BPZ schreef:De wijkagent heeft gelijk. De parkeerplaats bij het bejaarden tehuis is GEEN openbare weg. Aan de reacties te lezen wordt dit verward met 'voor het openbaar verkeer openstaande weg'. Genoemde parkeerplaats is dus eigen (prive) terrein, en de beheerders (in dit geval de bejaarden) hebben het recht om te beslissen over hun eigen terrein, of we het nu leuk vinden of niet. .
En daar maak je dus een cruciale denkfout.
Stel er is een ziekenhuisterrein. De wegen op dat terrein zijn eigendom van het ziekenhuis. De direkteur is toevallig Engels en hij wil dat op het terrein links wordt gereden in plaats van rechts. Het voltallige bestuur is het met hem eens.
Je voelt waarschijnlijk wel aan dat dat niet klopt.
Het gaat er dus niet om wie de eigenaar is van het terrein maar bij wie het bevoegd gezag ligt.
In (ik dacht) art. 18 WVW staat wie het bevoegd gezag is. In dit onderhavige geval is dat de gemeente.
Ik mag hopen dat je het (afgesloten) terrein van de raffinaderij van Shell bedoelt, maar niet een normaal tankstation. Want dan wordt ik toch wel verdrietig... Dan heb ik duizenden mensen onterecht bekeurd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
BPZ schreef:Vervolg. Nog even dit: Op het parkeertererrein is uiteraard de Wegenverkeerswet van toepassing echter niet het RVV94 !!!!
(zelfde geldt bij een aanrijding op bv een terrein van een tankstation. Geen RVV94 maar wel WWW maw evt. wel artikeltje 8 WVW maar bv geen pv achteruitrijden ofzo)
Als er sprake is van voor het openbaar verkeer openstaande weg, dus ook een parkeergarage, ook het terrein van een pompstation, ook het parkeerterrein van een bejaardentehuis dan is het Rvv van toepassing.