Ik ga even puur juridische en objectief op uw vragen in.
Dit is dan alleen gebaseerd op uw verhaal daar ik het verhaal maar van 1 kant ken.
Jos schreef:Hij werd opgepakt en duidelijk tegen de agent gezegt dat hij hier niets mee te maken had. Hij heeft 12 uur op het politie burau gezeten
Er wordt een strafbaar feit gepleegd.
Hij kan op dat moment door de omstandigheden aangemerkt worden als verdachte en derhalve worden aangehouden.
Gezien het tijdstip zal het omstreeks 00.00 uur gelegen hebben.
Ook al was het later dan maakt dat nog niets uit.
In eerste aanleg hebben we 6 uur de tijd om een onderzoek te doen, MAAR het tijdstip gelegen tussen 00.00 uur en 09.00 uur worden, als er GEEN onderzoek (verhoor) plaats vind niet meegerekend.
Het was immers oudejaarsnacht dus ga ik er vanuit dat hij 's nachts niet gehoord is dus blijft hij binnen.
Om 09.00 uur gaat die tijd lopen en hebben ze in principe tot 15.00 uur de tijd.
Die 12 uur op het bureau is dus op zich niets mis mee.
Daar is hij 2 uur lang verhoord en probeerde ze iedere keer weer hem de schuld in de schoenen te schuiven hij is heen gezonden met de aanklacht brandstichting.
Bent u bij dit verhoor aanwezig geweest of is dit het verhaal wat uw zoon verteld heeft ???
Als hij namelijk niets "zinnigs" wil verklaren over bv. wie het dan wel gedaan heeft, kan hij nog wel eens een probleem hebben.
Het is, zoals ik het lees een heterdaad situatie en hij wordt op DIE plaats aangetroffen terwijl het gebeurd.
Als hij niets verklaard, zoals ik al aan gaf wie het gedaan heeft, heeft hij alle feiten en omstandigheden tegen zich.
Hij kan op dat moment aangemerkt worden als mededader.
Mijn vraag is wat ik tegen deze aanklacht kan doen ??
Dat hij een aanklacht meekrijgt wil zeggen dat hij mogelijk ter zijner tijd een oproeping krijgt om voor de rechter te verschijnen om daar zijn verhaal nogmaals te doen en die oordeeld dan uiteindelijk of hij wel of niet schuldig is en wat zijn eventuele aandeel in het hele verhaal is.
De politie veroordeeld niet de onderzoekt alleen maar en de rechter oordeeld.