toch wel blijken?
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Re: Vuurpijl

Ongelezen bericht door rai »

Ik ga even puur juridische en objectief op uw vragen in.
Dit is dan alleen gebaseerd op uw verhaal daar ik het verhaal maar van 1 kant ken.
Jos schreef:Hij werd opgepakt en duidelijk tegen de agent gezegt dat hij hier niets mee te maken had. Hij heeft 12 uur op het politie burau gezeten
Er wordt een strafbaar feit gepleegd.
Hij kan op dat moment door de omstandigheden aangemerkt worden als verdachte en derhalve worden aangehouden.
Gezien het tijdstip zal het omstreeks 00.00 uur gelegen hebben.
Ook al was het later dan maakt dat nog niets uit.
In eerste aanleg hebben we 6 uur de tijd om een onderzoek te doen, MAAR het tijdstip gelegen tussen 00.00 uur en 09.00 uur worden, als er GEEN onderzoek (verhoor) plaats vind niet meegerekend.
Het was immers oudejaarsnacht dus ga ik er vanuit dat hij 's nachts niet gehoord is dus blijft hij binnen.
Om 09.00 uur gaat die tijd lopen en hebben ze in principe tot 15.00 uur de tijd.
Die 12 uur op het bureau is dus op zich niets mis mee.
Daar is hij 2 uur lang verhoord en probeerde ze iedere keer weer hem de schuld in de schoenen te schuiven hij is heen gezonden met de aanklacht brandstichting.
Bent u bij dit verhoor aanwezig geweest of is dit het verhaal wat uw zoon verteld heeft ???
Als hij namelijk niets "zinnigs" wil verklaren over bv. wie het dan wel gedaan heeft, kan hij nog wel eens een probleem hebben.
Het is, zoals ik het lees een heterdaad situatie en hij wordt op DIE plaats aangetroffen terwijl het gebeurd.
Als hij niets verklaard, zoals ik al aan gaf wie het gedaan heeft, heeft hij alle feiten en omstandigheden tegen zich.
Hij kan op dat moment aangemerkt worden als mededader.
Mijn vraag is wat ik tegen deze aanklacht kan doen ??
Dat hij een aanklacht meekrijgt wil zeggen dat hij mogelijk ter zijner tijd een oproeping krijgt om voor de rechter te verschijnen om daar zijn verhaal nogmaals te doen en die oordeeld dan uiteindelijk of hij wel of niet schuldig is en wat zijn eventuele aandeel in het hele verhaal is.
De politie veroordeeld niet de onderzoekt alleen maar en de rechter oordeeld.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Ik denk dat uw zoon (en u ook) eens moet nadenken over welke rol hij hierin gespeeld heeft. Het zou een goede zaak zijn als hij zich coöperatief opstelt en helpt de daders van dit voorval op te sporen, in plaats van zich te beklagen over zijn 'slachtofferrol'.

Dit soort zinloze vernielingen irriteert de maatschappij mateloos, immers zij draait op voor de kosten van deze 'lol'.

Gisteren nog bij mijn 78 jarige moeder (net weduwe geworden) een buitenbus vervangen die was opgeblazen door buurtjeugd. De onzekerheid en angst die zich van deze mensen meester maakt op basis van dit soort voorvallen liegt er niet om. Nog even los van het feit dat zij, vooralsnog, zelf opdraait voor de kosten van dit 'geintje' (kosten TPG-buitenbus inclusief bevestigingematerialen €35,--)

Scholen hebben daar dus ook last van: vaak object van vernieling en niemand waarop de kosten verhaald kunnen worden. Het zou zinvol zijn als de 'jeugd' zich eens realiseerde welke rol zij daarin spelen.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
Gesloten