rolstoelvervoer
Moderator: Moderatorteam
-
co TS
- Infopolitie Gast
rolstoelvervoer
Mag er in een rolstoeltaxi waar achter de bestuurdersstoel 2 x 2 persoonsbankje zit en daar achter plaats voor 2 rolstoelen, de instapgelegenheid van de zij-schuifdeur met een plank worden dichtgelegd zodat er naast de 2 bankjes NOG een rolstoel geplaatst kan worden. Er kan op dat moment niemand die op 1 van deze 2 bank zit meer in of uit. Lijkt mij erg gevaarlijk als er iets gebeurd,maar mijn vraag is "hoe zit dat wettelijk?"
vast bedankt voor uw antwoord
Wendy
vast bedankt voor uw antwoord
Wendy
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
Als chauffeur in dienst bij een taxibedrijf met 40 busjes kan ik de situatie goed herkennen.
Om te beginnen zou de 'plank' niet los mogen liggen, omdat deugdelijk vastzetten van de rolstoel dan onmogelijk is. De vloer dus vastleggen!
Erg veilig is de situatie inderdaad niet, maar er zijn wel meer voertuigen waar in- en uitstappen lastig, zo niet onmogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een auto met 2 deuren en vier zitplaatsen. Het lijkt mij dus wettelijk toegestaan, maar ik ben niet echt een 'kenner' van de wet...........
Om te beginnen zou de 'plank' niet los mogen liggen, omdat deugdelijk vastzetten van de rolstoel dan onmogelijk is. De vloer dus vastleggen!
Erg veilig is de situatie inderdaad niet, maar er zijn wel meer voertuigen waar in- en uitstappen lastig, zo niet onmogelijk is. Denk bijvoorbeeld aan een auto met 2 deuren en vier zitplaatsen. Het lijkt mij dus wettelijk toegestaan, maar ik ben niet echt een 'kenner' van de wet...........
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik moest het eerst 3 keer lezen om uberhaupt te begrijpen waar het over ging, maar dingen zijn (soms) gewoon niet 'specifiek' geregeld.
Je moet het hieronder kwijt kunnen:
Als het fout gaat en men zoekt een 'stok om mee te slaan,' dan vindt je die en ik denk dat je dit probleem ook zo moet benaderen.
Ik heb een keer een grote bestelbus vol met geestelijk gehandicapte kinderen op z'n kant zien liggen en ik was toen heel erg dankbaar dat er maar eentje bij was die in een rolstoel zat, maar ik moet er niet aan denken dat een busje op een dergelijke manier 'volgepropt' wordt en het dan fout gaat...
Je moet het hieronder kwijt kunnen:
de Regeling Permanente eisen taxi's is de uitgewerkte versie van de wet.. Daarin wordt exact aangegeven, indien het een voertuig specifiek voor rolstoelvervoer betreft, waar en hoe een rolstoel geplaatst mag worden.Artikel 81 Wet personenvervoer 2000
1.
Op het kentekenbewijs wordt het hoogste aantal personen, buiten de bestuurder, dat met een bus of auto mag worden vervoerd, vermeld, waarbij rekening kan worden gehouden met het soort vervoer dat wordt verricht en met de wijze waarop wordt plaats genomen in de bus of auto.
2.
Het is verboden met een bus of auto meer personen te vervoeren, dan wel deze voor ander vervoer te gebruiken dan blijkens het kentekenbewijs is toegestaan.
Als het fout gaat en men zoekt een 'stok om mee te slaan,' dan vindt je die en ik denk dat je dit probleem ook zo moet benaderen.
Ik heb een keer een grote bestelbus vol met geestelijk gehandicapte kinderen op z'n kant zien liggen en ik was toen heel erg dankbaar dat er maar eentje bij was die in een rolstoel zat, maar ik moet er niet aan denken dat een busje op een dergelijke manier 'volgepropt' wordt en het dan fout gaat...
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 30 okt 2005, 16:14, 3 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
Volledig mee eens!
De manier waarop rolstoelen dienen te worden vastgezet is dusdanig dat je 't niet red met een plank waarmee de vloer is vergroot.
Metalen rails zit stevig verankerd in de bestaande vloer en op die rails worden een soort katrollen met spanbanden gezet die vervolgens weer de rolstoel op z'n plaats houden.
