Baldadigheid

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Baldadigheid

Ongelezen bericht door Gast »

Beste mensen,

Wat verstaat de politie onder 'baldadigheid'?
PJ TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PJ »

Dit kan heel veel zijn.
Alles wat baldadig gedrag is.

Bv. trappen tegen vuilnisbakken, lopen voetballen met een volle vuilniszak.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ik heb namelijk samen met een vriend van mij een boete gekregen wegens baldadigheid. We liepen samen na het uitgaan over de stoep elkaar een beetje te duwen en toen vielen we samen tegen een groot ijzeren hek aan en liepen weer verder en toen kregen we de boete. Ik heb het bureau al gebeld, omdat wij helemaal geen dingen wouden slopen. Dus ik ga morgen met de agent praten die mij de boet heeft gegeven.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Op zich klopt hetgeen u beschrijft wel met baldadigheid:

Baldadigheid is het (mogelijk) veroorzaken van gevaar of nadeel voor goederen of personen in de openbare ruimte. Hier is geen opzet voor vereist. Baldadigheid is een overtreding!

Als het uw bedoeling was om het hek te beschadigen, was het wellicht een (poging tot) vernieling geweest. Dat is een misdrijf en wordt ook zwaarder bestraft. In dat geval had u ook geen boete gehad, maar was u aangehouden.

Dus het gegeven dat er geen opzet in het spel was, maakt dat een boete voor baldadigheid helemaal klopt met uw verhaal!
Gast TS
Infopolitie Gast

Het hek was 2 meter hoog en gemaakt van staal. Is het nu nog hetzelfde verhaal?

En bedankt voor jullie reacties.
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:Het hek was 2 meter hoog en gemaakt van staal. Is het nu nog hetzelfde verhaal?
Tenzij het hek absoluut onverwoestbaar is, blijft het hetzelfde verhaal!
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

Opzich is het toch wel lullig, want tegen een hek vallen is tog wat anders dan tegen vuilnisbakken schoppen.
Burger TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Burger »

En wat houdt categorie 8 in op de boete?
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Dat betekent: een ieder

Het had ook bijv. fietser, bromfietser, automobilist etc. kunnen zijn. Wat dat aangaat heeft iedereen zijn eigen categorie.
Gast TS
Infopolitie Gast

oke bedankt, op mijn boete staat nog geen bedrag, omdat dat door de officier van justitie moet worden bepaald maar hoe weet deze beste man wat er is gebeurd op die avond?
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Op de bon zit ook een achterkant. Op de gele bon die u hebt, staat hoe het verdere verloop is van het feit dat u een bon hebt gekregen.

Op de witte bon die de agent inlevert op het bureau, wordt aan de achterkant ingevuld wat de omstandigheden waren. De officier van Justitie neemt dan een beslissing omtrent de hoogte van de boete op grond van dat verhaal.

U krijgt dan een transactievoorstel. Als u dat betaalt, is de zaak afgedaan. U mag het eventueel ook voor laten komen om uw verhaal te doen. U moet er dan wel rekening mee houden dat de eis ter zitting meestal hoger ligt dan de aangeboden transactie.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Wetboek van Strafrecht schreef: Artikel 424
1.
Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie

Indien u dus beiden aan het klooien bent, aan elkaar trekken, duwen, etc, etc vertoont u baldadig gedrag. Hieruit zou eventueel gevaar danwel nadeel kunnen ontstaan of kunnen worden teweeg gebracht.

Mijns inziens zal u echt niet voor 1 duwtje over en weer een prent krijgen u bent dus waarschijnlijk wat langer met uw gedrag bezig geweest.

Ik geef u weinig kans om onder de bekeuring uit te komen, maar u heeft het recht om bezwaar aan te tekenen.

gr, mashi
MotoRon
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Roepnaam: Ron
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door MotoRon »

Ik denk dat de TS genoeg duidelijkheid heeft gekregen.
MotoRon
Beheerder
motoron@infopolitie.nl
Gesloten