Hallo beste mensen.
Ik rij met een VW Transporter voorzien van een vlakke laadvloer, in de recher schuifdeur een raam en achter de bestuurdersstoel,
mogen deze 2 ruiten gefolied zijn ja of nee ?? zo nee wat nu ??
Ik heb voor de veiligheid van 3'en 2 ramen in mijn bus laten plaatsen zo dat ik buiten de dodehoek spiegels ook door deze ramen voor alle zekerheid kan kijken, ik vind het dan zeer vreemd dat deze niet getint mogen zijn cq gefolied.
Het is ook een preventie voor mij zelf en het dievengilde ik kan naar buiten kijken en de dieven niet naar binnen.
Oke ik haal de ramen er weer uit en plaats er (stalen cq kunstof ) schotten in zo als de RDW voorschrijft bij busjes die van uit het buitenland naar NL. worden geimporteerd ( Multivan ) hier eist de RDW dat de 2 achterste zij ruiten met een onverbrekelijk matriaal worden geblindeerd.
Ik begrijp deze wetgeving even niet meer? (artikel 5.3.42)
Het zou in princiepe inhouden dat mensen die met een bestelauto cq busje rijden met alleen een voorruit en 2 zijruiten van de weg gehaald gaan worden om dat er in de schuif en achter deur en achter de bestuurders zitplaats geen ramen zitten ?? of moeten die terplekke gaten zagen voor het zicht ??
Hoe zit het nou met al deze onzinnige wetjes?
Ik begrijp dat een luxe personeauto voorzien moet zijn van helder of goedgekeurde ruiten volgens de wet, ook ik iriteer me aan personen die met bijna zwart getinte ruiten rondrijden het zijn net spookauto's, ook de politie maakt zich hier schuldig aan zij rijden ook rond met een aantal auto's die totaal zwart zijn geblindeerd.
Kortom wat moeten we hier nu mee ?
Al vast bedankt voor de reactie's Gr. Fred.
Folie op de ramen?
Moderator: Moderatorteam
Re: Folie op de ramen?
Slechts de voorraam en 2 voorste zijramen mogen niet meer geblindeerd zijn dat het wettelijk aangegeven percentage (30%) Nagenoeg alle ramen die momenteel van de fabriek komen zitten al (een heel eind) aan dit percentage, vandaar dat je ook geen verkleuring meer kan aanbrengen. Zelfs al zou het wel kunnen dan nog mogen er geen voorwerpen op je raam worden aangebracht (kort gezegd) dus blinderen kan dan zowieso niet. Daarnaast mogen de achterste zijramen en de achterruit wel geblindeerd worden (dit laatste mits je een rechterbuitenspiegel hebt). Dit is dus de standaard regeling. Ik lees echter dat het in dit geval gaat om een geïmporteerd voertuig waarbij de RDW besloten heeft dat daar dus geen geblindeerde ramen in mogen (???) Ik ben wat dit betreft dus razend benieuwd naar de denkwijze van de RDW, OF ik heb de vraag verkeerd begrepen.Fred. schreef:Hallo beste mensen.
Ik rij met een VW Transporter voorzien van een vlakke laadvloer, in de recher schuifdeur een raam en achter de bestuurdersstoel,
mogen deze 2 ruiten gefolied zijn ja of nee ?? zo nee wat nu ??
Experts bekijken of een middel (in dit geval dus de ramen) veilig zijn of niet, niet de kentekenhouder. Kortom, met alle respect, wat je er zelf van vindt is absoluut niet relevant.Fred. schreef:Ik heb voor de veiligheid van 3'en 2 ramen in mijn bus laten plaatsen zo dat ik buiten de dodehoek spiegels ook door deze ramen voor alle zekerheid kan kijken, ik vind het dan zeer vreemd dat deze niet getint mogen zijn cq gefolied.
Er zijn 10 redenen zoals deze te noemen waarom je ramen wel zou mogen blinderen, en 100 om dat niet te doen. De 100 redenen hebben gewonnen. Je kunt als bestuurder er namelijk ook heel simpel voor zorgen dat, als het dievengilde in je auto kijkt er toch niets in het zicht ligt wat ze mee zouden willen nemen. Daar heb je geen geblindeerde ramen voor nodig.Fred. schreef:Het is ook een preventie voor mij zelf en het dievengilde ik kan naar buiten kijken en de dieven niet naar binnen.