De manier waarop rolstoelen dienen te worden vastgezet is dusdanig dat je 't niet red met een plank waarmee de vloer is vergroot.
Metalen rails zit stevig verankerd in de bestaande vloer en op die rails worden een soort katrollen met spanbanden gezet die vervolgens weer de rolstoel op z'n plaats houden.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
In iedere rolstoelbus moet een bijlage zitten van het kenteken met betrekking op hoeveel rolstoelers je maximaal mag meenemen en hoeveel zitplaatsen er zijn.
Maar bij de wet is er niks geregeld of de zijdeur vrij moet blijven.
Zelf rij ik op een verlengde sprinter rolstoelbus ( 7 meter lang) met 8 zitplaatsen.
Ik mag volgens de bijlage maximaal 6 rolstoelers plaatsen als alle stoelen eruit zijn.
In een gewone standaard sprinter ( 5 meter lang) mogen maximaal 4 rolstoelers worden ge plaats dan zijn alle banken / stoelen eruit.
Gr Theo
Maar bij de wet is er niks geregeld of de zijdeur vrij moet blijven.
Zelf rij ik op een verlengde sprinter rolstoelbus ( 7 meter lang) met 8 zitplaatsen.
Ik mag volgens de bijlage maximaal 6 rolstoelers plaatsen als alle stoelen eruit zijn.
In een gewone standaard sprinter ( 5 meter lang) mogen maximaal 4 rolstoelers worden ge plaats dan zijn alle banken / stoelen eruit.
Gr Theo
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
De deuren worden niet als ontsnappingsmogelijkheid aangemerkt. In elk taxibusje dient een dakluik te zitten dat volgens de goedkeuring volledig uitgeworpen moet kunnen worden.
Verder sluit ik me aan bij het reeds gezegde omtrent rails in de vloer en deugdelijke vastzetting van de rolstoel.
Er zjn diverse manieren om rolstoelen vast te zetten aan de metalen rails. Gekgenoeg is er voor de vastzetinrichting geen typegoedkeuring. Men is daar ooit mee bezig geweest, maar omdat de verscheidenheid aan rolstoelen een standaardisering van vastzetinrichting nagenoeg onmogelijk maakt is die er nooit van gekomen.
Verder sluit ik me aan bij het reeds gezegde omtrent rails in de vloer en deugdelijke vastzetting van de rolstoel.
Er zjn diverse manieren om rolstoelen vast te zetten aan de metalen rails. Gekgenoeg is er voor de vastzetinrichting geen typegoedkeuring. Men is daar ooit mee bezig geweest, maar omdat de verscheidenheid aan rolstoelen een standaardisering van vastzetinrichting nagenoeg onmogelijk maakt is die er nooit van gekomen.
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
Sfinx TS
- Infopolitie Gast
Zal ik een geheimpje verklappen? In Taxibusjes worden ook wel eens valide mensen vervoerd, ssstttttttt, niet verder vertellenforeverblue schreef:Echt handig voor rolstoelers ja zo'n dakluikPL2800 schreef:De deuren worden niet als ontsnappingsmogelijkheid aangemerkt. In elk taxibusje dient een dakluik te zitten dat volgens de goedkeuring volledig uitgeworpen moet kunnen worden.
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
Zo briljant ben ik zelf ook wel om dat te bedenken, het was slechts een geintje.Sfinx schreef:Zal ik een geheimpje verklappen? In Taxibusjes worden ook wel eens valide mensen vervoerd, ssstttttttt, niet verder vertellenforeverblue schreef:Echt handig voor rolstoelers ja zo'n dakluikPL2800 schreef:De deuren worden niet als ontsnappingsmogelijkheid aangemerkt. In elk taxibusje dient een dakluik te zitten dat volgens de goedkeuring volledig uitgeworpen moet kunnen worden.
gein·tje (het ~, ~s)
1 [inf.] grapje, lolletje => aardigheidje
-
PL2800 TS
- Infopolitie Gast
Ik zal er maar weer iets serieus onder zetten....
Een dakluik is verplicht voorzover dit bij de toelating als verplicht is beoordeeld. Het wordt dan op de bijlage bij het Kentekenbewijs vermeld.
Verder bestaat de regel dat interieurdelen de uit- en doorgangen niet mogen belemmeren.
