definitie aanrijding c.q verkeersongeval

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

definitie aanrijding c.q verkeersongeval

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo

Ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen wat de definitie is van een verkeersongeval/aanrijding. Welke criteria zijn daar voor nodig.

Het wil namelijk dat ik in de sloot ben gereden met mijn fiets en er is schade ontstaan aan de slootkant. Volgens de politie, die werden gewaarschuwd omdat ik in de sloot lag, was dit een aanrijding en werd de gemeente in kennis gesteld.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Het is een eenzijdig ongeval en dus een verkeersongeval. Er is schade voor jezelf en voor derden.

En dus dient die vergoed te worden.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

formeel is het denk ik inderdaad een verkeersongeval.

Hoewel ik een echte definitie zo niet bij paraat heb, lijkt mij in ieder geval zaak dat er schade is ontstaan. Of dit nu alleen aan de persoon zelf (eenzijdig) is of aan straatmeubilair of aan de weg doet volgens mij niet terzake.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Het OM definieert:
een gebeurtenis op de openbare weg, die verband houdt met het verkeer en ten gevolge waarvan schade ontstaat aan objecten en/of letsel bij personen.
zie hier puntje 3.4
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

heeft het OM het over openbare weg? vreemd, zou eerder verwachten "Voor het openbaar verkeer openstaande weg"
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Gijs, het OM maakt geen fouten. Dat weet je toch. :cry:
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

Voor de volledigheid (en de minder ingewijden):

OM = Openbaar Ministerie

:wink:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

ben op zoek naar de definitie uit de wvw 1936, kan hem alleen nog niet vinden.

Was iets met botsing, aan of overrijding etc.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

ajc schreef:ben op zoek naar de definitie uit de wvw 1936, kan hem alleen nog niet vinden.

Deze????
Frans
Beheerder
Agent-BD
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 58

Ongelezen bericht door Frans »

:lol: :lol: :lol:
Sorry, moest even lachen. Ik heb me helemaal suf gezocht, maar kon ook niks vinden....hebben we de WvW 1934 zelf online staan...... :lol: :lol: :lol:
Frans
Beheerder
frans@infopolitie.nl
ajc TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ajc »

is moeilijker te lezen dan de huidige...

In de vorige wvw stond volgens bij bij het doorrijden een definitie van een aanrijding...

(was trouwens rijtijdenwet 1936...sorry)
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: definitie aanrijding c.q verkeersongeval

Ongelezen bericht door mwb »

Gast schreef:Hallo

Ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen wat de definitie is van een verkeersongeval/aanrijding. Welke criteria zijn daar voor nodig.

Het wil namelijk dat ik in de sloot ben gereden met mijn fiets en er is schade ontstaan aan de slootkant. Volgens de politie, die werden gewaarschuwd omdat ik in de sloot lag, was dit een aanrijding en werd de gemeente in kennis gesteld.
In dit geval is de definitie van een verkeersongeval niet ter zake doende.
U heeft schade veroorzaakt aan iets van een ander en daar gaat het om.
Of dat nu met een verkeersongeval of niet gebeurd is slecht een bijkomstigheid.
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

ajc schreef:ben op zoek naar de definitie uit de wvw 1936, kan hem alleen nog niet vinden.

De definitie van een verkeersongeval is te vinden in de Aanwijzing verkeersongevallen van het college van Procureurs-Generaal.

Verkeersongeval:
een gebeurtenis op een voor het rij- en ander verkeer openstaande weg, die verband houdt met het verkeer, waarbij ten minste één rijdend voertuig is betrokken en tengevolge waarvan schade is ontstaan en/of ten gevolge waarvan één of meerdere weggebruikers zijn overleden en/of gewond geraakt.
(Deze definitie is gebaseerd op de memorie van toelichting bij het voorstel van de Wegenverkeerswet 1994; 22 030, nr. 3, blz. 67 en 68.)
Beamer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Beamer »

Walter schreef:Het OM definieert:
een gebeurtenis op de openbare weg, die verband houdt met het verkeer en ten gevolge waarvan schade ontstaat aan objecten en/of letsel bij personen.
zie hier puntje 3.4
Walter, dit is een oude en achterhaalde, die in een eerdere versie van de Aanwijzing verkeersongevallen stond en waarvan men inzag, dat er een en ander niet aan klopte. Volgens deze definitie zouden namelijk ook 2 voetgangers, die tegen elkaar lopen, een aanrijding kunnen veroorzaken. En openbare weg is natuurlijk onjuist in dit verband. 8) 8) 8)
Gesloten