Onnodig contact met politie?
Moderator: Moderatorteam
-
Ano TS
- Infopolitie Gast
Onnodig contact met politie?
Welke straf krijg ik als ik onnodig naar de politie bel?
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
-
Ano TS
- Infopolitie Gast
- The Scorpion
-
Ano TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
als je het 1 x gedaan hebt en geen valse melding hebt geplaatst, zul je er niks meer van horen.Ano schreef:Ik heb voor de grap gebeld en opgehangen. Krijg je hier een zware straf voor?
pas als je de lijn onnodig vaak belt en de boel dus bezet houdt ben je het bokje. hou er wel rekening mee dat wanneer je in een maand tijd 30 x belt, je wel het bokje bent.
zie artikelen 161 septies en 142 lid 2 wetboek van strafrecht.
- The Scorpion
Nee daar krijg je nu geen straf voor. Maar realiseer je wel even wat je precies doet. Ik neem even aan dat je 112 hebt gebeld. Ook bij 112 hebben ze niet oneindig veel mensen en telefoonlijnen. Als het verder druk is en door jou achterlijke telefoontje moet er iemand wachten op een lijn die vrij is terwijl hij wil melden dat ze papa aan het reanimeren zijn, verdient je actie alles behalve de schoonheidsprijs. Snap je wat ik bedoel?
Als je het vaker gaat doen gaat de politie ook vervelend worden, kan ik je uit ervaring vertellen. Als je nog niet zo oud bent en thuis woont gaan we je ouders vertellen wat je doet. Blijf je doorgaan en loopt het echt de spuigaten uit kan het zover komen dat alle telefoons ed af worden gepakt. Is al vaker gebeurd
Als je het vaker gaat doen gaat de politie ook vervelend worden, kan ik je uit ervaring vertellen. Als je nog niet zo oud bent en thuis woont gaan we je ouders vertellen wat je doet. Blijf je doorgaan en loopt het echt de spuigaten uit kan het zover komen dat alle telefoons ed af worden gepakt. Is al vaker gebeurd
Wie rent, bekent!
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
- The Scorpion
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
niks dus.Ano schreef:Ik moet dit opzoeken voor school. Hoeveel ik ongeveer zou moeten betalen?
heb legio van deze verbalen gemaakt en iedere keer werd verdachte veroordeeld tot boetes tussen de 150 en 500 euro alsmede proeftijd of voorwaardelijk. maar nogmaals, 1 x bellen heeft geen gevolgen.
casus:
je belt 5 x in een uur. het is druk. je houdt onnodig een alarmlijn voor publieke diensten bezet. afhankelijk van het humeur van de diender die 112 opneemt zou dat wel een boete op kunnen leveren. echter, landelijk beleid is dat we aleen de extremen aanpakken. en dat is dus bijv 20 x op een dag of 100 x in de maand.
plaatsen valse melding, dus maar 1 x bellen, is absoluut verbaal als je te traceren bent. en alle nummers wrden gelogd of je nr herkenning nu aan of uit staat.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
en waar ga je naar school?Anonymous schreef:Maar staat er een straf op het onnodig contacteren van politie? Zoja, hoeveel.
Het is eigenlijk voor een taak op school. Ik woon in België, dus ik ken dat wetboek niet.
en zeg maar tegen je leraar dat het antwoord op de vraag niet te geven is. en dat bij 1 x bellen de straf NUL is.
-
Gino TS
- Infopolitie Gast
-
Thijs TS
- Infopolitie Gast
-
marvinboogaard TS
- Infopolitie Gast
re
Als ik de politie/wetgeving in Belgie een beetje ken dan zijn ze volgens mij daar al helemaal niet makkelijk, vergeleken met min 30x 112 bellen in Nederland.