Er zijn dus wel degelijk eisen gesteld aan het vrijhouden van deuren en het aanwezighebben van noodluiken, noodramen en nooddeuren. In elk geval kun je op de bijlage van het KB zien wat er aanwezig moet zijn en stelt een regeling permanente eisen voor taxi's de eis dat het één en ander vrijgehouden dient te worden. Verder stelt deze regeling een aantal eisen aan de eventueel aanwezige voorzieningen als; vastzetinrichtingen, openen van dueren en luiken e.d.
Een dakluik is verplicht voorzover dit bij de toelating als verplicht is beoordeeld. Het wordt dan op de bijlage bij het Kentekenbewijs vermeld.
Verder bestaat de regel dat interieurdelen de uit- en doorgangen niet mogen belemmeren.
Er zijn dus wel degelijk eisen gesteld aan het vrijhouden van deuren en het aanwezighebben van noodluiken, noodramen en nooddeuren. In elk geval kun je op de bijlage van het KB zien wat er aanwezig moet zijn en stelt een regeling permanente eisen voor taxi's de eis dat het één en ander vrijgehouden dient te worden. Verder stelt deze regeling een aantal eisen aan de eventueel aanwezige voorzieningen als; vastzetinrichtingen, openen van dueren en luiken e.d.
-
theo TS
- Infopolitie Gast
de WegenverkeerswetRichtlijnen voor het materiaal
Het taxibedrijf of de zorginstelling zorgt ervoor dat de Rolstoel Inzittenden Beveiligingssystemen
(RIBSen) die in de voertuigen worden gebruikt, voldoen aan de gestelde eisen (zie 5.3.1). De
chauffeur controleert niet alleen of de RIBSen compleet zijn maar ook of ze goed functioneren en of
de benodigde hulpstukken (juiste maat) beschikbaar zijn. De chauffeur controleert ook de overige
onderdelen zoals de lift, de oprijplaat en het voertuig.
1994.
Lid 3 van dit artikel geeft aan dat de Minister, onverminderd het bepaalde in de Wegenverkeerswet
1994, de eisen vaststelt waaraan een bus of auto moet voldoen ten behoeve van de afgifte van een
kenteken- en keuringsbewijs (het Keuringsreglement).
Regels voor de keuring van auto’ s voor openbaar en taxivervoer
Voor een nadere toelichting op de keuring ten behoeve van de toelating van auto’ s voor openbaar
en taxivervoer is een apart keuringsreglement ontworpen met daarin opgenomen keuringseisen.Als
een openbaar of taxivervoerbedrijf van plan is met een voertuig rolstoelinzittenden te gaan
vervoeren, dan is dit keuringsreglement van toepassing. Het reglement is een nadere uitwerking van
de artikelen 159 en 160 van het Besluit Personenvervoer en bevat regels omtrent de aanvraag van
een keuring. Zo moet bij de aanvraag een plattegrond van het voertuig worden overlegd. Daarnaast
moet vermeld worden:
• het aantal personen dat in de auto mag worden vervoerd op zitplaatsen, rolstoelen of
ligplaatsen;
• de beschikbare ruimte voor (o.a.) rolstoelen;
• het merk en type van de aanwezige vastzetinrichting.
Keuringseisen relevant voor vervoer rolstoelinzittenden
Voor specifiek rolstoelvervoer zijn eisen opgenomen over de afmetingen van (bedrijfs)uitgangen. Om
deze afmeting te bepalen worden de maten van een testfiguur opgegeven (blok: hoogte 140 cm,
breedte 68 cm onder en 50 cm boven, lengte 120 cm).
De maten van deze testfiguur zijn ook van belang voor de vrije ruimte tussen de rolstoelen en afme-
tingen van de ruimte die de rolstoel zelf mag innemen. Daarnaast worden de afmetingen beschreven
van een testfiguur die de bewegingsruimte langs de rolstoelen bepaalt.
Bij het beoordelen van de ruimte die de rolstoel zelf nodig heeft als verschillende rolstoelen in lijn
achter elkaar staan, wordt van het beschreven testfiguur een kleinere lengtemaat (110 cm i.p.v. 120
cm) gebruikt; als rolstoelen naast elkaar komen te staan wordt een breedtemaat van 65 cm
gehanteerd (i.p.v. 68 cm).Verder is in de keuringseisen opgenomen dat een rolstoelplaats moet zijn
uitgerust met een vastzetinrichting om zowel de persoon in de rolstoel als de rolstoel zelf vast te
zetten.
