Telefoneren

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
E. Jagerman TS
Infopolitie Gast

Telefoneren

Ongelezen bericht door E. Jagerman »

Het is bij een ieder bekend dat telefoneren, tijdens het autorijden, bij wet verboden is. Vanwege de gevaarzetting wordt dit (terecht) zwaar beboet. Het lijdt namelijk af, en daar zal niemand tegen in gaan. Echter, een taxi heeft een constante mobolifoon verbinding met zijn of haar centrale. Hier wordt tijdens het rijden dan ook regelmatig gebruik van gemaakt. Dit kan ook niet anders. Indien een chauffeur een klant van Schagen naar Schiphol vervoert en op Schiphol aangekomen pas contact met zijn centrale op mag nemen om direct te vernemen dat de klant zijn paspoort thuis vergeten is, praten we over een onwerkbare situatie.

Heeft een taxi nu een vrijstelling om te mogen bellen in de wagen? Hierbij ga ik er van uit dat comuniceren via een tele- en/of mobolifoon de zelfde handeling is en op een zelfde niveau afleidt.

B.v.d.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Er wordt in de wet (rvv '90) gesproken over een mobiele telefoon. Een moblifoon valt hier dus niet onder, en mag dus gebruikt worden.
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Beste gast,

in de wet staat dat men geen mobiele telefoon in de hand mag houden tijdens het rijden. Een mobilofoon is géén mobiele telefoon en valt dus ook niet onder deze regeling.
Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

Voor de volledigheid maar het artikel erbij gezet:
Artikel 61a: mobiele communicatie
Het is degene die een<ul><li>motorvoertuig,</li>
<li>bromfiets of</li>
<li>gehandicaptenvoertuig</li>
</ul>bestuurt verboden tijdens het rijden een
mobiele telefoon vast te houden.
E. Jagerman TS
Infopolitie Gast

Telefoneren?

Ongelezen bericht door E. Jagerman »

Ik snap de atwoorden wel en de wetstekst had ik zelf ook wel kunnen verzinnen (ik probeer uw antwoorden niet te denigreren) maar het gaat mij om de handeling. Die is precies hetzelfde. Telefoneren in de auto, via een telefoon of via een mobolifoon.

De wetgever heeft wel meer kromme wetgeving geproduceert, maar dit is er een met een sterretje. Daar zal toch eens een rechter zich over moeten buigen. Het leidt af of niet!
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

ik denk dat er al genoeg mensen over gebogen zijn :wink:
praten met andere mensen in het voertuig leidt ook af, roken, eten, drinken enz enz. Daar is moeilijk een lijn in te brengen. Die lijn is dus wel getrokken, en wel bij de mobiele telefoon.
Wie rent, bekent!
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

En daarmee lijkt deze vraag me helemaal volledig beantwoord.
Gesloten