kan ik de politie bellen over info
Moderator: Moderatorteam
-
xxx TS
- Infopolitie Gast
kan ik de politie bellen over info
Ik heb een aantal dingen op me naam staan, kan ik de politie bellen en vragen wat er allemaal op me naam staat? want als ik er zelf heen ga met ID dan kan ik gelijk blijven en ik wil eerst kijken of ik nog wat aan de situatie kan doen.
-
Jdoubleyou TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Re: kan ik de politie bellen over info
moet schriftelijk via de privacy officer.xxx schreef:Ik heb een aantal dingen op me naam staan, kan ik de politie bellen en vragen wat er allemaal op me naam staat? want als ik er zelf heen ga met ID dan kan ik gelijk blijven en ik wil eerst kijken of ik nog wat aan de situatie kan doen.
dus brief richten aan de korpschef en je krijgt wat je weten wilt.
-
wout TS
- Infopolitie Gast
Re: kan ik de politie bellen over info
Dit ligt eraan wat je op je naam hebt staan.Walter schreef: moet schriftelijk via de privacy officer.
dus brief richten aan de korpschef en je krijgt wat je weten wilt.
Als je in het systeem wilt kijken waarvoor je allemaal geregistreerd ben moet je inderdaad de privacy officier hebben.
Ik denk alleen dat XXX een aantal boetes op zijn naam heeft, dit omdat hij spreekt over "moet ik gelijk blijven"
Wanneer je boetes op je naam hebt en je gaat deze navragen bij het politiebureau, heb je inderdaad de kans dat je gelijk moet blijven.
Of je wacht dus tot ze een keer aan de deur komen om de boete's te innen/je mee te nemen..
Wanneer je aan het bureau informeerd kan er vaak (niet altijd!) het eea geregeld worden met de betalingen.
-
xxx TS
- Infopolitie Gast
voornamelijk boetes ja, en voor een ander bedrijf moest ik een x voorkomen en toen ben ik niet geweest, ook moest ik voorkomen voor de boetes, tegenover 1 boete kan ik me herinneren dat er 4 weken voor stond dus waarschijnlijk zal de rest ook wel in die richting zijn, ben niet op het vervolg geweest dus ik neem aan dat ik nu na een jaar wel gezocht word.
Maar wat is de procedure als ik me meld bij de politie, want ik heb geen huis geen geld niks, 2 jaar geleden stond er op een brief dat ze je kunnen gijzelen mja, ze kunnen me gijzelen tot ze een ons wegen, geld heb ik niet. En moet ik dan in dat celletje van het politieburo verblijven of brengen ze je naar een huis van bewaring en hoelang duurt dat allemaal, wie krijg ik allemaal te spreken, officier van justitie, maatschappelijk werk enz
Ik wil graag uit de problemen komen dus gaarne reacties.
Alvast bedankt
Maar wat is de procedure als ik me meld bij de politie, want ik heb geen huis geen geld niks, 2 jaar geleden stond er op een brief dat ze je kunnen gijzelen mja, ze kunnen me gijzelen tot ze een ons wegen, geld heb ik niet. En moet ik dan in dat celletje van het politieburo verblijven of brengen ze je naar een huis van bewaring en hoelang duurt dat allemaal, wie krijg ik allemaal te spreken, officier van justitie, maatschappelijk werk enz
Ik wil graag uit de problemen komen dus gaarne reacties.
Alvast bedankt
- rai
- Geslacht:
De preciese afhandeling is een beetje moeilijk te zeggen hier daar het ons onbekend is of en zo ja, wat je open hebt staan.
Maar globaal is het volgende mogelijk.
Mulder-boetes:
Op het moment dat je nog boetes hebt openstaan welke onde de Wet-Mulder vallen kan er o.a. al dwangmiddel gijzeling op staan.
Dat wil zeggen, dat je per feit voor 7 dagen vastgezet kan worden.
Hiermee blijft de boete openstaan.
Deze "procedure" blijft zich herhalen totdat de boete is betaald en kan niet vervangen worden door het uitzitten van de straf.
Onherroepelijk vonnis:
Dit is in strafzaken.
Als er ooit gevangenisstraffen zijn opgelegd spreekt het voor zich, dan ga je zitten tot de opgelgde straf is volbracht.
Mocht er in de strafzaak een boete opgelegd zijn moet deze ook voldaan worden.
Aan de geldboete wordt altijd een vervangende hechtenis tijd opgenomen, bij dit soort zaken is het dus wel mogelijk om de geldboete uit te zitten in.
