Bekeuring bij zebra

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Wim de Jong TS
Infopolitie Gast

Bekeuring bij zebra

Ongelezen bericht door Wim de Jong »

Mijn dochter heeft vandaag een bekeuring in huis gekregen voor een overtreding die zij op 1 oktober begaan zou hebben. Namelijk het niet stoppen voor een zebra, kosten 125 euro. Kan er zomaar bekeurd worden zonder dat je aangehouden wordt? Moet dit niet bewezen worden?

Graag uw antwoord op mijn mailadres: wim47 (at) wanadoo (dot)nl
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Dit zal geconstateerd zijn door een agent. Hij/zij mag dit bekeuren zonder met de betrokkene gesproken hebben. Staande houden (niet aanhouden) is dus niet noodzakelijk. Zijn/haar constatering wordt in proces-verbaal vermeld en daarop staat zijn/haar ambtseed.
ThunderSTreak
Moderator
Luitenant-kolonel
Adviseur Veiligheid
Vademecum
Geslacht:
Leeftijd: 67

Ongelezen bericht door ThunderSTreak »

Bovendien is de sanctie zo hoog, omdat het gezien wordt als een forse overtreding. Het risico dat door dit verkeersgedrag dodelijk ongevallen kunnen plaatsvinden is erg aannemelijk
Met vriendelijke groet,

ThunderSTreak
Afbeeldingdrive safe4safetyAfbeelding
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Ik ben overigens overtuigend van mening dat je bij dergelijke dure bekeuringen wel staande moet houden.

Dierct hoor en wederhoor vergroot het begrip en doet meer rechts aan het doel dat bereikt wil worden.

Ik ken genoeg voorbeelden van voetgangers die een handgebaar maken van: Ga maar voor hoor. En vervolgens krijgt zo iemand een bekeuring op de mat omdat een agent van afstand zag dat je doorreed.

Ik vind het wel een heel gemakkelijk (lees lakse) wijze van bekeuren.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Dat ben ik volledig met je eens, maar de vraag van topicstarter was of het mocht. Het antwoord moet dan zijn: ja, het mag.
Gino TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gino »

Antwoord is dus al bekent...

Was trouwens laatst nog op tv, vindt het wel een beetje overdreven duur 125, 60 of iets dergelijks lijkt iets redelijker. Het klopt wel weer dat de laatse tijd steeds minder op een zebrapad gelet word. Misschien opent dit meerdere ogen, en let men in vervolg meer op zebra's...
Baksteen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

Gino schreef:Antwoord is dus al bekent...

Was trouwens laatst nog op tv, vindt het wel een beetje overdreven duur 125, 60 of iets dergelijks lijkt iets redelijker. Het klopt wel weer dat de laatse tijd steeds minder op een zebrapad gelet word. Misschien opent dit meerdere ogen, en let men in vervolg meer op zebra's...
Ik sta in dubio...kost zo vreselijk veel dat ik het niet in verhouding vind tot bv winkeldiefstal. Ik heb er dus nog nooit voor geschreven omdat ik persoonlijk een dergelijk bedrag veel te hoog vind.

Met een boetebedrag van 60 europ zou ik er sneller voor "durven"schrijven op een manier waarbij ik ook achter het bedrag kan staan en duidelijk kan maken aan de bekeurde waarom ik achter dat bedrag sta.

Maar zou het dan nog net zo effectief zijn als bij een boete van 125 euro...die niet geschreven word...eueuhhmm....

Maar dat is dan weer niet aan mij om over te beslissen. En de vraagsteller vraagt daar ook helemaal niet naar.
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Winkeldiefstal moet echter ook niet overschat worden. Het is lastig als er iets gepikt wordt maar er vallen geen doden bij. Bij het gebeuren op een zebra wel.
In dat opzicht vind ik de hoge bekeuring dus volledig terecht en ik heb ook geen enkele moeite om voor dit asociale gedrag te bekeuren.
Wat dat aangaat kunnen Nederlanders nog heel veel in het buitenland leren, waar gewoon voor je gestopt wordt als je wilt gaan oversteken.
Baksteen TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Baksteen »

gvdbor schreef:Winkeldiefstal moet echter ook niet overschat worden. Het is lastig als er iets gepikt wordt maar er vallen geen doden bij. Bij het gebeuren op een zebra wel.
In dat opzicht vind ik de hoge bekeuring dus volledig terecht en ik heb ook geen enkele moeite om voor dit asociale gedrag te bekeuren.
Wat dat aangaat kunnen Nederlanders nog heel veel in het buitenland leren, waar gewoon voor je gestopt wordt als je wilt gaan oversteken.

