mobiel bellen in auto
Moderator: Moderatorteam
-
Velthuis TS
- Infopolitie Gast
mobiel bellen in auto
Moet je staande worden gehouden om bekeurd te worden, wanneer je mobiel belt in de auto?
Ja de diender moet nml op zijn bon het merk en type van de gebruikte telefoon vermelden. Dit zijn afspraken met het Openbaar Ministerie.
Je bent bij staandehouding ook verplicht het merk en type van jouw telefoon op te geven. Zo nee, dan gaan we de overgifte van de betreffende gegevens vorderen, voldoe je daar nog niet aan wordt je aangehouden met alle gevolgen vandien.....
mashi
Je bent bij staandehouding ook verplicht het merk en type van jouw telefoon op te geven. Zo nee, dan gaan we de overgifte van de betreffende gegevens vorderen, voldoe je daar nog niet aan wordt je aangehouden met alle gevolgen vandien.....
mashi
-
Bouwe TS
- Infopolitie Gast
LOLmashi schreef:Ja de diender moet nml op zijn bon het merk en type van de gebruikte telefoon vermelden. Dit zijn afspraken met het Openbaar Ministerie.
mashi
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Inderdaad, geheel terecht. Ik ben tot nu toe twee keer staande gehouden omdat ik met de portofoon bezig was. Als dat op kenteken zou mogen dan wordt geen recht gedaan.The Scorpion schreef:..... als mobiel bellen op kenteken geschreven kan worden, zou het bonnen regenen denk ik. Maar goed, terecht dat het niet kan. Te makkelijk om via een beroep het te laten seponeren.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Wie kan er worden staande gehouden? De verdachte. Mobiel bellen=Wet Mulder en dus was je betrokkene en geen verdachte. Je bent dus niet staande gehouden maar je hebt een stopteken gekregen op basis van het RVV 1990.Mofkap schreef:Beideforeverblue schreef:Ben je staande gehouden of heb je een stopteken gekregen?
-
appiehappie
- Geslacht:
En daar moet je allemaal bij stilstaan, wanneer je een verdachte/ betrokkene aanhoudt?Wie kan er worden staande gehouden? De verdachte. Mobiel bellen=Wet Mulder en dus was je betrokkene en geen verdachte. Je bent dus niet staande gehouden maar je hebt een stopteken gekregen op basis van het RVV 1990.
Frustrerend!
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Aanhouden is hier ook niet van toepassingappiehappie schreef:En daar moet je allemaal bij stilstaan, wanneer je een verdachte/ betrokkene aanhoudt?Wie kan er worden staande gehouden? De verdachte. Mobiel bellen=Wet Mulder en dus was je betrokkene en geen verdachte. Je bent dus niet staande gehouden maar je hebt een stopteken gekregen op basis van het RVV 1990.
Frustrerend!
-
appiehappie
- Geslacht:
Normaal krijgen mensen die zoveel theoretische kennis moeten hebben een wereldsalaris.....
Jullie hebben een wereldbaan! Dat dan weer wel.
Het lijkt me erg frustrerend om zoveel theorie in de praktijk te moeten brengen. Zoveel manieren en (on)mogelijkheden om iemand aan te houden, staande te houden, als verdachte of betrokkene.
Fijne vent die Mulder!
Jullie hebben een wereldbaan! Dat dan weer wel.
Het lijkt me erg frustrerend om zoveel theorie in de praktijk te moeten brengen. Zoveel manieren en (on)mogelijkheden om iemand aan te houden, staande te houden, als verdachte of betrokkene.
Fijne vent die Mulder!
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Goh, gebruiken het OM en het Hof Leeuwarden toch allemaal de verkeerde term....foreverblue schreef:Wie kan er worden staande gehouden? De verdachte. Mobiel bellen=Wet Mulder en dus was je betrokkene en geen verdachte. Je bent dus niet staande gehouden maar je hebt een stopteken gekregen op basis van het RVV 1990.Mofkap schreef:Beideforeverblue schreef:Ben je staande gehouden of heb je een stopteken gekregen?
Voorbeeld uit de aanwijzing van PG's in de zin van art. 130 lid 4 Wet RO:
Gezien het feit dat in de meeste gevallen bij het gebruik van de lasergun geen fotografische- of videoregistratie van de gedraging plaatsvindt, dient in beginsel tot staandehouding te worden overgegaan bij het gebruik van de lasergun. (bijv arrest Gerechtshof Leeuwarden, 30 mei 2001, WAHV 00/00197).
Op grond van de WAHV kan ik de overgifte van de gegevens die ik in dit geval dus nodig heb voor mij beschikking gaan vorderen (het wettelijk voorschrift). Indien daar niet aan wordt voldaan art. 184lid1srMotoRon schreef:Aanhouding op grond van ...?mashi schreef: Je bent bij staandehouding ook verplicht het merk en type van jouw telefoon op te geven. Zo nee, dan gaan we de overgifte van de betreffende gegevens vorderen, voldoe je daar nog niet aan wordt je aangehouden met alle gevolgen vandien.....
mashi
Artikel 184.1 SR
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie
E.e.a. zelf kortgesloten met de verkeersofficier van Openbaar Ministerie in Den Haag in de tijd dat de bekeuring voor mobiel bellen een beschikking werd.
Reeds een aantal aanhoudingen met vervolging voor gehad.
gr, mashi