thijeleo schreef:Vergeet niet dat een dergelijke aansluiting voor de winkelier veel geld kost.
Zit ik wel met een vraagje over de regelgeving. Moet dit niet vooraf, bijvoorbeeld bij de deur, aangegeven worden? Dat moet bijvoorbeeld wel voor het afronden van betalingen... Nu staat het meestal alleen bij de kassa aangegeven.
Bij de kassa is vroeg genoeg en er zijn geen specifieke regels voor. Men kan zelf ook vooraf vragen of pinnen mogelijk is en of het extra geld kost.
Pinnen is nog steeds een service en geen recht.
Ik werk(te) in een cafetaria, en daar kwam iemand laatst met een sterk verhaal. Hij wilde bij een andere friettent die kosten niet betalen. Toe had hij de politie gebeld en die zeiden dat het niet mocht. Hij probeerde het bij ons ook, maar ik heb hem mooi laten betalen
Zolang pinnen geen wettig betaalmiddel is kan dit inderdaad gewoon als een dienst van een ondernemer worden aangemerkt. Voor geleverde diensten mogen ondernemers kosten in rekening brengen. Het is vrij aan de ondernemer om de hoogte van deze kosten te bepalen.
Enigste kanttekening daarbij is dat interpay tegenwoordig afspraken probeerd te maken met de ondernemers over deze kosten. Als een ondernemer zich daar niet aan houd zou dus interpay op basis van contractsbreuk een civiel process kunnen voeren (of gewoon de stekker eruit trekken )
Een ondernemer hoeft niet bij de deur te vermelden welke kosten hij in rekening brengt voor een verleende service. Anders is het als een ondernemer af wil wijken van de wettige betaalmiddellen, zoals het niet accepteren van 200€, 500€ of het afronden van bedragen. Dit moet duidelijk vooraf gecommuniceerd worden naar de klant.