duitse brommerrijders

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
edwin TS
Infopolitie Gast

duitse brommerrijders

Ongelezen bericht door edwin »

Mijn vraag is de volgende:

Een tijdje terug ben ik met de brommer naar berlijn geweest. Nu willen een aantal mensen van daar hierheen komen. Zij hebben echter brommers die standaard 60 km/u rijden. In duitsland is er na de val van de muur een uitzondering op die brommers gemaakt (omdat ze in de DDR wel 60 mochten rijden en in west niet)

1. Hoe dienen zij zich te gedragen op de openbare weg in Nederland?
mogen ze in de stad wel 50 rijden en buiten de bebouwde kom 60. Iets wat Nederlandse brommerrijders niet mogen?

2. En hoe wordt ermee omgegaan als ze een rollerbank tegenkomen??

3. Is het illegaal voor mij om een rondje op hun brommers te rijden? of heeft dat meer met de verzekering te maken?

met vriendelijke groet,
Edwin van Lierop
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

De brommers moeten voldoen aan de Duitse wetgeving in dat geval. Dus als zo'n bromfiets 60 km/h kan en dat mag in Duitsland. Dan mag je er ook Nederland mee in.

Op de openbare weg meoten ze zich houden aan de NL verkeersregels. Dus 40 buiten de bebouwde kom en 30 daarbinnen.

De rollenbank is er voor om bromfietsen te controleren op overtredingen van het Voertuigreglement. Dit reglement geldt alleen voor Nederlandse voertuigen. Dus niet voor uw Duitse vrienden.

En het is inderdaad niet toegestaan om in Nederland als Nederlander op een dergelijke bromfiets te rijden! Daarnaast kan het ook met de verzekering problemen opleveren.
edwin TS
Infopolitie Gast

de eerste twee antwoorden zijn duidelijk.

het derde antwoord nog niet.
als je mag als nederlander niet op de brommer van iemand anders (een duitser) rijden?

waarom mag je dan wel in duitsland auto's huren? en waarom mag een Nederlander wel met een Belgisch kenteken rijden (als hij een woonadres in belgie heeft)
Dit zijn toch vergelijkbare situaties waarbij je tegen dezelfde bezwaren aanloopt??

groet
edwin
rfo00457 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door rfo00457 »

Dat is dus om te voorkomen dat de bewoners van Nederland een voertuig nemen wat geregistreerd staat in een ander land, zodat ze minder belasting betalen, zich aan ruimere regels moeten houden etc.

Ik heb antwoord gegeven op uw vraag 3 in de verwachting dat u in Nederland woont en een rondje op de brommer van een Duitse vriend rijdt.

Inderdaad is het mogelijk om als Nederlander elders een brommer te huren. Denk dan aan op vakantie in Kreta o.i.d. De verzekering is daar dan ook bijvoorbeeld op aangepast.

En u geeft het antwoord zelf al m.b.t. de Nederlander met Belgisch kenteken. Alleen als hij een Belgisch woonadres heeft dus.
toscane TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door toscane »

Voor een bromfiets is geen rijbewijs nodig. Volgens mij mag je met een bromfietscertificaat of rijbewijs gewoon rijden op een bromfiets uit een ander land, indien hij maar verzekerd is en je moet je houden aan de verkeersregels van het land waar je rijdt.
Voor motorrijtuigen met een buitenlands kenteken moet je beschikken over een rijbewijs geldig voor dezelfde catogorie als waar het motorrijtuig van is.
Ik ga hierbij niet in op bezitters van een motorrijtuig met buitenlands kenteken en langdurig in Nederland wonen.
edwin TS
Infopolitie Gast

maar het is geen belasting ontduiking of wat dan ook het is zijn (duitse vriend) brommer. Het is dus ook zijn verzekering en belasting die hij betaald.

dan zou ik dus bijvoorbeeld ook niet in de auto van mijn duitse opa mogen rijden?
Botje
OnTroerend goed
Agent

Ongelezen bericht door Botje »

