Autoverzekering buitenland
Moderator: Moderatorteam
-
Ton Oekraine TS
- Infopolitie Gast
Autoverzekering buitenland
Ik zal het kort proberen uit te leggen, auto geregistreerd op de zaak,
medewerker uitgezonden naar de Oekraine, daar een verzekering op het
in Nederland geregistreerde voertuig afgesloten, auto komt niet verder dan Oekraine en Polen, waar ook een verzekeing is afgesloten. in NL is kij dus niet geregistreed bij de CRWAM en bedrijf krijgt de eerste mededeling van de RDW dat voertuig onverzekerd rondrijdt, wat klopt, maar niet in NL, RDW is in deze echter geen gesprekspartner, en verwijst naar verzekeringsmaatschappij. wat te doen???????
medewerker uitgezonden naar de Oekraine, daar een verzekering op het
in Nederland geregistreerde voertuig afgesloten, auto komt niet verder dan Oekraine en Polen, waar ook een verzekeing is afgesloten. in NL is kij dus niet geregistreed bij de CRWAM en bedrijf krijgt de eerste mededeling van de RDW dat voertuig onverzekerd rondrijdt, wat klopt, maar niet in NL, RDW is in deze echter geen gesprekspartner, en verwijst naar verzekeringsmaatschappij. wat te doen???????
De Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) zegt:
Daarnaast zegt dezelfde wet:Art. 2 lid 1 WAM
De bezitter van een motorrijtuig en degene aan wie het kenteken voor een motorrijtuig is opgegeven, zijn verplicht voor het motorrijtuig een verzekering te sluiten en in stand te houden welke aan de bij en krachtens deze wet gestelde bepalingen voldoet, indien dat motorrijtuig op een weg wordt geplaatst of daarmee op een weg wordt gereden, indien buiten een weg met dat motorrijtuig op een terrein aan het verkeer wordt deelgenomen of indien voor dat motorrijtuig een kentekenbewijs is afgegeven.
Tenslotte zegt art. 2 lid 7 WAM:Art. 2 lid 5:
De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die in het bezit is van een vergunning of heeft voldaan aan de ingevolge de artikelen 37 of 38 van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 vereiste procedure met betrekking tot een bijkantoor in Nederland dan wel, indien het de in die wet bedoelde dienstverrichting naar Nederland betreft, heeft voldaan aan het bepaalde in de artikelen 111, eerste of tweede lid, 113, eerste, tweede of vierde lid, 116, eerste of derde lid, of 118, tweede, derde of vijfde lid, van die wet.
Ik lees hier dus niets anders dan dat een auto met Nederlands kenteken ook bij een Nederlandse verzekeringsmaatschappij verzekerd moet zijn.Voor de toepassing van deze wet wordt een motorrijtuig dat is voorzien van een kenteken geacht gewoonlijk in Nederland te zijn gestald.
-
andre TS
- Infopolitie Gast
-
andre TS
- Infopolitie Gast
Maar aangezien het voertuig al ter plekke is verzekerd, lijkt het me een goede optie even het financiele plaatje te bekijken.
Hou wel rekening met het feit dat als de auto ooit terug komt in Nederland je eventueel BPM moet betalen als het kenteken is geschorst. Maar goed dat gaat meer in de richting van de belastingwetgeving en daar weet ik absoluut niks/nada van.
Hou wel rekening met het feit dat als de auto ooit terug komt in Nederland je eventueel BPM moet betalen als het kenteken is geschorst. Maar goed dat gaat meer in de richting van de belastingwetgeving en daar weet ik absoluut niks/nada van.