Tegen deze straf is geen beroep meer mogelijk en dient gelijk uitgevoerd en ondergaan te worden.
Niet-onherroepijk vonnis:
Is hetzelfde als hierboven, met dien verstande dat het niet gelijk uitgevoerd hoeft te worden er is er nog een bezwaartermijn van 14 dagen mogelijk is.
Het is wel mogelijk om deze straf direct te voldoen of te ondergaan, ben je er gelijk vanaf.
Betekenis in persoon:
Dit zijn mededelingen van de officier van Justitie waarbij de rechter in een bindende uitspraak gedaan heeft in strafzaken, met daaraan gekoppeld welke straf hij opgelegd heeft.
Dit kan dus ook een mededeling zijn dat iemand is vrijgesproken in een bepaalde zaak, maar mocht er een straf opgelegd zijn kan je ook hiertegen in beroep gaan, maar dat staat dus allemaal op de bijsluiter.
Schademaatregel verhaal:
Het kan ook mogelijk zijn dat er een schademaatregelverhaal moet betalen, omdat je in het verleden bv. vernieling aan goederen hebt gedaan en dat er door de tegenpartij een schademaatregel is gevraagd en door de rechter is opgelegd.
Ook hier wordt altijd een vervangende hechtenis op toegepast en is te vergelijken met de afhandeling van Mulder-boetes.
Je wordt vastgezet en de openstaande vordering van de schademaatregel blijft open staan tot er is betaald.
De vraag waar je vast komt te zitten is over zijn algemeenheid dat je de eerste paar dagen in het cellencomplex van het politiebureau komt te zitten, en mocht dit langer dan een dag of 2 á 3 moeten zijn, dan wordt je overgebracht naar een Huis van Bewaring om daar de resterende tijd door te brengen.
En de personen die je zult zien in principe de politie ambtenaren die het vonnis ten uitvoer gaan leggen, in opdracht van de opleggende instantie. (rechtbank)
Daarnaast zul je de arrestantenverzorgers zien op het moment dat je ergens langer verblijft.
Maar een rechter, OvJ of wie dan ook zul je niet zien en/of spreken daar het een uitvoer van vonnissen betreft.
De enige waar je contact mee op zou kunnen nemen is je advocaat.
Zo, lang verhaal, en misschien heb je er wat aan.
Maar globaal is het volgende mogelijk.
Mulder-boetes:
Op het moment dat je nog boetes hebt openstaan welke onde de Wet-Mulder vallen kan er o.a. al dwangmiddel gijzeling op staan.
Dat wil zeggen, dat je per feit voor 7 dagen vastgezet kan worden.
Hiermee blijft de boete openstaan.
Deze "procedure" blijft zich herhalen totdat de boete is betaald en kan niet vervangen worden door het uitzitten van de straf.
Onherroepelijk vonnis:
Dit is in strafzaken.
Als er ooit gevangenisstraffen zijn opgelegd spreekt het voor zich, dan ga je zitten tot de opgelgde straf is volbracht.
Mocht er in de strafzaak een boete opgelegd zijn moet deze ook voldaan worden.
Aan de geldboete wordt altijd een vervangende hechtenis tijd opgenomen, bij dit soort zaken is het dus wel mogelijk om de geldboete uit te zitten in.
Tegen deze straf is geen beroep meer mogelijk en dient gelijk uitgevoerd en ondergaan te worden.
Niet-onherroepijk vonnis:
Is hetzelfde als hierboven, met dien verstande dat het niet gelijk uitgevoerd hoeft te worden er is er nog een bezwaartermijn van 14 dagen mogelijk is.
Het is wel mogelijk om deze straf direct te voldoen of te ondergaan, ben je er gelijk vanaf.
Betekenis in persoon:
Dit zijn mededelingen van de officier van Justitie waarbij de rechter in een bindende uitspraak gedaan heeft in strafzaken, met daaraan gekoppeld welke straf hij opgelegd heeft.
Dit kan dus ook een mededeling zijn dat iemand is vrijgesproken in een bepaalde zaak, maar mocht er een straf opgelegd zijn kan je ook hiertegen in beroep gaan, maar dat staat dus allemaal op de bijsluiter.
Schademaatregel verhaal:
Het kan ook mogelijk zijn dat er een schademaatregelverhaal moet betalen, omdat je in het verleden bv. vernieling aan goederen hebt gedaan en dat er door de tegenpartij een schademaatregel is gevraagd en door de rechter is opgelegd.
