Feitcode R 315 B

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Pieter1 TS
Infopolitie Gast

Feitcode R 315 B

Ongelezen bericht door Pieter1 »

Dag allemaal,

Mijn naam is Pieter en ik zit met een vraag nav een boete.

Ik heb een boete gekregen met de feitcode R 315 B.
Uitleg R 315 B: 'Als bestuurder van een motorvoertuig niet de rijbaan gebruiken (bijv laten stilstaan op trottoir/ voetpad etc)

Mijn auto heb ik geparkeerd op een parkeerplaats in een erf. Ik heb bezwaar gemaakt, omdat ik niet begreep waarom ik deze boete gekregen heb, aangezien ik in de veronderstelling was dat je daar mocht parkeren. In het pv staat dat er in het weekend niet geparkeerd mag worden en dat het erf gesloten is voor alle verkeer met uitzondering van voetgangers.
De rijbaan is niet gescheiden van het trottoir.

Nu is mijn vraag of deze feitcode bij deze overtreding hoort.
Wordt een parkeerplaats dan opeens beschouwd als trottoir of voetpad?

Wie kan mij uitleg geven?
Bij voorbaat dank. :)
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Zonder de situatie zelf te kennen is daar geen uitspraak over te geven. Je zult dus redelijk meer over de wegsituatie moeten vertellen voor een gedegen antwoord.

N315b is inderdaad "niet de rijbaan gebruiken als bestuurder van een motorvoertuig (stilstaand)" = € 90,-
Pieter1 TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Zonder de situatie zelf te kennen is daar geen uitspraak over te geven. Je zult dus redelijk meer over de wegsituatie moeten vertellen voor een gedegen antwoord.

N315b is inderdaad "niet de rijbaan gebruiken als bestuurder van een motorvoertuig (stilstaand)" = € 90,-
De feitcode is: R315B

En het boetebedrag is €45,-

Het gaat om een winkel-/ uitgaansgebied, waar kennelijk in het weekend geen verkeer mag komen muv voetgangers.
Het gebied is een erf met parkeerplaatsen. In het pv staat verder dat de rijbaan niet gescheiden is van het trottoir.
Uit deze zin zou je dus de conclusie kunnen trekken dat de parkeerplaats op bepaalde tijden bij de rijbaan hoort.

Maar ben ik nu bekeurd omdat geparkeerd heb op een moment dat het kennelijk niet mocht, of ben ik bekeurd, omdat ik fout geparkeerd stond volgens de verbalisant?
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Oeps, ik moet dat boekje wat ik thuis heb liggen toch eens weggooien, te oud, bedragen staan nog vermeld in guldens :oops:

Op het moment van geparkeerd staan gebruik je kennelijk niet de rijbaan, aangezien je op het moment van constateren niet met de auto in dat erf mag zijn.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Feit R315b is gebasserd op artikel 10, lid 1 RVV.
artikel 10, lid 1 RVV schreef:Andere bestuurders dan die genoemd in de
artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan.
Zij mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad,
het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.
Mogelijk (maar dat is een gok, daar ik de situatie bij u ter plaatse niet ken) is het gebied geen rijbaan of iets dergelijke, maar gewoon het trottoir of het voetpad zoals hierboven aangegevens, maar dat er doordeweeks, in afwijking zoals hierboven gesteld, geregeld door borden, mogelijk om met een motorvoertuig toch het gebied te betreden.
U zegt namelijk dat het een winkel- en uitgaansgebied is, en dat gemeente een uitzondering voor dit gebied heeft gemaakt zodat leveranciers ed. toch de winkelpanden kunnen bereiken om zodoende hun goederen af te kunnen leveren.
Pieter1 TS
Infopolitie Gast

thijeleo schreef:Oeps, ik moet dat boekje wat ik thuis heb liggen toch eens weggooien, te oud, bedragen staan nog vermeld in guldens :oops:

Op het moment van geparkeerd staan gebruik je kennelijk niet de rijbaan, aangezien je op het moment van constateren niet met de auto in dat erf mag zijn.
Daaruit mag ik opmaken dat de feitcode wel eens kan kloppen?

Ik twijfel zo omdat ik nooit eerder op die lokatie geweest ben en destijds geen geeltje achter de ruitenwisser gevonden heb.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

De feitcode voor het parkeren in bijv. een winkelstraat zijnde voetgangersgebied is inderdaad R315b
Rijden in diezelfde straat zou overtreding R315a opleveren.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Een erf is alleen een erf als dit door het daarvoor bestemde bord wordt aangeduid.
Op een erf is parkeren alleen toegestaan op een middels een "p" aangeduide parkeerplaats(en).

