Overbodige "krab-het-ijs-van-je-ramen-vertragingstijd

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Peter Kurvers »

Bert schreef: Verder leverde je vooraal vroeger wat aan vermogen in door de gasinstallatie. En dat in combinatie met het extra gewicht, door de gastank, kwam de rij eigenschappen niet ten goede.
Mijn ouders hebben vroeger een Lada met gas gehad. ( 1985 )

Mijn moeder vond dat het ding reed als een tank.
Hoewel ze nooit in het leger heeft gezeten.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

In die tijd ben ik nog eens op vakantie geweest met zo'n Lada (2105).
Als je het raam iets opendraaide donderde die in zijn geheel in de deur.
Ik kwam wel thuis met enorme spierballen, man man, wat een stuurbekrachtiging, not.
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Lada = Laat Altijd Dadelijk Afweten.

Maar je krijgt er wel een zeer uitgebreid gereedshap set bij,
in 1985 was dat zelfs inclusief fietspomp, met autobanden nipeltje.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Peter Kurvers schreef:Lada = Laat Altijd Dadelijk Afweten..
Laat Altijd Dadelijk Afweten... dus hij laat het zo afweten. Omdat hij het altijd zo laat afweten is het dus een heel betrouwbaar karretje want het afweten moet nog komen en dat blijft vooruitgeschoven worden... zo kan je het ook bekijken ;)
CrashDuck TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door CrashDuck »

gvdbor schreef:In die tijd ben ik nog eens op vakantie geweest met zo'n Lada (2105).
Als je het raam iets opendraaide donderde die in zijn geheel in de deur.
Ik kwam wel thuis met enorme spierballen, man man, wat een stuurbekrachtiging, not.
Conclusie: het weglaten van de stuurbekrachtiging kost je minder geld bij de aanschaf van de auto en je hoeft niet naar de sportschool :D

Stuurbekrachtiging vind ik niets. Geldt ook voor zwaardere personenwagens.
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Stef schreef:
Peter Kurvers schreef:Lada = Laat Altijd Dadelijk Afweten..
Laat Altijd Dadelijk Afweten... dus hij laat het zo afweten. Omdat hij het altijd zo laat afweten is het dus een heel betrouwbaar karretje want het afweten moet nog komen en dat blijft vooruitgeschoven worden... zo kan je het ook bekijken ;)
Lada = Lelijkste Afval Der Automobielen.
Janssen
Toplid
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Bas
Geslacht:
Leeftijd: 43

Ongelezen bericht door Janssen »

Ik heb de auto een keer ijsvrij gehouden samen met een vriendin van mij.... Dat was best leuk :) :lol:
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Janssen schreef:Ik heb de auto een keer ijsvrij gehouden samen met een vriendin van mij.... Dat was best leuk :) :lol:
:oops: :oops: STOP, liever niet verder in details treden; mogelijk dat er kinderen meelezen. :wink: :wink:
AngeliqueBS TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door AngeliqueBS »

Wat je ook kunt doen (ziet er misschien niet uit maar het werkt wel) is een fleecedeken over je voorruit spannen. Dan hoef je na vorst ook niet te krabben, enkel en alleen even die doek eraf doen en je kunt wegrijden!

Kost ook geen tijd.
Enfin minder tijd dan de krab-methode ...

Die spuitbussen werken ook heel goed (heb ze voor het eerst gezien & gekocht in Zweden, toen waren ze hier voor zover ik weet nog niet op de markt) ... vind het toch een beetje een anti-milieu methode.
Erg milieuvriendelijk zal dat spul immers niet zijn.

Lauwwarm water werkt ook weet ik uit de praktijk. Ook tegen een nogal dikke laag ijs op je raam ... lauw water eroverheen ... ff wachten en je raam is zo ijsvrij.

De fleecedekenmethode werkt voor mij toch wel het beste.
Nog beter zou zijn een standkachel ... ook gelijk lekker warm wegrijden
maar voor luxewagens is dit systeem toch nog wel aan de prijs.
(je hebt ze dus ook met timerfunctie)

Eigenlijk is er nog maar één probleem: de prijs. Een standkachel kost, nog exclusief inbouw, zo'n 760 euro. Voor een flinke middenklasser wordt dat al bijna duizend euro en daar komt de inbouw dus nog bij --- http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/ne ... i_id=12950

Levensgevaarlijk
Half dichtgevroren en beslagen autoruiten zijn levensgevaarlijk. Hoe vaak zie je niet heftig boenende chauffeurs turend door een klein kijkgaatje de weg op rijden, hopend dat het gaatje snel groter wil worden. En dat valt nog wel eens tegen. Volgens Webasto, een grote fabrikant van standkachels, gebeuren de meeste ongelukken in de winter tijdens de eerste vijftien minuten autorijden. Door te weinig zicht dus.

