politietransigabele feiten

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
PeterZ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PeterZ »

Hallo mensen
Hierbij heb ik nog een vraag en dat is: Worden politietransigabele feiten geregistreerd.

Alvast bedankt
PeterZ
appiehappie
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door appiehappie »

Wat zijn
?

:oops: :oops:
PeterZ TS
Infopolitie Gast

MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Dat hangt af van de feiten waarvoor de transactie door de politie wordt aangeboden. Zie artikel 5 van het Besluit Justitiële Gegevens:
1. Als justitiële gegevens worden aangemerkt:
a. de transacties aangeboden door de daartoe bevoegde opsporingsambtenaren van de politie en van de Koninklijke marechaussee ter zake van overtredingen en misdrijven als bedoeld in de artikelen 30, eerste, tweede en vierde lid, en 34, derde lid, juncto artikel 2 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;
b. de transacties aangeboden door de daartoe bevoegde opsporingsambtenaren terzake van misdrijven als bedoeld in de artikelen 310 en 321 van het Wetboek van Strafrecht alsmede van artikel 8, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
PeterZ TS
Infopolitie Gast

1. Als justitiële gegevens worden aangemerkt:
a. de transacties aangeboden door de daartoe bevoegde opsporingsambtenaren van de politie en van de Koninklijke marechaussee ter zake van overtredingen en misdrijven als bedoeld in de artikelen 30, eerste, tweede en vierde lid, en 34, derde lid, juncto artikel 2 van de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen;
b. de transacties aangeboden door de daartoe bevoegde opsporingsambtenaren terzake van misdrijven als bedoeld in de artikelen 310 en 321 van het Wetboek van Strafrecht alsmede van artikel 8, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
is mij te ingewikkeld, begrijp er niks van
MarcH
Jurist/Advocaat
Vademecum
Roepnaam: Marc
Geslacht:

Ongelezen bericht door MarcH »

Bij politietransacties voor de overtredingen en misdrijven genoemd in dat artikel worden de justitiële gegevens opgenomen in de justitiële documentatie. Ze worden dus bijgehouden.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: politietransigabele feiten

Ongelezen bericht door SWAT »

PeterZ schreef:Hallo mensen
Hierbij heb ik nog een vraag en dat is: Worden politietransigabele feiten geregistreerd.

Alvast bedankt
PeterZ
Afhankelijk van de aard van het feit. Rood licht -- nee. Winkeldiefstal -- ja.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Re: politietransigabele feiten

Ongelezen bericht door rai »

SWAT schreef:
PeterZ schreef:Hallo mensen

Alvast bedankt
PeterZ
Afhankelijk van de aard van het feit. Rood licht -- nee. Winkeldiefstal -- ja.
Rood licht is ook geen P-feit, maar een M-feit. :wink:
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ook rood licht feiten worden geregistreerd.
Alle bonnen die je uit het bonnenboekje schrijft, worden geregistreerd.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

mwb schreef:Ook rood licht feiten worden geregistreerd.
Alle bonnen die je uit het bonnenboekje schrijft, worden geregistreerd.
Dat klopt, omdat ze ingevoerd worden in systemen voor de verwerking.
Maar justitie kan en mag Mulder-feiten niet tegen iemand gebruiken of op die gronden iemand geen verklaring afgeven.

Mulder-feiten worden in alle zaken buiten beschouwing gelaten.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

rai schreef: Maar justitie kan en mag Mulder-feiten niet tegen iemand gebruiken of op die gronden iemand geen verklaring afgeven.
Het eerste, daar heb ik andere ervaringen mee, het twee klopt (ik neem aan dat je een verklaring goed gedrag bedoeld).

Gegevens over Mulder feiten zijn gewoon in een ander onderzoek bruikbaar.
Stel: crimineel Linke L. uit A. vermoord op een dag Pietje P. uit Den H. Echter, een uur voor die moord rijdt L. in Den H. door het rode licht en wordt geflitst. Linke L. verklaart dat hij die dag niet in de stad van Pietje P. is geweest. De gegevens over de het mulder feit zijn bruikbaar voor het onderzoek tegen L. en er wordt aangetoond dat zijn verklaring niet klopt.

Maar de vraag was of de gegevens bewaard worden, en daar is het antwoord ja op. Waarschijnlijk zit er achter deze vraag wel een of andere bedoeling, maar wat dat is weet ik ook niet.
Laatst gewijzigd door mwb op 20 dec 2005, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Vraag ik me even af wat voor onderzoek je bedoelt. Ik kan mij iets voorstellen bij een onderzoek rijvaardigheid (130 WVW) als het gaat om het aantonen van consequent onverantwoord rijgedrag, maar in referentie- en antecedentenonderzoeken worden de Mulder-zaken niet gebruikt.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Wat er ook mee bedoelde is het feit dat Mulder-zaken niet tegen iemand als zodanig gebruikt mag worden om de standaard-sanctie daar op aan te passen of iets dergelijks

Als iemand geld teveel heeft en elke dag consequent door hetzelfde verkeerslicht door rood rijdt is dat zijn prbleem en gaat hem dat elke keer gewoon 95 euries kosten. (nog wel)
Dit mag geen enkele belemmering zijn om niet meer over te gaan tot bv. die verklaring.
Gesloten