Ik kreeg gisteren bij een autozaak een mercedes van bouwjaar 04-1978 te koop aangeboden. De auto werd een jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd. Op de auto bevonden zich donkerblauwe oldtimerkentekens. Op het kentekenbewijs stond niet, dat deze auto donkerblauwe kentekenplaten mocht voeren - de auto is natuurlijk ook 4 maanden te nieuw. De verkoper vertelde mij dat hij wel altijd de gele kentekenplaten in de kofferbak had liggen voor het geval dat ie werd aangehouden of voor de apk keuring. Het nummer op de blauwe kentekens was echter wel het goeie.
Wat zou er nou gebeuren als je met deze auto word aangehouden?
alvast bedankt
Stefan
donkerblauw kenteken op auto uit 1978
Moderator: Moderatorteam
- MotoRon
- Roepnaam: Ron
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Re: donkerblauw kenteken op auto uit 1978
Als de zogenaamde GAIK-platen zijn afgegeven (de gele platen met het blauwe NL-vlakje), moeten deze op de auto zitten. Als er andere platen gemonteerd zijn, loop je het risico op een bekeuring.stefan schreef:Ik kreeg gisteren bij een autozaak een mercedes van bouwjaar 04-1978 te koop aangeboden. De auto werd een jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd. Op de auto bevonden zich donkerblauwe oldtimerkentekens. Op het kentekenbewijs stond niet, dat deze auto donkerblauwe kentekenplaten mocht voeren - de auto is natuurlijk ook 4 maanden te nieuw. De verkoper vertelde mij dat hij wel altijd de gele kentekenplaten in de kofferbak had liggen voor het geval dat ie werd aangehouden of voor de apk keuring. Het nummer op de blauwe kentekens was echter wel het goeie.
alvast bedankt
Stefan
Tijdens een APK-keuring moeten ze er ook op zitten, anders wordt de auto niet eens gekeurd.
-
®win
- Geslacht:
Gelukkig hebben we hier geen last van zinloos quotenMotoRon schreef:Als de zogenaamde GAIK-platen zijn afgegeven (de gele platen met het blauwe NL-vlakje), moeten deze op de auto zitten. Als er andere platen gemonteerd zijn, loop je het risico op een bekeuring.stefan schreef:Ik kreeg gisteren bij een autozaak een mercedes van bouwjaar 04-1978 te koop aangeboden. De auto werd een jaar geleden uit Duitsland geïmporteerd. Op de auto bevonden zich donkerblauwe oldtimerkentekens. Op het kentekenbewijs stond niet, dat deze auto donkerblauwe kentekenplaten mocht voeren - de auto is natuurlijk ook 4 maanden te nieuw. De verkoper vertelde mij dat hij wel altijd de gele kentekenplaten in de kofferbak had liggen voor het geval dat ie werd aangehouden of voor de apk keuring. Het nummer op de blauwe kentekens was echter wel het goeie.
alvast bedankt
Stefan
Tijdens een APK-keuring moeten ze er ook op zitten, anders wordt de auto niet eens gekeurd.
-
sjeesbeest TS
- Infopolitie Gast
idd als je GIAK platen heb (en zo'n stempeltje in je kentekenbewijs) mag je niet met blauwe platen rijden.
Mijn Mini was van maart '78 en ik reed ook met blauwe platen en dit mocht ik omdat ik orgineel een "klimment leeuwtje" (oud type goedkeuring) op mijn kentekenplaat had staan. Volgens RDW mocht ik deze gewoon blijven voeren totdat ik er 1 zou verliezen, omdat dan bij de aanvraag van een nieuwe plaat verplicht was om aan de nieuwe wetgeving te voldoen (dus gele GAIK plaat)
Mijn Mini was van maart '78 en ik reed ook met blauwe platen en dit mocht ik omdat ik orgineel een "klimment leeuwtje" (oud type goedkeuring) op mijn kentekenplaat had staan. Volgens RDW mocht ik deze gewoon blijven voeren totdat ik er 1 zou verliezen, omdat dan bij de aanvraag van een nieuwe plaat verplicht was om aan de nieuwe wetgeving te voldoen (dus gele GAIK plaat)
-
jens TS
- Infopolitie Gast
Op wat voot boete moet je rekenen als je met zo'n donkerblauw kenteken rijd maar de GAIK-platen wel hebt?MotoRon schreef:Als de zogenaamde GAIK-platen zijn afgegeven (de gele platen met het blauwe NL-vlakje), moeten deze op de auto zitten. Als er andere platen gemonteerd zijn, loop je het risico op een bekeuring.
gr
Jens