Collega’s misschien een beetje vreemde vraag maar ik ben benieuwd of iemand mij het juiste antwoord kan geven:
Stel dat je om 00:30 uur een verdachte aanhoudt die tijdens een alcohol controle een A blies.
Aangekomen op bureau wil je hem laten blazen op het ademanalyse apparaat. Maar nu zegt de verdachte dat hij niet aan het onderzoek mee wil werken conform Art 61 lid 3 Sv. En dus om 09.00 uur pas wil meewerken aan het onderzoek.
De bestuurder is aangehouden en is dus verdachte, en in Art. 61 staat het volgende:
1. Indien de verdachte niet overeenkomstig artikel 57 in verzekering wordt gesteld, noch overeenkomstig artikel 60 voor de rechter-commissaris wordt geleid, wordt hij in vrijheid gesteld, tenzij hij op bevel van de officier van justitie of de hulpofficier voor wie de verdachte is geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, voor ten hoogste zes uren wordt opgehouden voor onderzoek. Tijdens het ophouden voor onderzoek wordt de verdachte gehoord.
2. Indien de ophouding met het oog op het vaststellen van de identiteit plaatsvindt, kan ten aanzien van een verdachte ten aanzien van wie verdenking bestaat terzake van een strafbaar feit waarvoor geen voorlopige hechtenis is toegelaten de in het eerste lid genoemde termijn van zes uren, op bevel van de officier van justitie of de hulpofficier voor wie de verdachte is geleid of die zelf de verdachte heeft aangehouden, in het belang van het onderzoek eenmaal met ten hoogste zes uren worden verlengd.
3. Voor de berekening van de in het eerste en tweede lid bedoelde termijnen wordt de tijd tussen middernacht en negen uur 's morgens niet meegerekend.
Wie kan mij nu dus vertellen waar het staat dat er een uitzondering geldt voor een verdachte van Art. 8 WVW? Ik kon hem niet vinden dus wie weet kunnen jullie me verder helpen. Het lijkt me namelijk sterk dat hier iets niet voor geregeld is en dus de verdachte werkelijk recht heeft om tot de volgende ochtend 09.00 uur zijn roes uit te mogen slapen en dus dan pas zal blazen…
Groetjes Mark Bosman
Is de verdachte verplicht om mee te werken???
Moderator: Moderatorteam
Aangezien dit een typische vraag is van de politie-academie gaat het forum niet in op de beantwoording er van.
Zie ook de spelregels.
Zie ook de spelregels.
Bespreken van opdrachten van de opleiding
Het is aspiranten niet toegestaan om casussen uit de opleiding hier ter behandeling voor te leggen. Het uitlokken van een antwoord op een casus is niet toegestaan. Het is immers niet de bedoeling dat collega's binnen het forum opdrachten uit de opleiding gaan maken.