Winkelgebieden worden vaak als voetgangersgebied aangeduid met een onderbord (in uw geval wellicht) "m.u.v. maandag t/m vrijdag 00:00 - 24:00 uur". In het laatste geval hebben de parkeerplaatsen in het weekeinde hun parkeerfunctie verloren.
Stay safe out there.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Swat, ik vroeg mij af hoe die regeling in het geval van TS was aangegeven. Welke bordencombinatie is er gebruikt.

Ik kan mij niet anders bedenken dan het G5 (erf) en het bord C1 met een onderbord.

Maar in dat geval blijft het erf een erf waar in de vakken mag worden geparkeerd.

Misschien kan TS vertellen hoe het staat aangegeven, met welke borden.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

Mofkap schreef:Swat, ik vroeg mij af hoe die regeling in het geval van TS was aangegeven. Welke bordencombinatie is er gebruikt.

Ik kan mij niet anders bedenken dan het G5 (erf) en het bord C1 met een onderbord.

Maar in dat geval blijft het erf een erf waar in de vakken mag worden geparkeerd.

Misschien kan TS vertellen hoe het staat aangegeven, met welke borden.
Of de locatie en komt die iemand bekend voor.
Pieter1 TS
Infopolitie Gast

SWAT schreef:Een erf is alleen een erf als dit door het daarvoor bestemde bord wordt aangeduid.
Op een erf is parkeren alleen toegestaan op een middels een "p" aangeduide parkeerplaats(en).

Winkelgebieden worden vaak als voetgangersgebied aangeduid met een onderbord (in uw geval wellicht) "m.u.v. maandag t/m vrijdag 00:00 - 24:00 uur". In het laatste geval hebben de parkeerplaatsen in het weekeinde hun parkeerfunctie verloren.
Het bord G5 geeft de status aan (erf).
Hoe kan ik controleren of dit gebied gezien wordt als voetgangersgebied?
Moet het bord G7 er dan per se staan?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

er zal dan inderdaad iets meer bij moeten staan want op een erf mag je wel gewoon rijden. Parkeren is echter iets anders, want die moeten aangegeven worden met een Ptegel.

daar hoort feitcode R315B niet bij.
Pieter1 TS
Infopolitie Gast

gvdbor schreef:er zal dan inderdaad iets meer bij moeten staan want op een erf mag je wel gewoon rijden. Parkeren is echter iets anders, want die moeten aangegeven worden met een Ptegel.

Ik vrees dat ik die laatste zin niet helemaal volg. Waar hoort feitcode R315B niet bij?
Ik heb geparkeerd op een plek waar dat mocht.

Het speciale aan dit erf is dat het in het weekend gesloten is voor alle verkeer muv voetgangers.
In het pv refereert de verbalisant hier naar.

Als ik een boete voor feitcode R315B krijg, welke borden moeten er dan op z'n minst staan?
Het bord G5 (erf) staat er. Enkele zijstraten hebben ook een bord G7 (voetpad). Daar mag je dus sowieso niet met een auto komen.

Het probleem is dat de verkeerssituatie aldaar volledig veranderd is.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Pieter1 schreef:
gvdbor schreef:er zal dan inderdaad iets meer bij moeten staan want op een erf mag je wel gewoon rijden. Parkeren is echter iets anders, want die moeten aangegeven worden met een Ptegel.

Ik vrees dat ik die laatste zin niet helemaal volg. Waar hoort feitcode R315B niet bij?
Ik heb geparkeerd op een plek waar dat mocht..
Feitcode R315B hoort niet bij parkeren buiten de vakken in een erf.

daar is een afzonderlijke code voor (weet ik zo even niet uit mijn hoofd)

Bij R315 B hoort in ieder geval een bord dat het voetgangersgebied betreft.
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Toch blijf ik het een vreemde situatie vinden. Met bord G5 of G7 wordt d.m.v. borden, waaraan een verkeersbesluit ten grondslag ligt, een bepaald regime voor de weg of zone aangegeven.

Het kan niet zo zijn dat het regime erf alleen op bepaalde dagen of uren geldig is. Onderborden mogen immers alleen een beperking van de werkingssfeer van een verkeersbord aangeven als het bord een gebod of een verbod inhoudt. En dat zijn de borden G5 of G7 niet.
Gesloten