Inbraak

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
w.peeters TS
Infopolitie Gast

Inbraak

Ongelezen bericht door w.peeters »

Ik wordt volkomen genegeerd?

Op zondag midag vind een inbraak plaats in onze woning in Blitterswijck een plaatsje in limburg,wij liggen nog in bed nadat wij zaterdag tot in de vroegte een feestje gehad hebben,de inbrekers van marocaanse afkomst,die door mij op het laatste moment herkend zijn vluchten weg doordat het alarm van de auto afgaat waarvan ze de sleutel uit ons huis gestolen hadden en waarschijnlijk het verkeerde knopje drukte,er is heel veel weg uit onze woning waar wij hard voor moeten werken.politie komt neemt heel ongeintereseerd op en verdwijnd met de woorden ik bel van de week wel een keer,na onderzoek van mij zelf stel ik indentiteit van daders vast en traceer de auto er wordt niks gedaan de jongeren rijden vrolijk door Venray en lachen mij in mijn gezicht uit Waar is de politie ???? onze spullen zuijn waarschijnlijk allang aan de man gebracht en de centjes zijn al op Gokken feesten enz,waar is en blijft de politie het is inmiddels woensdag ik wordt volkomen genegeerd ik ben voornemend mijn verhaal te doen aan de redacktie van Peter R. de vRIES OVER HET OPTREDEN VAN DE lIMBURGSE politie
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Beste heer Peeters,

U moet begrijpen dat een inbraak woning en een vermeende daderindicatie voor U een zware inbreuk op Uw privacy is en door U als heel erg wordt ervaren.

U moet echter ook begrijpen dat U voor de politie dertien in een dozijn bent. Inbraken zijn aan de orde van de dag en is voor ons dagelijkse kost. Wat niet zegt dat er laconiek mee om wordt gegaan, maar meer dan het opnemen van de aangifte en een telefoontje mag U niet verwachten.

Aangezien U aangeeft de verdachten herkend te hebben, zal dat ongetwijfeld door de collegae meegenomen worden in het onderzoek. Echter alvorens over te kunnen gaan tot de aanhouding van deze personen zullen we eerst wettelijke en overtuigende (technische) bewijzen moeten hebben. Je kan niet zo maar op een verklaring afgaan en iemand aanhouden.

Daar komt bij dat de politie niet bevoegd is zonder toestemming van de officier van justitie de verdachten nav een belletje Uwerzijds aan te houden. Aanhouding mag alleen op heterdaad of achteraf met toestemming van de OvJ.

Neemt U van mij aan dat er echt wel aan gewerkt wordt. En misschien is het soms in het belang van een (lopend) onderzoek niet direct tot aanhouding over te gaan.

Alshet goed is bent U ook gevraagd prijs te stellen op contact met slachtofferhulp. Zij zijn in principe degene die dit soort vragen voor U kunnen beantworoden en de schakel kunnen zijn tussen U en de politie.

Dat U zich niet serieus genomen voelt, dat kan altijd. Maar zoals ik al zei: U bent niet de enige en het is echt onmogelijk, om met iedere zaak mee te leven.

Walter
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Als de gegevens zo zijn als u opgeeft dan vind ik het optreden van de politie op zijn minst apart te noemen.

Dit verhaal heeft 2 kanten:

De juridische zijde:

Zoals Walter ook zegt, lopen er veel meer zaken dan alleen uw inbraak. Ik begrijp echter niet waarom men in een zaak met een bekende verdachte niet sneller ingrijpt. Anderzijds weet ik natuurlijk niet in hoeverre uw informatie klopt en uit ervaring weet ik dat het vaak voorkomt dat er wat meer haken en ogen aan een zaak zitten.

De bejegening:

Ondanks het feit dat de politie dagelijks dergelijke zaken behandelt, moet men wel het gevoel achterlaten dat men begrip heeft voor het rotte gevoel waar de benadeelde mee blijft zitten. Dat is een stukje professionaliteit en het zou niet mogen uitmaken of dit de eerste of de vierde inbraak op die dag is geweest. Een inbraak in de woning is een grove inbreuk op iemands leven en daar moet men op een normale wijze mee omgaan.

