Baldadigheid
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Baldadigheid
Beste mensen,
Wat verstaat de politie onder 'baldadigheid'?
Wat verstaat de politie onder 'baldadigheid'?
-
PJ TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Ik heb namelijk samen met een vriend van mij een boete gekregen wegens baldadigheid. We liepen samen na het uitgaan over de stoep elkaar een beetje te duwen en toen vielen we samen tegen een groot ijzeren hek aan en liepen weer verder en toen kregen we de boete. Ik heb het bureau al gebeld, omdat wij helemaal geen dingen wouden slopen. Dus ik ga morgen met de agent praten die mij de boet heeft gegeven.
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Op zich klopt hetgeen u beschrijft wel met baldadigheid:
Baldadigheid is het (mogelijk) veroorzaken van gevaar of nadeel voor goederen of personen in de openbare ruimte. Hier is geen opzet voor vereist. Baldadigheid is een overtreding!
Als het uw bedoeling was om het hek te beschadigen, was het wellicht een (poging tot) vernieling geweest. Dat is een misdrijf en wordt ook zwaarder bestraft. In dat geval had u ook geen boete gehad, maar was u aangehouden.
Dus het gegeven dat er geen opzet in het spel was, maakt dat een boete voor baldadigheid helemaal klopt met uw verhaal!
Baldadigheid is het (mogelijk) veroorzaken van gevaar of nadeel voor goederen of personen in de openbare ruimte. Hier is geen opzet voor vereist. Baldadigheid is een overtreding!
Als het uw bedoeling was om het hek te beschadigen, was het wellicht een (poging tot) vernieling geweest. Dat is een misdrijf en wordt ook zwaarder bestraft. In dat geval had u ook geen boete gehad, maar was u aangehouden.
Dus het gegeven dat er geen opzet in het spel was, maakt dat een boete voor baldadigheid helemaal klopt met uw verhaal!
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Burger TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
-
rfo00457 TS
- Infopolitie Gast
Op de bon zit ook een achterkant. Op de gele bon die u hebt, staat hoe het verdere verloop is van het feit dat u een bon hebt gekregen.
Op de witte bon die de agent inlevert op het bureau, wordt aan de achterkant ingevuld wat de omstandigheden waren. De officier van Justitie neemt dan een beslissing omtrent de hoogte van de boete op grond van dat verhaal.
U krijgt dan een transactievoorstel. Als u dat betaalt, is de zaak afgedaan. U mag het eventueel ook voor laten komen om uw verhaal te doen. U moet er dan wel rekening mee houden dat de eis ter zitting meestal hoger ligt dan de aangeboden transactie.
Op de witte bon die de agent inlevert op het bureau, wordt aan de achterkant ingevuld wat de omstandigheden waren. De officier van Justitie neemt dan een beslissing omtrent de hoogte van de boete op grond van dat verhaal.
U krijgt dan een transactievoorstel. Als u dat betaalt, is de zaak afgedaan. U mag het eventueel ook voor laten komen om uw verhaal te doen. U moet er dan wel rekening mee houden dat de eis ter zitting meestal hoger ligt dan de aangeboden transactie.
Wetboek van Strafrecht schreef: Artikel 424
1.
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie
Indien u dus beiden aan het klooien bent, aan elkaar trekken, duwen, etc, etc vertoont u baldadig gedrag. Hieruit zou eventueel gevaar danwel nadeel kunnen ontstaan of kunnen worden teweeg gebracht.
Mijns inziens zal u echt niet voor 1 duwtje over en weer een prent krijgen u bent dus waarschijnlijk wat langer met uw gedrag bezig geweest.
Ik geef u weinig kans om onder de bekeuring uit te komen, maar u heeft het recht om bezwaar aan te tekenen.
gr, mashi