Autoverzekering buitenland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Ton Oekraine TS
Infopolitie Gast

Autoverzekering buitenland

Ongelezen bericht door Ton Oekraine »

Ik zal het kort proberen uit te leggen, auto geregistreerd op de zaak,
medewerker uitgezonden naar de Oekraine, daar een verzekering op het
in Nederland geregistreerde voertuig afgesloten, auto komt niet verder dan Oekraine en Polen, waar ook een verzekeing is afgesloten. in NL is kij dus niet geregistreed bij de CRWAM en bedrijf krijgt de eerste mededeling van de RDW dat voertuig onverzekerd rondrijdt, wat klopt, maar niet in NL, RDW is in deze echter geen gesprekspartner, en verwijst naar verzekeringsmaatschappij. wat te doen???????
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Heel erg kort door de bocht denk ik dat de auto gewoon hier in Nederland verzekerd moet zijn. Er is namelijk een Nederlands kenteken voor afgegeven en daardoor wordt de auto, in mijn ogen althans, volgens de wet niet beschouwd als een auto die doorgaans in het buitenland gestald is.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

De Wet Aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) zegt:
Art. 2 lid 1 WAM
De bezitter van een motorrijtuig en degene aan wie het kenteken voor een motorrijtuig is opgegeven, zijn verplicht voor het motorrijtuig een verzekering te sluiten en in stand te houden welke aan de bij en krachtens deze wet gestelde bepalingen voldoet, indien dat motorrijtuig op een weg wordt geplaatst of daarmee op een weg wordt gereden, indien buiten een weg met dat motorrijtuig op een terrein aan het verkeer wordt deelgenomen of indien voor dat motorrijtuig een kentekenbewijs is afgegeven.
Daarnaast zegt dezelfde wet:
Art. 2 lid 5:
De verzekering moet zijn gesloten bij een verzekeraar die in het bezit is van een vergunning of heeft voldaan aan de ingevolge de artikelen 37 of 38 van de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 vereiste procedure met betrekking tot een bijkantoor in Nederland dan wel, indien het de in die wet bedoelde dienstverrichting naar Nederland betreft, heeft voldaan aan het bepaalde in de artikelen 111, eerste of tweede lid, 113, eerste, tweede of vierde lid, 116, eerste of derde lid, of 118, tweede, derde of vijfde lid, van die wet.
Tenslotte zegt art. 2 lid 7 WAM:
Voor de toepassing van deze wet wordt een motorrijtuig dat is voorzien van een kenteken geacht gewoonlijk in Nederland te zijn gestald.
Ik lees hier dus niets anders dan dat een auto met Nederlands kenteken ook bij een Nederlandse verzekeringsmaatschappij verzekerd moet zijn.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Mij lijkt de optie het kenteken te schorsen nu het voertuig dus in Nederland niet op de weg rijd of zal gaan rijden.
Stay safe out there.
Botje
OnTroerend goed
Agent

Bij het schorsen verliest het kenteken (tijdelijk) zijn geldigheid en mag de auto niet meer op de weg komen. Niet in Nederland en ook niet in het buitenland.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Dus de enige optie is kenteken schorsen en een kenteken aan te vragen in het land waar de auto verblijft? Of zie ik het verkeerd?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Een andere mogelijkheid is misschien gewoon in Nederland een goedkope WA-verzekering af te sluiten.
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

Maar aangezien het voertuig al ter plekke is verzekerd, lijkt het me een goede optie even het financiele plaatje te bekijken.

Hou wel rekening met het feit dat als de auto ooit terug komt in Nederland je eventueel BPM moet betalen als het kenteken is geschorst. Maar goed dat gaat meer in de richting van de belastingwetgeving en daar weet ik absoluut niks/nada van.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Botje schreef:Bij het schorsen verliest het kenteken (tijdelijk) zijn geldigheid en mag de auto niet meer op de weg komen. Niet in Nederland en ook niet in het buitenland.
Sinds wanneer is de WVW 1994 ook van toepassing in de Oekraine??
Botje
OnTroerend goed
Agent

Nou, je mag in het buitenland rijden wanneer je een geldig kenteken op je auto hebt. Aangezien je bij het schorsen de geldigheid van het kenteken opschort, mag je er dus ook in het buitenland niet mee rijden.
Gesloten