Een dame heeft mij op internet bedrogen!! (geld)

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

112 Drenthe schreef:Oh, want anders kon je het geld gewoon terug laten storten.
Volgens mij moet dat alleen kunnen binnen een week toch?
30 dagen bij autom machtiging
bij handmatge overschrijving NUL dagen
Guido TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Guido »

en als zij heeft gezegd dat ze niet kon komen en u zelf heeft aangeboden om geld over te maken lijkt mij van listige kunstgrepen geen sprake.

maar wie weet staat ze morgen voor de deur...
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Guido schreef:en als zij heeft gezegd dat ze niet kon komen en u zelf heeft aangeboden om geld over te maken lijkt mij van listige kunstgrepen geen sprake.

maar wie weet staat ze morgen voor de deur...
oplichting schreef:
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Een samenweefsel van verdichtsels, had je daar al aan gedacht? Als iemand dus allerlei leugens en zielige verhalen ophangt met de opzet om jou in dit geval geld afhandig te maken, maakt zich schuldig gewoon aan oplichting.

Het feit dat de dame in kwestie niet is komen opdagen en waarschijnlijk niets meer van zich laat horen maakt in mijn ogen voldoende om in deze casus evt te spreken van een verdachte terzake oplichting.

gr mashi
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

typisch geval van een

blauwtje lopen
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

mashi schreef: Een samenweefsel van verdichtsels, had je daar al aan gedacht? Als iemand dus allerlei leugens en zielige verhalen ophangt met de opzet om jou in dit geval geld afhandig te maken, maakt zich schuldig gewoon aan oplichting.

Het feit dat de dame in kwestie niet is komen opdagen en waarschijnlijk niets meer van zich laat horen maakt in mijn ogen voldoende om in deze casus evt te spreken van een verdachte terzake oplichting.

gr mashi
Mashi,
Iemand die Finland woont, maakt zich op deze manier nog niet per definitie schuldig aan het feit oplichting, vallend onder het nederlandse strafrecht.
Voordat ik in zo'n zaak aan aangifte op zou nemen, zou ik toch op zijn minst een OvJ raadplegen met de vraag of dit wel zo is.

Verder is het in deze zaak zo dat de vraagsteller 200 euro heeft gegeven aan een vrouw:
- waarvan hij niet weet hoe ze heet
- waarvan hij niet weet waar ze woont (hij zegt Finland, maar voor hetzelfde geld is het Opper-Volta)
- waarvan hij geen telefoonnummer heeft
- waarvan hij niet weet wanneer ze geboren is
- waarvan hij alleen nepnaam en een IP nummer heeft.

Ik denk dat je, door je ogen zo krachtig te sluiten voor de realiteit, er niet eens sprake hoeft te zijn van een samenweefstel van verdichtsels. Dat is met zoveel dommigheid (excuseer me voor de uitdrukking, maar ik wist even niets beters en het woord dekt heel goed de lading) niets eens nodig.
Luuk Geerts TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Luuk Geerts »

Hoi,

Dank je wel voor al de berichten.

Maar, ik vraag mij nog altijd af. Zou de politie haar IP adres kunnen traceren? En daarvan, haar echte adres en woonplaats kunnen krijgen en geven?

Of, is dat iets dat de politie niet kan doen omdat "De IP tracering" van een andere land is?

Een andere land zou misschien het informatie nooit willen geven. Of zou het gewoon NIET kunnen geven. Het is toch zo dat geen enkele internet provider zou zeggen waar zijn klant woont!

Weet er iemand iets van?

Bedankt!!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Verwacht van de politie niet teveel in deze.

Je bent gewoon te naief bezig geweest. Hoewel je door de betreffende "dame" vermoedelijk liever op een andere manier uitgekleed zou zijn geworden is het gewoon een dure leerschool.

Lik je wonden, vergeet dit voorval vooral niet maar leer ervan dat je NOOIT geld opstuurt naar onbekenden met mooie verhalen.

Ik geef je nog mogelijkheid om te reageren en sluit daarna dit topic.
smokingbeaver TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door smokingbeaver »

wat je ook kunt doen als je weer eens een dame over wil latten komen stuur een ticket die niet om te wisselen is naar haar eigen adres zo weet je meteen waar je aan toe bent
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Luuk Geerts schreef:Maar, ik vraag mij nog altijd af. Zou de politie haar IP adres kunnen traceren? En daarvan, haar echte adres en woonplaats kunnen krijgen en geven?

Of, is dat iets dat de politie niet kan doen omdat "De IP tracering" van een andere land is?

Een andere land zou misschien het informatie nooit willen geven. Of zou het gewoon NIET kunnen geven. Het is toch zo dat geen enkele internet provider zou zeggen waar zijn klant woont!

Weet er iemand iets van?
Daar hebben we in Nederland de wetgeving van privacy voor. De politie mag deze gegevens niet zomaar vrijgeven, maar ook niet opvragen. Voordat een provider de gegevens van de persoon achter het IP mag doorgeven moet er eerst toestemming zijn van de gebruiker of een dwangbevel van de rechter.
Ik weet niet hoe het in Finland geregelt is maar is waarschijnlijk wel soortgelijk!
Luuk Geerts TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Luuk Geerts »

Bedankt.

Ik versta dat het kan echt lang duren voordat ik informatie kan krijgen en waarschijnlijk ga ik niets verkrijgen.

Een dwangbevel van de rechter neemt waarschijnlijk ook veel tijd!

Ook kan ik er niets doen met de naam van de bankrekening.

<gvdbor> Sluit nog niet dit topic a.u.b. Ik wil zien of hier iemand een konkreet antwoord op dit topic kan geven. Want iedereen zegt iets anders, en allemaal politie toch :D (niet slecht bedoeld hoor) (maar echt bedankt toch!)
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Ik sluit dit topic wel, al het zinnige wat er over gezegd kon worden is gezegd naar mijn idee.

Indien iemand echt van mening is dat hij nog wat heeft toe te voegen kan hij mij PBen.

Ik ben van mening dat dit geheel een iets te hoog "zeur"gehalte krijgt.
Gesloten