Nee, je mag als ingezetene van Nederland inderdaad niet in de auto van jouw in Duitsland woonachtige opa rijden. Tenzij opa ernaast zit, dan mag het weer wel. Dat heeft te maken met belastingwetgeving.
toscane TS
Infopolitie Gast

Voor wat betreft de wegenverkeerswet mag het wel! Dan moet je in het bezit zijn voor het rijbewijs voor de voertuig catogotie waarin je rijdt!!!!
Dus de politie zal je gewoon laten rijden!
Gino TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gino »

Wel ver Berlijn-Nederland op zo' brommer trouwens...
Moet je wel veel zin hebben om zolang 60km/h te willen rijden...
Maar hopen dat je er uiteindelijk zelf ook op mag rijden dan... :roll:
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

Voordat de muur viel op 9 november 1989 was ik al meerdere keren in Oost Duitsland.
De bromfietsen, waar het hier over gaat, zijn dus tenminste al meer dan 16 jaar oud. Als ik me die pruttelmachientjes van weleer herinner, dan zullen ze ongetwijfeld nog rijden. Ongelofelijk wat daar nog in beweging was. Maar zelfs de MZ motorfietsen van de VoPo's, met een enorme kuip, haalden de 60 km/h nauwelijks. Dus over die snelheid zou ik me maar geen zorgen maken. Wel zorgen voor meerdere overnachtingsadressen onderweg van Berlijn naar Nederland en ook de nodige reserveonderdelen.
edwin TS
Infopolitie Gast

ja reserve onderdelen zijn wel nodig. ben dus vorige week zekf ook geweest met een vriend van mij en in 17 uur weer helemaal terug aan 1 stuk gereden.
maar zoals ik het nu lees mag ik er dus WEL op rijden.
en wat betreft die 60 km/u voor die oude bakkies. maak je daar maar geen zorgen over dat halen ze makkelijk zolang je ze maar een beetje goed behandelt en ze niet zo belachelijk opvoerd als die moderne scootermeuk.
Botje
OnTroerend goed
Agent

toscane schreef:Voor wat betreft de wegenverkeerswet mag het wel! Dan moet je in het bezit zijn voor het rijbewijs voor de voertuig catogotie waarin je rijdt!!!!
Dus de politie zal je gewoon laten rijden!
De politie handhaaft meer wetten dan alleen de wegenverkeerswet en onbekendheid met wetten wil niet zeggen dat de politie er niks mee doet !

De politie is ook aangewezen in de Wet op de belasting van personenauto's en motorrijwielen 1992 en kan tegen bovengenoemd voorbeeld (en meer zaken) wel degelijk optreden. Onder de bevoegdheden van de Wet BPM valt het geven van stoptekens, het onderzoek van het voertuig en het overbrengen naar een plaats van onderzoek. De houder van het voertuig is verplicht daarbij alle medewerking te verlenen. In de praktijk zal dat neerkomen op het ter plaatse (of elders) ophouden van betrokkene in afwachting van de komst van de douane.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Het verbaast me inderdaad enigszins... :o

Maar de allereerste controle's mogen we inderdaad verrichten. Het daadwerkelijk verder vervolgen blijkt door 'belastingambtenaren' te gebeuren...

Weer wat geleerd... :lol:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

toscane TS
Infopolitie Gast

Daarom zeg ik in een eerder antwoord dat ik niet in ga op het hebben van een motorrijtuig met buitenlands kenteken en langdurig woonachtig zijn in Nederland.

Verder ben ik wel nieuwsgierig wat in dit geval dan de overtreding volgens de Wet BPM kan zijn??
Botje
OnTroerend goed
Agent

In het geval van de brommer zal er geen overtreding zijn. Als hij echter in de auto van zijn in Duitsland wonende opa gaat rijden wel. Met name dat laatste kan uiteindelijk behoorlijke financiele gevolgen hebben. Daarbij mag je eerder in duizenden dan in honderden euro's denken.
Voorts ben ik van mening dat er een einde moet komen aan de figuur Zwarte Piet.
Gesloten