nl. rijbewijs belgische auto

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
grummelke TS
Infopolitie Gast

nl. rijbewijs belgische auto

Ongelezen bericht door grummelke »

hallo,

Ik zit nu al een tijdje met een vraag :( en ik hoop dat iemand mij kan helpen....
Ik ben een nederlandse vrouw (met rijbewijs van nederland) en heb een belgische vriend die in het bezit is van een belgische auto.
Nu was ik een tijd geleden hier in nederland ( Maastricht) aan het rijden in die belgische auto en ik werd stop gehouden door de politie.
Nu gaf deze agent mij een waarschuwing omdat ik met een NL. rijbewijs in NL. niet mag rijden met een belgische auto.... dit zou gelijkstaan aan het rijden zonder rijbewijs.
Toen ik thuis kwam zei iedereen dat dat maar vreemd is, hoe zit dat dan als je in het buitenland een auto huurt. dus ben ik maar met het politieburo in maastricht gaan bellen in de hoop op meer uitleg.
Nou daar wisten ze het ook niet, ik moest maar naar Eijsden bellen daar zouden ze het wel weten omdat dat dichter bij de belgische grens ligt :?:
En nu komt het... daar werd me verteld dat je wel met een NL. rijbewijs in een Belgische auto in NL. mag rijden....

Wat is het nu????????? ik zou niet willen dat ik een fikse boete krijg terwijl de politie blijkbaar zelf niet weet of het nu Wel of Niet mag.

ik hoop op een snelle reactie
groetjes Grummelke
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Het is inderdaad niet toegestaan om als Nederlander in een auto met buitenlandskenteken in Nederland te rijden. Dit omdat ze bang zijn dat je belastingen zoals BPM en wegenbelasting wil omzeilen. Volgens mij zijn daarop geen uitzonderingen en mag alleen uw vriend in Nederland met de auto rijden. U mag wel weer in België met een Belgische auto en met een Nederlands rijbewijs rijden geloof ik. Net zoals dat hij wel in Nederland mag rijden met een Nederlandse auto met een Belgisch rijbewijs.

Maar ik kan er naast zitten!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Stef schreef:Het is inderdaad niet toegestaan om als Nederlander in een auto met buitenlandskenteken in Nederland te rijden. Dit omdat ze bang zijn dat je belastingen zoals BPM en wegenbelasting wil omzeilen. Volgens mij zijn daarop geen uitzonderingen en mag alleen uw vriend in Nederland met de auto rijden. U mag wel weer in België met een Belgische auto en met een Nederlands rijbewijs rijden geloof ik. Net zoals dat hij wel in Nederland mag rijden met een Nederlandse auto met een Belgisch rijbewijs.

Maar ik kan er naast zitten!
En dat laaste klopt. Je mag als ingezetene in Belgie met een Nederlands rijbewijs in een Belgische auto in Nederland rond rijden. Verder zijn er voor Nederlandse ingezetene regels die bepalen dat zij vanaf hun woonplaats in Nederland naar hun Belgische werkplek mogen rijden in een Belgisch voertuig hen ter beschikking gesteld door hun werkgever en dat zij met dat voertuig in Nederland mogen rondrijden op dienstreizen voor diezelfde werkgever. Zijn dus fiscale regels. Ook mag je in Nederland met een Nederlands rijbewijs in een in België gehuurde auto rondrijden. Ook leaseconstructies bieden deze mogelijkheid.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Kortom voor de Wegenverkeerswet maakt het niet uit of je in een auto met een Nederlands kenteken rijdt of een Belgisch kenteken. Je dient in beide gevallen te beschikken over een geldig rijbewijs.
Belastingtechnisch kunnen er wel haken en ogen zijn.
Stay safe out there.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Nog even kort en helder dan. Wanneer je in Nederland woont mag je in Nederland niet in een auto met buitenlands kenteken rijden. Dat is de grondregel. Een grondregel zou echter geen grondregel zijn wanneer daar niet een paar uitzonderingen op van toepassing waren:
1. Als de eigenaar van de auto ook in de auto zit mag het wel
2. als de Belastingdienst een vergunning heeft afgegeven mag het ook
3. Als het een huurauto betreft mag het voor 24 of 48 uur (weet ik niet meer precies) als die auto hier in Nederland bij een vestiging van het buitenlandse verhuurbedrijf wordt ingeleverd

Verder mag het niet. De eerder aangehaalde leaseconstructie is nog steeds onder de rechter.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

En er is een regel dat je in een voertuig met buitenlands kenteken in NL mag rijden als het een auto van de zaak is en deze zaak is gevestigd is in het land van afgifte van de kentekenplaten.

Hoe dat precies geregeld is met betrekking tot woon-werk kilometers en prive kilometers durf ik zo gauw even niet te zeggen.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Zo moeilijk is dat niet Rai. In zo'n geval heeft de Belastingdienst een vergunning afgegeven die bij de auto aanwezig moet zijn en waarin precies staat wat wel en niet mag. In grote lijnen komt het erop neer dat een werknemer van een in het buitenland gevestigd bedrijf en die van dat bedrijf een auto heeft gekregen, een vergunning krijgt wanneer dat bedrijf alle andere medewerkers in dezelfde functie een soortgelijke auto beschikbaar heeft gesteld. Deze werknemer en diens gezinsleden mogen die auto dan onbeperkt in Nederland gebruiken. De eigenaar van een in het buitenland gevestigd bedrijf kan ook zo'n vergunning krijgen maar die is dan persoonsgebonden en alleen geldig voor de kortste route woonplaats-grensovergang richting werkplaats.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

heel hartelijk bedankt voor het antwoorden van mijn vraag.
helaas ben ik niet blij met de antwoorden maar ja niks aan te doen.
groetjes
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

En dan vraag ik mij af hoe dit geregeld is als een buitenlandse auto
wegens een spoed reparatie naar een nederlandse garage moet en de monteur wil er een testrit mee maken ?
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Dan zal de monteur gebruik moeten maken van zijn handelaarskenteken, oftewel de groene kentekenplaten.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Bert schreef:Dan zal de monteur gebruik moeten maken van zijn handelaarskenteken, oftewel de groene kentekenplaten.
De monteur kan gewoon een testrit maken in de auto, niets aan de hand.
Misschien dat het niet kan, maar dat is belastingwetgeving, dus voor de douane.
De politie kan hem in verband hiermee in ieder geval niets maken.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Zoals ik al eerder eens aangehaald heb MWB, de politie is in de wet BPM gewoon aangewezen als opsporingsambtenaar. Dat het er in de praktijk op neer zal komen dat de betrokken bestuurder opgehouden zal worden tot de douane ter plaatse is wil niet zeggen dat de politie hem niets kan maken. Hij moet gewoon zijn medewerking verlenen.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

:lol:
Als je doelt op de algemene werkwijze, dat is zo

Als je dit in dit specifieke geval wil doen (monteur maakt proefrit) denk ik dat je kans maakt op opeen plaatsje in de Telegraaf.

:wink:
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ik dacht dat je met je opmerking dat de politie hem niets kon maken meer het optreden in algemene zin bedoelde. In het geval van de monteur kan ik me voorstellen dat hem even zou wijzen op de mogelijkheid om in de toekomst even groene platen op de auto te hangen.
Gesloten