Degene die van een afstandje bewust nog even een peut gas bijgeven om te proberen nog net voor een overstekende voetganger z'n teennagels langs te komen.....daar heb ik dan ook idd geen enkele moeite mee.

Maar dan komen we weer bij heel andere vraagstukken uit.... :roll:
Venzent TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Venzent »

gvdbor schreef: Wat dat aangaat kunnen Nederlanders nog heel veel in het buitenland leren, waar gewoon voor je gestopt wordt als je wilt gaan oversteken.
Dat ben ik met je eens, maar er zijn situaties genoeg waarbij het niet duidelijk is dat er een voetganger wil oversteken, of er staat een groep jongeren te praten met elkaar bij een zebrapad of het voorbeeld wat al aangehaald is van een voetganger die het gebaar maakt van "rij maar door". Als je hier toch voor wilt schrijven, ga dan even staan bij het zebrapad achter hat centraal station Amsterdam, over het fietspad, als je daar oversteekt terwijl er fietsers aankomen, krijg je nog een scheldkannonade over je heen ook :wink:
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

Venzent schreef: het zebrapad ......., als je daar oversteekt terwijl er fietsers aankomen, krijg je nog een scheldkannonade over je heen ook :wink:
Die scheldkannonade kreeg mijn vrouw een keer achteraf, toen zij bij een groen voetgangerslicht op het Muntplein overstak op een zebrapad, terwijl ze zich met krukken voortbewoog.

"Per ongeluk" raakte een van de krukken tussen de spaken van de fiets, waarvan de bestuurder haar probeerde van de sokken te rijden. Dan kun je als fietser niet verder en lig je op de grond.

Jammer niets aan te doen. De fietser kwaad, de omstanders lachen en goedkeurende opmerkingen maken en mijn woordenschat voor scheldwoorden aanzienlijk verrijkt. :)
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

PL2800 schreef:Ik ben overigens overtuigend van mening dat je bij dergelijke dure bekeuringen wel staande moet houden.

Hoeft totaal niet... Ten eerste, zal je als politieauto wel zo netjes zijn om te stoppen voor een overstekende groep voetgangers, ed...

Het is me overigens 2 keer overkomen dat iemand een oud mensje bijna 'plat reed' tijdens m'n boodschapjes en die bekeur ik dan ook gewoon buiten diensttijd op kenteken...

Ik denk dat dit soort overtredingen vooral te voet of in burger worden geconstateerd... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

PL2800 schreef:Ik ben overigens overtuigend van mening dat je bij dergelijke dure bekeuringen wel staande moet houden.

Dierct hoor en wederhoor vergroot het begrip en doet meer rechts aan het doel dat bereikt wil worden.

Ik ken genoeg voorbeelden van voetgangers die een handgebaar maken van: Ga maar voor hoor. En vervolgens krijgt zo iemand een bekeuring op de mat omdat een agent van afstand zag dat je doorreed.

Moet worden staandegehouden?

Niets moet, maar is wel zo netjes. Helaas is het in de praktijk niet altijd mogelijk om iedereen staande te houden. Denk aan een melding, je bent op de fiets of te voet of wacht zelf wel netjes voor de vop.

Ik ben een groot voorstander van staandehouden maar het is helaas niet altijd mogelijk en is zeker geen verplichting.

mashi
PL2800 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door PL2800 »

Ja, het 'moeten' ligt bij een dergelijke bekeuring op het morele vlak.

Er schort op bijzondere wijze iets aan je mentaliteit als je op kenteken bekeurt.

Het vreemde (of stomme) is dat als er iemand vanuit België met 240 km/uur door Nederland raast, dan zal en moet deze bestuurder staande worden gehouden, al is dat 150 km verderop. Desnoods zetten we 25 politieauto's in en het liefst een helicopter.

Maar is het minder 'spannend' dan gaan we die moeite allemaal niet doen.

Voor de cowboys onder ons, zowel het niet voor laten gaan van een voetganger op een zebra, als 240 km/uur rijden, is beiden gewoon in strijd met de regels van het RVV 1990.
thijeleo
In Memoriam
Agent

Met als grootste verschil natuurlijk het gevolg van die gedraging of het strafbare feit.

Niet stoppen zebra = gedraging
240 km/h is rijbewijs invorderen.

Zit toch wel iets verschil in. Om dat rijbewijs in te kunnen vorderen is een staande houding noodzakelijk.
Gesloten