Rotonde
Moderator: Moderatorteam
-
H van Luttikhuizen TS
- Infopolitie Gast
Rotonde
Goeden Middag.
Wij hier in apeldoorn hebben een retonde die licht aan de arnhemseweg tussen apeldoorn en beekbergen het is een dubbele rotonde met een fietspad er naast Mijn vraag is MOGEN DE FIETSERS VAN L EN R KOMEN
er staan geen borden dat ze van bijde kanten komen mijn wijk agent weet hier niet echt een antwoord op te geven Hij zecht een fietsers heeft altijd voorrang maar er staan geen verkeers borden hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven
Bij voorbaat dank.
Henk van Luttikhuizen
h.vanluttikhuizen1@chello.nl
Wij hier in apeldoorn hebben een retonde die licht aan de arnhemseweg tussen apeldoorn en beekbergen het is een dubbele rotonde met een fietspad er naast Mijn vraag is MOGEN DE FIETSERS VAN L EN R KOMEN
er staan geen borden dat ze van bijde kanten komen mijn wijk agent weet hier niet echt een antwoord op te geven Hij zecht een fietsers heeft altijd voorrang maar er staan geen verkeers borden hopelijk kunt u mij hier een antwoord op geven
Bij voorbaat dank.
Henk van Luttikhuizen
h.vanluttikhuizen1@chello.nl
-
Bert TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Die vraag is niet zomaar te beantwoorden zonder de situatie ter plaatse te kennen.
Het bord rotonde betekent ook een verplichte rijrichting, die geldt ook voor fietsers.
Maar het kan zo zijn dat de wegbeheerder voor fietsers een uitzondering heeft gemaakt. Dat gebeurt wel eens als het een grote rotonde betreft. De wegbeheerder vindt het dan zielig dat fietsers zo'n eind om moeten rijden. Dat hij daarmee een potentieel bijzonder onveilige verkeerssituatie creëert dat vergeet hij maar even. Het moet dan wel met borden zijn aangegeven.
Maar zelfs al is het niet toegestaan, dan komt u in een lastig parket mocht u zo een fietser aanrijden. Fietsers zijn namelijk z.g. zwakke verkeersdeelnemers en worden door de wet extra beschermd. Als u weet dat het vaak gebeurt (ondanks dat het niet is toegestaan) dan dient u daar zelfs als weggebruiker rekening mee te houden.
Het is krom, ik weet het.
Het bord rotonde betekent ook een verplichte rijrichting, die geldt ook voor fietsers.
Maar het kan zo zijn dat de wegbeheerder voor fietsers een uitzondering heeft gemaakt. Dat gebeurt wel eens als het een grote rotonde betreft. De wegbeheerder vindt het dan zielig dat fietsers zo'n eind om moeten rijden. Dat hij daarmee een potentieel bijzonder onveilige verkeerssituatie creëert dat vergeet hij maar even. Het moet dan wel met borden zijn aangegeven.
Maar zelfs al is het niet toegestaan, dan komt u in een lastig parket mocht u zo een fietser aanrijden. Fietsers zijn namelijk z.g. zwakke verkeersdeelnemers en worden door de wet extra beschermd. Als u weet dat het vaak gebeurt (ondanks dat het niet is toegestaan) dan dient u daar zelfs als weggebruiker rekening mee te houden.
Het is krom, ik weet het.
Ik begrijp dat het een voorrangsrotonde is en dan heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Het maakt daarbij niet uit of ze tegen het verkeer inrijden, aan de verkeerde kant van de rotonde (of voorrangsweg) zitten of wat dan ook. Voorrang blijft voorrang.Mofkap schreef:Die vraag is niet zomaar te beantwoorden zonder de situatie ter plaatse te kennen.
-
MarkM TS
- Infopolitie Gast
- r0n.
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 73
Los van het feit of de fietsers twee kanten op mogen rijden:
Wanneer er niet m.b.v. voorranngsborden is aangegeven dat fietsers geen voorrang hebben, dan geldt de rotonde als een rechte weg.
Dit betekend, dat je alsmaar rondjes kan blijven rijden op het fietspad en altijd voorrang hebt op afslaande auto's.
Het feit dat je misschien tegen het verkeer inrijdt, heeft volgens mij niets te maken met de voorrangsregel.
Wanneer iemand een éénrichtingsverkeer straat aan de verkeerde kant uitkomt, heeft hij ook nog steeds voorrang op verkeer van links.
Of het slim is ........
Hopelijk heeft deze leek het toch duidelijk weten neer te zetten.
Groeten vanuit een éénrichting-verkeer straat (ook voor fietsers);
Ron
Wanneer er niet m.b.v. voorranngsborden is aangegeven dat fietsers geen voorrang hebben, dan geldt de rotonde als een rechte weg.
Dit betekend, dat je alsmaar rondjes kan blijven rijden op het fietspad en altijd voorrang hebt op afslaande auto's.
Het feit dat je misschien tegen het verkeer inrijdt, heeft volgens mij niets te maken met de voorrangsregel.
Wanneer iemand een éénrichtingsverkeer straat aan de verkeerde kant uitkomt, heeft hij ook nog steeds voorrang op verkeer van links.
Of het slim is ........
Hopelijk heeft deze leek het toch duidelijk weten neer te zetten.
Groeten vanuit een éénrichting-verkeer straat (ook voor fietsers);
Ron
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Ook als het een vrijliggend fietspad is, dan is het een gevaarlijke situatie. In dit geval deel ik de mening van CROW en 3VO volledig. De verplichte rijrichting op een rotonde geldt immers ook voor fietsers. De situatie is afwijkend van de normale verkeerssituatie en het verwachtingspatroon van de verkeersdeelnemer, dat maakt het potentieel dodelijk.L.A.W. schreef:Ik neem aan dat dat een vrij-liggend fietspad is, anders lijkt het mij toch een vrij gevaarlijke verkeerssituatie...
-
L.A.W. TS
- Infopolitie Gast