Over de zaak zelf kunnen wij natuurlijk niet veel zeggen want wij kennen de zaak niet. Ik geef u het advies om contact op te nemen met de plaatselijke politie en daar moet u even om wat tekst en uitleg vragen. Vaak is er een plausibele verklaring te geven waarom men een zaak op een ander tijdstip afhandelt en dat kan u een heel ander gevoel geven, zeker als het een en ander wat duidelijker voor u is.

Mijn advies is wel dat u het gesprek op een normale toon moet aangaan want dat praat een stuk makkelijker. Men moet echter wel begrip hebben voor het feit dat u een minder prettig gevoel hebt.

De gegevens met betrekking tot de identiteit zullen eerst geverifieerd worden voordat men overgaat tot het ondernemen van aktie. verklaring en uit onderzoek blijkt dat het een goede indicatie betreft dan zal een aanhouding buiten heterdaad geen probleem zijn maar de opgegeven informatie zal eerst onderzocht moeten worden.

U staat natuurlijk in uw recht als u aangeeft dat u niet gelukkig bent met de wijze van bejegening. Ook daar kunnen de agenten lering uit trekken.

Bij de politie werken mensen en mensen maken fouten. Mochten de agenten fouten hebben gemaakt dan moeten ze ook de kans krijgen om die fouten weer goed te maken.

Ik wil echter nogmaals benadrukken dat een verhaal 2 kanten heeft en dat in de praktijk nog wel eens blijkt dat het tweede verhaal een heel ander licht op de zaak werpt.
ik ben voornemend mijn verhaal te doen aan de redacktie van Peter R. de vRIES OVER HET OPTREDEN VAN DE lIMBURGSE politie
Als men kan ik me daar wat bij voorstellen maar als mens in uniform zou mij dat weinig uitmaken zolang ik weet dat ik een zaak normaal afhandel. Maw hiervoor is de politie niet vatbaar en het zal geen voordelen hebben mbt de afhandeling van die zaak.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

Ook het woord ongeinteresseerd is van belang in deze.

Was het wel desinteresse of voldeden ze niet aan het verwachtingspatroon van melder?

Dat is iets heel anders...........en jij weet net zo goed als ik Rich dat het maar zelden gebeurt dat het echt ongeinteresseerd is maar vaak wat ik hierboven stel. Iedere diender s gelukkiger met een tevreden klant dan een ontevreden klant.

@TS:

Misschien hadden de collegae net een ernstig ongeval of bijvoorbeeld een tentamen suicide behandeld...en daar word je gewoon niet vrolijk van.

Bekijk het eens opnieuw aub.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Wat ik er van vind is niet van belang. Ik ga na een dienst naar huis en vergeet mijn werk ( om vervolgens weer over je werk te gaan praten op een forum ;) ).

Een benadeelde blijft er echter wel mee zitten en daar moeten wij wel rekening meehouden. Alleen wij kunnen wat aan het verwachtingspatroon doen. Al is het maar door duidelijke tekst en uitleg te geven.

In mijn "vorige" leven heb ik de politie ook wel eens nodig gehad nadat ik een paar inbrekers had betrapt bij mijn buren. De reacties die ik kreeg waren niet bepaald geweldig te noemen en dat laat een apart gevoel achter. Wij moeten er gewoon rekening mee houden dat wij voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor dit gevoel. Echter wel met de opmerking dat je het niet iedereen naar wens kunt maken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Walter schreef:.....

Daar komt bij dat de politie niet bevoegd is zonder toestemming van de officier van justitie de verdachten nav een belletje Uwerzijds aan te houden. Aanhouding mag alleen op heterdaad of achteraf met toestemming van de OvJ.

Kleine aanvulling, achteraf toestemming van een ovj is niet meer, sedert kort heb je bij een aanhouding buiten heterdaad (zonder overleg, niet kunnen afwachten, etc) een meldplicht, maar meer ook niet.

gr, mashi
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

mashi schreef:
Walter schreef:.....

Kleine aanvulling, achteraf toestemming van een ovj is niet meer, sedert kort heb je bij een aanhouding buiten heterdaad (zonder overleg, niet kunnen afwachten, etc) een meldplicht, maar meer ook niet.

gr, mashi
Heeft ook nooit bestaan maar werd zo (onterecht) genoemd. De OvJ kan bij de melding achteraf wel de onmiddellijke vrijlating gelasten als hij de aanhouding onrechtmatig acht.
Gesloten