Onnodig contact met politie?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Ano TS
Infopolitie Gast

Onnodig contact met politie?

Ongelezen bericht door Ano »

Welke straf krijg ik als ik onnodig naar de politie bel?
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ligt er maar net aan

hoe vaak
waarover
wanneer
welk nummer
wat de gevolgen waren
enz

kortom: niet te beantwoorden
Wie rent, bekent!
Ano TS
Infopolitie Gast

Ik heb voor de grap gebeld en opgehangen. Krijg je hier een zware straf voor?
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

dus jij was dat.....nu wel, Ano, nu wel!
Wie rent, bekent!
Ano TS
Infopolitie Gast

Ik moet dit opzoeken voor school. Hoeveel ik ongeveer zou moeten betalen?
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Ano schreef:Ik heb voor de grap gebeld en opgehangen. Krijg je hier een zware straf voor?
als je het 1 x gedaan hebt en geen valse melding hebt geplaatst, zul je er niks meer van horen.

pas als je de lijn onnodig vaak belt en de boel dus bezet houdt ben je het bokje. hou er wel rekening mee dat wanneer je in een maand tijd 30 x belt, je wel het bokje bent.

zie artikelen 161 septies en 142 lid 2 wetboek van strafrecht.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

Nee daar krijg je nu geen straf voor. Maar realiseer je wel even wat je precies doet. Ik neem even aan dat je 112 hebt gebeld. Ook bij 112 hebben ze niet oneindig veel mensen en telefoonlijnen. Als het verder druk is en door jou achterlijke telefoontje moet er iemand wachten op een lijn die vrij is terwijl hij wil melden dat ze papa aan het reanimeren zijn, verdient je actie alles behalve de schoonheidsprijs. Snap je wat ik bedoel?

Als je het vaker gaat doen gaat de politie ook vervelend worden, kan ik je uit ervaring vertellen. Als je nog niet zo oud bent en thuis woont gaan we je ouders vertellen wat je doet. Blijf je doorgaan en loopt het echt de spuigaten uit kan het zover komen dat alle telefoons ed af worden gepakt. Is al vaker gebeurd
Wie rent, bekent!
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Maar staat er een straf op het onnodig contacteren van politie? Zoja, hoeveel.

Het is eigenlijk voor een taak op school. Ik woon in België, dus ik ken dat wetboek niet.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

o voor school....nou dan kan je tegen je klasgenootjes vertellen wat ze zijn als ze dit wel doen, ok?

de boete weet ik niet uit mn hoofd
Wie rent, bekent!
Walter TS
Infopolitie Gast

Ano schreef:Ik moet dit opzoeken voor school. Hoeveel ik ongeveer zou moeten betalen?
niks dus.

heb legio van deze verbalen gemaakt en iedere keer werd verdachte veroordeeld tot boetes tussen de 150 en 500 euro alsmede proeftijd of voorwaardelijk. maar nogmaals, 1 x bellen heeft geen gevolgen.

casus:

je belt 5 x in een uur. het is druk. je houdt onnodig een alarmlijn voor publieke diensten bezet. afhankelijk van het humeur van de diender die 112 opneemt zou dat wel een boete op kunnen leveren. echter, landelijk beleid is dat we aleen de extremen aanpakken. en dat is dus bijv 20 x op een dag of 100 x in de maand.

plaatsen valse melding, dus maar 1 x bellen, is absoluut verbaal als je te traceren bent. en alle nummers wrden gelogd of je nr herkenning nu aan of uit staat.
Walter TS
Infopolitie Gast

Anonymous schreef:Maar staat er een straf op het onnodig contacteren van politie? Zoja, hoeveel.

Het is eigenlijk voor een taak op school. Ik woon in België, dus ik ken dat wetboek niet.
en waar ga je naar school?

en zeg maar tegen je leraar dat het antwoord op de vraag niet te geven is. en dat bij 1 x bellen de straf NUL is.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Anonymous schreef:Ik woon in België, dus ik ken dat wetboek niet.
En dan bellen naar een Belgisch of een Nederlands alarmnummer ???
Gino TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gino »

Umm, als ie in belgie 112 zou draaien krijgt ie automatisch de belgische alarmcentrale aan de lijn. Wat voor nummer heb je gebeld Ano? En heb je dit antwoord nu nodig van de nederlandse politie of de Belgische?
Thijs TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Thijs »

eenechtesukkel schreef:onzin, door mij GvdBor verwijderd.
Wat wil je met je bericht vertellen?
marvinboogaard TS
Infopolitie Gast

re

Ongelezen bericht door marvinboogaard »

:?: Wonend in Belgie en info nodig van de politie in NL. Ik neem aan dat hij de Vlaamse politie aan de lijn gekregen heeft.
Als ik de politie/wetgeving in Belgie een beetje ken dan zijn ze volgens mij daar al helemaal niet makkelijk, vergeleken met min 30x 112 bellen in Nederland. :roll:
Gesloten