De laatste keuringseisen die relevant zijn voor rolstoelinzittendenvervoer gaan over de sterkte, de
hellingshoek en de uitvoering van oprijplateaus en -goten:
• De constructie van oprijplaten en -goten moet een belasting van 3000 N kunnen dragen.
• De helling van het oprijvlak mag in gebruiksstand niet meer dan 20% bedragen.
• Het oprijvlak moet van een stroef oppervlak zijn voorzien.
• De zijden van oprijgoten en die van een oprijplateau waarvan de breedte minder dan 120
mm. bedraagt, moeten zijn voorzien van een opstaande rand met een hoogte van
minstens 30 mm.
• De oprit moet in gebruiksstand tegen losschieten zijn bevestigd.
Regeling houdende permanente eisen taxi’ s (Regels voor APK-keuringen van taxi’ s)
Ter uitvoering van artikel 159 van het Besluit Personenvervoer is opgesteld de ‘’Regeling houdende
permanente eisen taxi’s’’ (Stcrt 1997, 243, pag.11-12). Deze regeling wordt gehanteerd bij de afgifte
van een keuringsbewijs van motorvoertuigen, waarvan het kentekenbewijs deel I onder
bijzonderheden vermeldt:‘’taxi, zie bijlage’’. In deze bijlage staat aan de hand van een schema
aangegeven hoeveel personen op vaste zitplaatsen en in rolstoelen mogen worden vervoerd.
In de ‘’Regeling houdende permanente eisen taxi’s’’ is artikel 6 speciaal gewijd aan taxi’ s bestemd
voor het vervoer van personen in rolstoelen. Het artikel geeft aan dat in de taxi middelen aanwezig
moeten zijn om rolstoelen in de taxi te kunnen plaatsen. Deze middelen moeten ‘deugdelijk’ aan de
taxi kunnen worden bevestigd. Op de plaats waar rolstoelen kunnen worden bevestigd moeten de
bevestigingsmiddelen voor deze rolstoelen en de daarbij behorende veiligheidsgordels aanwezig zijn.
De in de regeling gestelde eisen worden beoordeeld door middel van een visuele controle.
8.2.2 Wegenverkeerswet 1994 en Voertuigreglement
Het Voertuigreglement (VR) is een uitwerking (Algemene Maatregel van Bestuur) van de
Wegenverkeerswet 1994 (Stb. 1994, 475). In de Wegenverkeerswet 1994 zijn regels opgenomen
voor het verkeer op de weg. Op grond van deze wet kunnen o.a. regels worden vastgesteld voor: a)
het verzekeren van de veiligheid op de weg en b) het beschermen van weggebruikers en passagiers.
In het Voertuigreglement (Besluit van 16-6-1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet
1994; Stb. 1994, 450) zijn o.a. eisen verwoord voor de toelating van motorvoertuigen op de weg,
periodieke keuringen, permanente eisen voor voertuigen, wijziging in constructies, ontheffingen en
strafbepalingen.
Een algemene bepaling uit het VR is dat alle voertuigen dienen te worden goedgekeurd voor
toelating tot het verkeer op de weg. Een belangrijke algemene eis in het VR bij de toelating van voer-
tuigen is dat voertuigen van deugdelijke bouw en inrichting moeten zijn (voor personenauto’s: artikel
3.2.2).
Voor het vervoer van rolstoelinzittenden worden veelal aangepaste voertuigen gebruikt.Aan dit
soort voertuigen wijdt het VR een apart hoofdstuk. Het belangrijkste artikel binnen dit hoofdstuk is
artikel 6.4 lid 3. Dit geeft de mogelijkheid om ten behoeve van het vervoer van invaliden in
aangepaste voertuigen af te wijken van bepaalde toelatings- en permanente eisen voor zover
noodzakelijk voor “het vervoer van een invalide’’. Het gaat hier dan om de eisen betreffende spiegels,
de inrichting, de sterkte en de bevestiging van naar voren gerichte zitplaatsen, hoofdsteunen en
bevestigingspunten voor autogordels. Ook hoeft niet te worden voldaan aan de eisen met betrekking
tot stijfheid en deugdelijkheid van de constructie alsmede aan eisen betreffende het weggedrag.
