dronken in een voertuig stappen

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gast TS
Infopolitie Gast

dronken in een voertuig stappen

Ongelezen bericht door Gast »

Wat doet de politie als ze een melding krijgen dat iemand (die nog niet rijdt) gaat rijden,dronken in zijn voertuig wil stappen. Krijgt hij dan gelijk een blaastest of zeggen ze dat hij niet mag rijden en moet hij bijvoorbeeld de sleutels op het bureau ophalen ofziets.

Hoe zit dat precies.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

er kan een rijverbod opgelegd worden (maximaal 24 uur). Wordt dat overtreden is dat al een misdrijf, daarbij komt het rijden onder invloed dan ook nog eens uiteraard.

Verder, bij gegronde verdenkingen dat de man/vrouw toch gaat rijden kan als maatregel de auto naar binnen gesleept worden ed. Sleutels aan het bureau af laten halen is volgens mij verre van een officiele sanctie, maar kan wel gehanteerd worden. Beetje op eigen inzicht handelen, gedeeltelijk ook in het belang van de zuiplap.
Wie rent, bekent!
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

The Scorpion schreef: ................... Beetje op eigen inzicht handelen, gedeeltelijk ook in het belang van de zuiplap.

Ehh, zuiplappen horen in mijn ogen geen enkel 'belang' te hebben als zij voornemens zijn een voertuig te gaan besturen. Liever had ik gelzen:..in het balng van de verkeersveilighed. Die is namelijk echt in het geding en daar tref je mijns inziens ál die maatregelen voor.
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

jawel, maar dat moge duidelijk zien :wink:
daarom ook eens deze benadering. de wet staat immers aan de kant van de verdachten, dus waarom zou ik er eigenwijs tegenin gaan :?
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik hoop voor hem dat hij een blaastest gelijk heeft gekregen en zijn auto geljik kwijt is. Hij dronk 10 a 14 biertjes op een dag. Met heel mooi weer drinkt hij er nog meer.
er zat ook iemand naast hem. En dan zal je net zien,dat de medepassagier op slag dood is als hij een ongeluk krijgt en hij natuurlijk blijft leven,met all gevolgen van dien.

Iemand heeft de politie gebeld en hem aangegeven. Ik heb de schuld gekregen,want hij dacht dat ik het had gedaan. Had ik het maar gedaan!!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

The Scorpion schreef:er kan een rijverbod opgelegd worden (maximaal 24 uur). Wordt dat overtreden is dat al een misdrijf, daarbij komt het rijden onder invloed dan ook nog eens uiteraard.
Een rijverbod mag alleen schriftelijk opgelegd worden. Een mondeling rijverbod heeft geen juridische status. Vervolging terzake artikel 9 WVW 1994 is dan niet mogelijk.
Je zou het wellicht wel als het niet opvolgen van een bevel of vordering kunnen opvatten.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Dat laatste hebben we al eens geprobeerd, wat er op lijkt althans. Ging mooi niet door.

Maar dat rijverbord moet je gewoon even langs laten brengen inderdaad, dat zit je helemaal goed. Denk dat er ook best wat collega's zijn die een rijverbodje altijd bij zich hebben.
Ik ben dus niet zo'n diender btw.
Wie rent, bekent!
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Maar moet de persoon in kwestie, niet eerst rijden in een motorvoertuig (in dit geval een auto), voordat je 'm een rijverbod oplegt ??
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

als hij al rijdt moet je m aanhouden (mits hij uiteraard teveel heeft gezopen)

voorkomen is beter dan genezen Julio. Maatregel is bedoeld om andere mensen veilig over straat te laten kunnen.
Wie rent, bekent!
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Dus wanneer die persoon nog niet in de auto is gestapt zou je 'm al een rijverbod op kunnen leggen...

Hmm.. weer wat bijgeleerd...;)
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Sterker nog, je mag eigenlijk niet eens verdekt opgesteld gaan staan en wachten tot hij met zn dronken kop wegrijdt zodat je hem aan kunt houden.

Maar goed..........'eigenlijk' he....
Wie rent, bekent!
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

Mag je dus ook iedereen aan een ademtest onderwerpen? Of moet je dan duidelijke aanwijzingen hebben ofzoiets?
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Thijs schreef:Mag je dus ook iedereen aan een ademtest onderwerpen? Of moet je dan duidelijke aanwijzingen hebben ofzoiets?
Hij moet, zoals dat heet "aanstalten maken" om te gaan rijden.

Het komt erop neer dat je aanstaltenmaker bent als een agent op de een of andere blijkt dat je wil gaan rijden.
Airhead
Lid
Agent
Roepnaam: Captain
Geslacht:

Ongelezen bericht door Airhead »

mwb schreef:Het komt erop neer dat je aanstaltenmaker bent als een agent op de een of andere blijkt dat je wil gaan rijden.
fijn dat je het even duidelijk maakt. :roll:
funkyduck
Toplid
Hoofdagent

Ongelezen bericht door funkyduck »

Iemand die dus aanstalte maakt te gaan rijden, mag onderworpen worden aan een blaastest. Vervolgens kan er enkel een rijverbod uit voort vloeien.

Indien dezelfde persoon gereden heeft kan er een PV bij komen.
Gesloten