Ook hier wordt altijd een vervangende hechtenis op toegepast en is te vergelijken met de afhandeling van Mulder-boetes.
Je wordt vastgezet en de openstaande vordering van de schademaatregel blijft open staan tot er is betaald.
De vraag waar je vast komt te zitten is over zijn algemeenheid dat je de eerste paar dagen in het cellencomplex van het politiebureau komt te zitten, en mocht dit langer dan een dag of 2 á 3 moeten zijn, dan wordt je overgebracht naar een Huis van Bewaring om daar de resterende tijd door te brengen.
En de personen die je zult zien in principe de politie ambtenaren die het vonnis ten uitvoer gaan leggen, in opdracht van de opleggende instantie. (rechtbank)
Daarnaast zul je de arrestantenverzorgers zien op het moment dat je ergens langer verblijft.
Maar een rechter, OvJ of wie dan ook zul je niet zien en/of spreken daar het een uitvoer van vonnissen betreft.
De enige waar je contact mee op zou kunnen nemen is je advocaat.
Zo, lang verhaal, en misschien heb je er wat aan.
-
xxx TS
- Infopolitie Gast
Nou heb ik iets van 7 boetes, 1 daarvan is een straf op gelegd, dus dat wil zeggen dat ik dan 42 dagen gegijzeld kan worden erbij en dat ze dat kunnen blijven herhalen?
Schiet niet echt op dan, dus je kan nooit gaan werken want dan komen ze je ophalen of als je aangehouden word kan je gelijk mee.
Ik neem aan dat een gijzeling ook niet op het buro word uitgezeten?
Wat staat er voor opgeven van valse naam? Heb ik 2x moeten doen om niet mee genomen te worden. Ze weten het nog niet, maar misschien vertel ik het ze wel gelijk.
grt
Schiet niet echt op dan, dus je kan nooit gaan werken want dan komen ze je ophalen of als je aangehouden word kan je gelijk mee.
Ik neem aan dat een gijzeling ook niet op het buro word uitgezeten?
Wat staat er voor opgeven van valse naam? Heb ik 2x moeten doen om niet mee genomen te worden. Ze weten het nog niet, maar misschien vertel ik het ze wel gelijk.
grt
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Artikel 435.
Met geldboete van de tweede categorie wordt gestraft:
hij die, door het bevoegd gezag naar zijn identiteitsgegevens gevraagd, een valse naam, voornaam, geboortedatum, geboorteplaats, adres waarop hij in de basisadministratie persoonsgegevens als ingezetene staat ingeschreven of woon- of verblijfplaats opgeeft.
Normaal gesproken wordt dit afgedaan met een transactie van 95 Euro. In combinatie met andere strafbare feiten kan dit worden meegenomen in een proces-verbaal en dan kan de boete dus wel eens hoger uitvallen.Er zijn zes categorieën:
de eerste categorie, € 225,- ;
de tweede categorie, € 2.250,- ;
de derde categorie, € 4.500,- ;
de vierde categorie, € 11.250,- ;
de vijfde categorie, € 45.000,- ;
de zesde categorie, € 450.000,- .
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
xxx TS
- Infopolitie Gast
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Nou heb ik iets van 7 boetes, 1 daarvan is een straf op gelegd, dus dat wil zeggen dat ik dan 42 dagen gegijzeld kan worden erbij en dat ze dat kunnen blijven herhalen?
Het antwoord is hier te vinden:
Artikel 28. Wet Mulder:
De officier van justitie te Leeuwarden kan, indien niet of niet volledig verhaal overeenkomstig de artikelen 26 en 27 heeft plaatsgevonden, bij de kantonrechter van de rechtbank van het arrondissement waar het adres is van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd een vordering instellen om te worden gemachtigd om per gedraging waarvoor een administratieve sanctie is opgelegd het dwangmiddel gijzeling toe te passen van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, voor ten hoogste één week.
En dan is dit stukje van belang:
Gijzeling is niet voor niets een dwangmiddel. Er is een heel traject aan vooraf gegaan en daar heeft de betrokkene kennelijk niets mee gedaan.om per gedraging waarvoor een administratieve sanctie is opgelegd het dwangmiddel gijzeling toe te passen van degene aan wie de administratieve sanctie is opgelegd, voor ten hoogste één week.
In dit stadium is dat spijtig voor de betrokkene want er moet echt geld over de balk gaan komen.
De praktijk wijst uit dat er in dit stadium toch altijd wel geld te regelen is en daarmee wordt het doel dus ook vaak bereikt.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
rich@infopolitie.nl