Deze bepaling is in het VR opgenomen omdat voor aangepaste voertuigen geen specifieke regels zijn
gesteld. Het is ook ondoenlijk om al deze voertuigen op alle onderdelen te testen. Dit neemt niet
weg dat het voertuig door de aanpassingen niet ondeugdelijk mag zijn geworden.Alleen de
(standaard) regels kunnen niet worden toegepast. In de keuringspraktijk worden de aanpassingen in
voertuigen wel degelijk beoordeeld op deugdelijkheid. In die beoordeling wordt gebruikt gemaakt
van bepalingen uit o.a. EU-normen *. Blijkt het tijdens de keuring onduidelijk of het voertuig nog
deugdelijk is, dan worden er proeven genomen.
Geconcludeerd kan worden dat er zowel in de Wegenverkeerswet als in het Voertuigreglement nog
geen specifieke regels zijn opgenomen omtrent de inrichting van voertuigen om rolstoelinzittenden
te vervoeren. Deze voertuigen moeten wel aan de algemene bepalingen voldoen.
8.3 Richtlijnen voor fabrikanten en importeurs
De volgende richtlijnen zijn primair gericht op de fabrikanten/importeurs van RIBSen en hebben als
doel de veiligheid van het vervoer van rolstoelinzittenden te vergroten.
* Voor de beoordeling van de deugdelijkheid worden sterkte-eisen uit relevante EU-normen gehanteerd. Veiligheidsgordels moeten
bijvoorbeeld een kracht van 20 G kunnen houden bij 50 km/u, net als de bevestigingspunten van het RIBS: 76/114/EEC (ECE14) seat belt
anchors en 77/541/EEC (ECE 16) seat belts
8.3.1 Richtlijnen voor de ontwikkeling en aanpassing van RIBSen
Bij de ontwikkeling van nieuwe typen RIBSen en de aanpassing van bestaande RIBSen moeten de
sterkte-eisen uit de ontwerpnorm ISO 10542, deel 1 en het van toepassing zijnde van de delen 2 t/m
5 als richtlijn genomen worden . Deel 1 beschrijft de basiseisen die voor alle soorten vastzetsystemen
gelden, deel 2 de aanvullende eisen voor vierpunts bandensystemen. Deel 3 beschrijft de specifieke
eisen voor docking systemen. Docking systemen zijn bedoeld voor het zelfstandig vastklikken van de
rolstoel, bijvoorbeeld door de rolstoelinzittende wanneer de rolstoel als bestuurdersstoel wordt
gebruikt. De specifieke eisen voor klemsystemen (delta systeem) staan in deel 4. Deel 5 van ISO
10542 tenslotte omvat eisen voor systemen die gebruikt worden voor het vastzetten van speciale
rolstoelen, bestemd voor kinderen en volwassenen zwaarder dan 22 kilogram.
Bij de ontwikkeling of aanpassing van RIBSen dient verder zoveel mogelijk rekening te worden
gehouden met ergonomische eisen:
• Het gebruik van het RIBS moet eenvoudig zijn,
• De RIBS-onderdelen mogen niet te zwaar zijn.
• Het RIBS dient geschikt te zijn voor een groot aantal typen rolstoelen met de door
rolstoelfabrikanten aangegeven standaardmaten.
8.3.2 Richtlijnen voor het installeren van een RIBS in een wegvoertuig
• De aangrijpingspunten (bevestigingsrail of losse punten) van een RIBS moeten deugdelijk
aan de laadvloer bevestigd zijn. Dat betekent dat zij belastbaar zijn met een gewicht van
160 kg., in een dynamische botsproef bij 50 km/u met een vertraging van 20 g.
Bij gebruik van rails moet de installateur zich ervan vergewissen dat vastzetsysteem en rail
compatibel zijn. Hierover dient informatie te zijn opgenomen in zowel de handleiding bij
de rail/het voertuig als die bij het RIBS. Indien dit niet het geval is dient de betreffende
informatie te worden ingewonnen bij de fabrikant/leverancier van rail/voertuig of
vastzetsysteem.
• De keuring van het voertuig door de RDW - Centrum voor Voertuigtechniek en
Informatie zal uitwijzen of aan de eisen van deugdelijkheid is voldaan.
Een heel: verhaal maar dit is wat ik heb kunnen vinden.
Zie link hier sttaat alles:http://www.kboh.nl/scripts/CMS_Filebase ... fe_ID=172.
Gr Theo