Ik begrijp heel goed dat ik eerst in het archief moet zoeken voordat ik hier een nieuwe post kan openen, omdat er anders 10 keer dezelfde vragen gesteld worden.
Maar eigenlijk heb ik een hele hoop vragen en zet ik ze in één post, ik hoop dat jullie mij dat niet kwalijk nemen.
Even een stukje vooraf. Een goede vriend van mij is ongeveer 7.5 maand geleden opgepakt. De onderzoeken zijn een paar weken terug allemaal afgerond en over twee weken zal de rechtszitting plaats vinden. Nu werd ik onlangs ineens opgebeld dat ik een verklaring moest afleggen en dat er een verhoor zou plaats vinden.
Weet iemand hoe het kan dat er nu ineens nog een beroep op mij gedaan word terwijl eigenlijk alles al afgesloten was?
Ik heb nu een verklaring afgelegd, kan ik nu ook nog opgeroepen worden om te getuigen? En zo ja binnen welk tijdsbestek ze je nog kunnen oproepen?
Mij werd tevens gevraag of ik een gesprek met de psycholoog van de persoon die vast zat wilde aan gaan. Weet iemand waar dit nuttig voor kan zijn en wat er allemaal in zo'n gesprek besproken wordt.
Ik zou graag naar de zitting toewillen, maar kun je daar onaangekondigd heen gaan of moet je dat van te voren ergens melden en kun je ook gewoon iemand mee nemen (bijvoorbeeld, familielid of vrienden van mij?) Weten jullie ook hoe lang zo'n rechtszitting ongeveer gaat duren of is dat echt per zaal totaal verschillend?
Verder voel ik me na het verhoor zwaar ...piep... zeg maar. Dit komt ook omdat er dingen over mij persoonlijk werden gevraagd. Waar ik niet over wilde praten. Ik heb dit de eerste keer direct aangegeven, maar eigenlijk bleven ze er op terug komen, hebben jullie dit ook wel eens mee gemaakt, en zo ja wat doe je er mee?
Tevens heb ik wel netjes een kaartje met telefoonnummer gekregen, zou ik met deze vraag ook evt. naar hun toe kunnen gaan?
Nou sorry voor deze vragen allemaal hoor, maar ze zijn voor mij toch wel heel erg belangrijk om te weten, hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.
Groetjes
Vragen n.a.v. verhoor!!!
Moderator: Moderatorteam
Zonder meer van de zaak te weten is het onmogelijk om op de inhoud van dit verhaal in te gaan. Mijn advies zou dan ook zijn dat je kontakt op moet nemen met degene waar jet het visitekaartje van hebt gekregen.
Een "zaak" is in feite pas afgesloten wanneer de rechter zijn vonnis heeft geveld. Tot die tijd is het nog steeds mogelijk mensen te horen. Getuigen kunnen opgeroepen worden om voor de rechter een verklaring af te leggen. Getuigen zijn verplicht aan die oproep gehoor te geven en de waarheid te vertellen.
Met betrekking tot het bijwonen van de rechtzaak zal dat afhankelijk zijn van het feit op dit een openbare zitting is of een zitting achter gesloten deuren.
Een "zaak" is in feite pas afgesloten wanneer de rechter zijn vonnis heeft geveld. Tot die tijd is het nog steeds mogelijk mensen te horen. Getuigen kunnen opgeroepen worden om voor de rechter een verklaring af te leggen. Getuigen zijn verplicht aan die oproep gehoor te geven en de waarheid te vertellen.
Met betrekking tot het bijwonen van de rechtzaak zal dat afhankelijk zijn van het feit op dit een openbare zitting is of een zitting achter gesloten deuren.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
-
Jo2005 TS
- Infopolitie Gast
Misschien een hele domme vraag hoor maar hoe kan ik er achter komen of het een gesloten of een openbare zitting is zonder dat ik het aan die persoon zelf hoef te vragen (hij wil namelijk liever niet dat ik kom, maar ik voel gewoon dat het voor mezelf ontzettend belangrijk is om er wel heen te gaan).Botje schreef:Zonder meer van de zaak te weten is het onmogelijk om op de inhoud van dit verhaal in te gaan. Mijn advies zou dan ook zijn dat je kontakt op moet nemen met degene waar jet het visitekaartje van hebt gekregen.
Ik zou er eens een belletje naar de rechtbank aan wagen.Jo2005 schreef: Misschien een hele domme vraag hoor maar hoe kan ik er achter komen of het een gesloten of een openbare zitting is zonder dat ik het aan die persoon zelf hoef te vragen (hij wil namelijk liever niet dat ik kom, maar ik voel gewoon dat het voor mezelf ontzettend belangrijk is om er wel heen te gaan).
-
Jo2005 TS
- Infopolitie Gast
Ja dat zou idd kunnen. Nou t probleem is dat de persoon waarom het gaat eigenlijk niet wil dat ik kom. Voor mezelf voel ik dat het voor mij juist ontzettend belangrijk is dat ik er heen ga.Botje schreef:Ik zou er eens een belletje naar de rechtbank aan wagen.Jo2005 schreef: Misschien een hele domme vraag hoor maar hoe kan ik er achter komen of het een gesloten of een openbare zitting is zonder dat ik het aan die persoon zelf hoef te vragen (hij wil namelijk liever niet dat ik kom, maar ik voel gewoon dat het voor mezelf ontzettend belangrijk is om er wel heen te gaan).
Maar nu weet ik dus niet in elke rechtbank het gehouden wordt, is dat vaak de woonplaats van de verdachte, of juist de plaats waar hij in de gevangenis zit?