Lees mijn opmerking bij de eerste vraag.Fred. schreef:Oke ik haal de ramen er weer uit en plaats er (stalen cq kunstof ) schotten in zo als de RDW voorschrijft bij busjes die van uit het buitenland naar NL. worden geimporteerd ( Multivan ) hier eist de RDW dat de 2 achterste zij ruiten met een onverbrekelijk matriaal worden geblindeerd.
Fred. schreef:Ik begrijp deze wetgeving even niet meer? (artikel 5.3.42)
Ik heb hem voor het gemak maar even geplaatst, maar volgens mij staat hier exact hetzelfde als ik beschreef in mijn eerste stuk van het antwoord. Wat begrijpt u er dus niet aan ?Voertuigreglement schreef:Artikel 5.3.42
1. De voorruit en de zijruiten van bedrijfsauto's mogen:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,
die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
2. Indien de bedrijfsauto niet is voorzien van een rechterbuitenspiegel, mag de achterruit:
a. geen beschadigingen of verkleuringen vertonen,
b. niet zijn voorzien van onnodige voorwerpen,
die het uitzicht van de bestuurder belemmeren.
3. Onze Minister kan regels vaststellen omtrent het bepaalde in het eerste lid.
Uiteraard niet, en daarom denk ik ook dat u de discussie in een andere richting moet zoeken. Ik denk dat deze bus (grijs kenteken) helemaal geen passagierszitplaatsen heeft of mag hebben, en dat om deze reden de RDW de auto wel wil keuren op dat kenteken en onder die voorwaarden, echter slechts als de ramen worden vervangen door schottten. De ruimte achter de bestuurderstoel wordt dan laadruimte, waar je vervolgens geen passagiers in mag en kan vervoeren.Fred. schreef:Het zou in princiepe inhouden dat mensen die met een bestelauto cq busje rijden met alleen een voorruit en 2 zijruiten van de weg gehaald gaan worden om dat er in de schuif en achter deur en achter de bestuurders zitplaats geen ramen zitten ?? of moeten die terplekke gaten zagen voor het zicht ??
Op het moment dat je bepaalde wetgeving niet begrijpt is hij niet onzinnig....toch ?Fred. schreef:Hoe zit het nou met al deze onzinnige wetjes?
Jammer van deze opmerking, daarmee breek je heel je goedbedoelde posting helemaal af, en ik ga men niet eens verlagen tot het antwoord geven op deze vraag. Gebruik even de zoekfunctie, of kijk in de schatkist. Daar is al meer wat over geroepen (een paar duizend keer intussen geloof ik)Fred. schreef:Ik begrijp dat een luxe personeauto voorzien moet zijn van helder of goedgekeurde ruiten volgens de wet, ook ik iriteer me aan personen die met bijna zwart getinte ruiten rondrijden het zijn net spookauto's, ook de politie maakt zich hier schuldig aan zij rijden ook rond met een aantal auto's die totaal zwart zijn geblindeerd.
Ik hoef er niets mee, en wat u ermee moet lijke me duidelijk. Informeer eens wat de achterliggende reden is geweest van de RDW om deze eis te stellen, en vertel er dan even duidelijk bij dat het gaat om passagiersramen. Wellicht is er ergens een communicatiesoornis, en denkt de RDW dat het een laadruimte is waar deze ramen zitten. (en dan ga ik er wel even vanuit dat u te goeder trouw bent en zelf dus niet weet dat de achterste stoelen er niet in mogen zitten.)Fred schreef:Kortom wat moeten we hier nu mee ?
succes!
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Ik zal je ongetwijfeld kennen Fred maar ik weet even niet welke Fred je bent maar ik denk dat jou vraag hier staat door een opmerking op weetjewel.com.
De informatie die daar staat klopt niet, dit heb ik daar ook al aangegeven.
Achter de B-stijl kun je gewoon blinderen, daar komt het op neer.
De informatie die daar staat klopt niet, dit heb ik daar ook al aangegeven.
Achter de B-stijl kun je gewoon blinderen, daar komt het op neer.
Als je kunt toeteren , kun je ook remmen.
Olle-griese schreef:door een opmerking op http://www.weetjewel.com
En toch geven we steeds maar weer antwoord hè.....
- olle-griese
- Roepnaam: Peter
- Facebook: https://www.facebook.com/olle.griese
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59