Vrijstelling voor wapen aanvragen, waar?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Luuk TS
Infopolitie Gast

Vrijstelling voor wapen aanvragen, waar?

Ongelezen bericht door Luuk »

Hallo,
Ik beoefen een gevechtssport en hierbij gebruik ik op dit moment een wapen.
Het betreft een sikkel. (landbouw gereedschap) het is aan 1 kant geslepen.
Naar mijn mening behoort het in de categorie IV.
Maar voor deze te vervoeren heb ik dus eigenlijk een vrijstelling nodig van de Minister. Maar waar moet ik deze vrijstelling dan aanvragen?

Bij voorbaat dank, Luuk
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Een en ander is per regio wat anders geregeld.
Bel even 0900-8844 of ga langs bij het politiebureau.
Daar kan men het beste antwoord geven hoe het in uw regio is geregeld.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Dankje,
Kan ik er teminste legaal mee over straat (in de tas uiteraard :)
Anders krijg je achteraf problemen en ik heb 'm net dus wil de sikkel nog wel even houden.
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

Op zich zou ik het voorwerp niet indelen in de vierde categorie want daarin wordt het mi niet genoemd.

Echter dit voorwerp wordt gebruikt voor een vechtsport en ondanks het feit dat velen het er niet mee eens zullen zijn valt het voorwerp wat mij betreft daarmee onder het subje 7
Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en. die niet onder een van de andere categorieën vallen
Wanneer iemand ouder is dan 18 jaar mag je een caregorie 4 wapen voorhanden hebben ( simpel gezegd in je bezit hebben) maar je mag dit wapen niet dragen. Het begrip dragen is tegenwoordig duidelijk omschreven in de wet. Het bij je hebben van een wapen wat voor onmiddellijk gebruik is aan te wenden. Ook het vervoeren van een wapen in je kofferbak valt onder dragen.

De wet geeft echter ook een duidelijke omschrijving aan mbt het vervoer:
vervoer van wapen:

het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen dat zodanig is verpakt, dat het niet voor onmiddellijk gebruik kan worden aangewend
Als je het wapen dus op een deugdelijke wijze verpakt dan kan je dit wapen dus wel vervoeren ( als bedoeld in de volksmond) want alleen het dragen is verboden.

Wil je echter graag weten hoe men daar over denkt in de regio waarin jij woont dan kan je natuurlijk contact opnemen met die regio.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben dus bij 't lokale politie bureau langs geweest. En daar zeiden ze dat ik m'n sikkel gewoon goed moest inwikkelen.
En ik mocht 't alleen vervoeren van thuis naar trainingszaal
Gesloten