Intrekken aangifte huiselijk geweld.

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Gast TS
Infopolitie Gast

Intrekken aangifte huiselijk geweld.

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb een tijdje geleden aangifte gedaan tegen mijn ex inzake huiseljk geweld. Als ruil voor andere zaken die inmiddels geregeld zijn door mijn ex wil ik graag de aangifte intrekken. Kan dit??
mwb TS
Infopolitie Gast

Re: Intrekken aangifte huiselijk geweld.

Ongelezen bericht door mwb »

Gast schreef:Ik heb een tijdje geleden aangifte gedaan tegen mijn ex inzake huiseljk geweld. Als ruil voor andere zaken die inmiddels geregeld zijn door mijn ex wil ik graag de aangifte intrekken. Kan dit??
In de regel niet.
Maar al te vaak worden aangiftes ingetrokken onder de meest uiteenlopende redenen, terwijl de werkelijke reden is dat men hem wil intrekken onder bedreiging van de ex.
En na een poosje wil men dan toch weer wel aangifte doen etc etc.
Zo draai je in een cirkeltje; het bekende cirkeltje dat je vaak bij huiselijke geweld ziet: ruzie maken-goed maken-ruzie maken etc etc.

Er is maar 1 manier om van het geweld af te komen en dat is uit dat cirkeltje te stappen.

De overheid heeft daarom besloten om, als slachtoffers van huiselijk geweld zo doen als U nu doet, geen gehoor te geven aan de roep om aangifte in te trekken. Dat is dus niet uit onwil, maar om U te helpen.
Michael
Gewaardeerd lid
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 50

Ongelezen bericht door Michael »

Naar mijn idee is het helemaal niet mogelijk om een aangifte in te trekken.
De enige mogelijkheid is om een brief te schrijven aan de OvJ om af te zien van vervolging.

Bovendien gaat het hier om huiselijk geweld.
Hierbij is helemaal geen aangifte nodig om tot vervolging over te gaan. Het feit wordt dan gewoon ambtshalve vervolgd.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Inderdaad, ook zonder aangifte zal er in de meeste gevallen vervolging plaatsvinden als het feit bewezen kan worden.

Juist om te voorkomen dat mensen die aangifte intrekken. De cirkel van het geweld moet doorbroken worden en helaas is justitie hier af en toe voor nodig.
Als ruil voor andere zaken die inmiddels geregeld zijn door mijn ex wil ik graag de aangifte intrekken. Kan dit??
Dit lijkt wel een beetje op handje klap zoals dat vroeger gebeurde.

Als diender sta ik hier echter niet raar van te kijken. Vaak worden we gebeld als er ellende is en meestal is het stel al weer bij elkaar voordat het PV af is. Vervolgens worden we na een paar weken weer naar hetzelfde adres gestuurd.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Knakker TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Knakker »

bij ambtshalve vervolging zijn echter wel feiten en omstandigheden nodig, letsel, schade in de woning enz. Ik proef uit dit verhaal, ik kan het natuurlijk mis hebben, dat deze er niet echt zijn.

Als ik u was zou ik zowiezo in contact treden met de behandelende collega om de zaak eens te bespreken en toe te lichten. Hij zou dan (als deze dat nuttig acht) contact met justitie kunnen zoeken over de wijze van afhandeling. Deze collega zit natuurlijk niet op nog meer werk te wachten als deze later toch wordt geseponeerd wegens verzoening.

Het hangt helemaal van de aard van de zaak af. Bij letsel zal het OM niet snel geneigd zijn om mee te werken aan een verzoek tot niet vervolgen.

Realiseert u zich wel dat er al behoorlijk wat tijd aan uw zaak besteed zou kunnen zijn en dat uw bericht niet echt als prettig zal worden ervaren. Vandaar is een toelichting wel op zijn plaats.

Dus: even in contact komen met de behandelend collega!!!
Gesloten