Opmerking ..::Frans::..

Oranje kleur even verandert in blauw tbv leesbaarheid
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Een fleece over de voorruit werkt natuurlijk maar gedeeltelijk. Voor de voorruit is het prima maar aangezien ik graag alle ruiten ijsvrij heb voor het rijden blijft er nog wat te krabben over.

O ja Angelique, zou je me een plezier willen doen en al die kleurtjes achterwege willen laten die je in je berichten gooit ?
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Dusty
Deskundige
Geslacht:

Ongelezen bericht door Dusty »

Botje schreef: O ja Angelique, zou je me een plezier willen doen en al die kleurtjes achterwege willen laten die je in je berichten gooit ?
Bij bovenstaande wil ik maar (al te graag) aansluiten.......... :shock:
Toch heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in de (fleece)deken. :?
Als deze nat wordt zit hij de volgende dag aan je ruit vastgeplakt.
En bovendien heb je nog steeds een koude voorruit die weer bevriest, vaak ook nog eens van binnen, zodra je instapt.
Dat betekend dat je dan minimaal de motor warm moet laten draaien terwijl je, zoals als Botje al opmerkt, de andere ramen ijsvrij maakt.
Don TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

Die fleece deken helpt wel maar het nadeel is dat je hem erna in de auto opruimd en dan is hij vochtig.
Dit vocht blijft in je auto hangen en het gevolg is dat je dan de volgende keer je ruit aan de binnenkant moet krabben. :wink:
Peter Kurvers TS
Infopolitie Gast

Don schreef:Die fleece deken helpt wel maar het nadeel is dat je hem erna in de auto opruimd en dan is hij vochtig.
Je kunt de deken ook in de schuur leggen,
Maar als je deze dan s' avonds weer op de auto wil leggen is hij stijf bevroren.

Of je legt hem in huis, maar dan krijg je hem niet droog voor de avond.
Dus leg je de deken nat op de voorruit waar deze vast vriest.
Als je de deken dan de volgende ochtend van het raam trekt blijven er veel pluisjes zitten.

Je kunt de deken dan natuurlijk ook losweken met een fles lauw water.

Of je stopt de deken in de wasdroger, maar dat is net zo duur en schadelijk voor het milieu als een spuitbusje.
Don TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Don »

Peter Kurvers schreef:
Don schreef:Die fleece deken helpt wel maar het nadeel is dat je hem erna in de auto opruimd en dan is hij vochtig.
Je kunt de deken ook in de schuur leggen,
Maar als je deze dan s' avonds weer op de auto wil leggen is hij stijf bevroren.

Of je legt hem in huis, maar dan krijg je hem niet droog voor de avond.
Dus leg je de deken nat op de voorruit waar deze vast vriest.
Als je de deken dan de volgende ochtend van het raam trekt blijven er veel pluisjes zitten.

Je kunt de deken dan natuurlijk ook losweken met een fles lauw water.

Of je stopt de deken in de wasdroger, maar dat is net zo duur en schadelijk voor het milieu als een spuitbusje.
Dus gewoon blijven krabben. :lol:
willem58
Stamgast
Agent
Hoofdagent
Roepnaam: Willem
X: @Vrijwil_politie
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door willem58 »

Er zijn in de handel speciale aluminium beklede "dekens" te koop waarmee je de voorruit kan afschermen. Deze zijn bij een aantal personenwagens ook te gebruiken voor de achterruit.
Je hoeft dan niet te krabben en als je ze in de wagen legt heb je bijna ook geen last voor extra vocht aangezien je het eventuele ijs en sneeuw er van af kan kloppen.
Het is wel an te raden om de motor even stationair te laten draaien voor je weg rijdt. Dit ivm het beslaan van de ruiten aan de binnenzijde. Wat helpt om dit te voorkomen is om de zonnekleppen naar beneden te doen zodat de lucht bij de vooruit blijft. Tevens is het aan te rijden om de voorste portierruiten iets open te draaien zodat de vochtige lucht uit de auto weg kan.

Het mooiste is om een standkachel te monteren die gelijk het motorblok verwarmt. Helaas zijn deze apparaten nog vrij prijzig. Maar gezien de veiligheid is dit toch de beste oplossing. Hij is ook in het voor en najaar te gebruiken als het weer wat kouder en vochtig is.
Gesloten