definitie aanrijding c.q verkeersongeval
Moderator: Moderatorteam
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
definitie aanrijding c.q verkeersongeval
Hallo
Ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen wat de definitie is van een verkeersongeval/aanrijding. Welke criteria zijn daar voor nodig.
Het wil namelijk dat ik in de sloot ben gereden met mijn fiets en er is schade ontstaan aan de slootkant. Volgens de politie, die werden gewaarschuwd omdat ik in de sloot lag, was dit een aanrijding en werd de gemeente in kennis gesteld.
Ik wilde graag weten of iemand mij kan vertellen wat de definitie is van een verkeersongeval/aanrijding. Welke criteria zijn daar voor nodig.
Het wil namelijk dat ik in de sloot ben gereden met mijn fiets en er is schade ontstaan aan de slootkant. Volgens de politie, die werden gewaarschuwd omdat ik in de sloot lag, was dit een aanrijding en werd de gemeente in kennis gesteld.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
ajc TS
- Infopolitie Gast
-
ajc TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Re: definitie aanrijding c.q verkeersongeval
In dit geval is de definitie van een verkeersongeval niet ter zake doende.Gast schreef:Hallo
U heeft schade veroorzaakt aan iets van een ander en daar gaat het om.
Of dat nu met een verkeersongeval of niet gebeurd is slecht een bijkomstigheid.
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
De definitie van een verkeersongeval is te vinden in de Aanwijzing verkeersongevallen van het college van Procureurs-Generaal.ajc schreef:ben op zoek naar de definitie uit de wvw 1936, kan hem alleen nog niet vinden.
Was iets met botsing, aan of overrijding etc.
Verkeersongeval:
een gebeurtenis op een voor het rij- en ander verkeer openstaande weg, die verband houdt met het verkeer, waarbij ten minste één rijdend voertuig is betrokken en tengevolge waarvan schade is ontstaan en/of ten gevolge waarvan één of meerdere weggebruikers zijn overleden en/of gewond geraakt.
(Deze definitie is gebaseerd op de memorie van toelichting bij het voorstel van de Wegenverkeerswet 1994; 22 030, nr. 3, blz. 67 en 68.)
-
Beamer TS
- Infopolitie Gast
Walter, dit is een oude en achterhaalde, die in een eerdere versie van de Aanwijzing verkeersongevallen stond en waarvan men inzag, dat er een en ander niet aan klopte. Volgens deze definitie zouden namelijk ook 2 voetgangers, die tegen elkaar lopen, een aanrijding kunnen veroorzaken. En openbare weg is natuurlijk onjuist in dit verband.Walter schreef:Het OM definieert:
zie hier puntje 3.4een gebeurtenis op de openbare weg, die verband houdt met het verkeer en ten gevolge waarvan schade ontstaat aan objecten en/of letsel bij personen.