Goedendag,
Afgelopen 6 juni om half drie s'nachts bracht ik 3 vrienden naar Tivoli (een "discotheek") in Utrecht.
Eenmaal in Utrecht reed ik met ongeveer 70 km per uur in een zone 30 (dacht dat het gewoon 50 was) op de busbaan met een kapot achterlicht.
Toen ik daar reed zag ik rechts van mij op het fietspad 2 politie agenten op een mountainbike fietsen, ik ben toen maar doorgereden en zo snel mogelijk afgeslagen en gestopt en heb die vrienden daar uitlaten stappen.
Nog geen minuut later stonden de agenten naast mij.
Ik kreeg een boete omdat me achterlicht niet werkte.
Zekering was er uitgeklapt, vraag me niet waarom want het is later niet meer gebuurd.
Tevens kreeg ik een boete voor het rijden over een busbaan (betalen die vrienden)
Maar ik kreeg ook een boete voor het rijden van 85 km per uur in een zone 30.
De agent zei dat dit zijn geschatte snelheid was, haalde daar 10 km vanaf en schreef op mijn boete "snelheid geschat 75".
Verder schreef die alleen de tijd "0236" de plaats "nobelstr" "utr"
Vakje bedrag staat een sterretje, bedrag wordt door de ovj bepaald.
Nu vind ik dit uiterst onnauwkeurig en ben er zelfs zeker van dat ik die 85 km per uur niet heb gehaald.
Hoe kan een agent een schatting van mijn snelheid doen op de fiets.
Ik wil zeker naar de kantonrechter maar wil wel me kansen weten, tips of opmerking zijn ook welkom.
Voor het geval, ik heb nu een acceptgiro van 270 euro voor 40 tot 50 km te hard rijden.
En ik weet het, stom om over de busbaan te rijden, maar dat was ook niet mijn bedoeling, maar als 3 mensen om je heen zeggen dat dit de enige manier is om daar te komen en zelf ook een beetje schijt hebt aan al die regeltjes dan doe ik zoiets. Is dan wel de enige en laatste keer (als ik voor iemand anders rij).
En dat achterlicht is gewoon pech hebben (30 euro).
Alvast bedankt.
Alois
Boete voor een geschate snelheid
Moderator: Moderatorteam
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
Zou me kunnen voorstellen dat ze twee punten genomen hebben waartussen ze jou hebben zien rijden.
De afgelegde afstand en de tijd die je daarover gedaan hebt zou een geschatte en gemiddelde snelheid op kunnen leveren.
Zo doen ze het uit de lucht en bij trajectcontroles ook.
Stel dat de busbaan 100 meter lang was en je deed er 8 seconden over.....dan is het een eenvoudig rekensommetje.
De afgelegde afstand en de tijd die je daarover gedaan hebt zou een geschatte en gemiddelde snelheid op kunnen leveren.
Zo doen ze het uit de lucht en bij trajectcontroles ook.
Stel dat de busbaan 100 meter lang was en je deed er 8 seconden over.....dan is het een eenvoudig rekensommetje.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
Over die busbaan en dat achterlichtje hoeven we het verder inderdaad niet te hebben, daar is weinig duscussie over mogelijk.
Ik vraag me af hoe sterk de zaak van de diender is bij het schatten snelheid. Een ervaren agent wordt alweer geloofwaardiger, maar als je zelf fietst, dus geen meetmiddelen oid hebt........ laat ik het zo zeggen: ik zou het niet doen. Mag je zelf bedenken wat ik daarmee bedoel
Ik vraag me af hoe sterk de zaak van de diender is bij het schatten snelheid. Een ervaren agent wordt alweer geloofwaardiger, maar als je zelf fietst, dus geen meetmiddelen oid hebt........ laat ik het zo zeggen: ik zou het niet doen. Mag je zelf bedenken wat ik daarmee bedoel
Wie rent, bekent!
- rich
- Geslacht:
- Leeftijd: 51
Hier zijn al eerder onderwerpen over geweest maar die kan ik even niet vinden.
Het is echter zo dat er zaken bekend zijn waarbij een veroordeling heeft plaatsgevonden op basis van een schatting.
Ik geloof dat Gijs daar meer vanaf wist.
Het is echter zo dat er zaken bekend zijn waarbij een veroordeling heeft plaatsgevonden op basis van een schatting.
met een vriendelijke groet, Rich
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
rich@infopolitie.nl
Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Er is voor zover mij bekend één zaak voor het kantongerecht Leeuwarden. Waarbij de exactheid van de schatting werd aanvaard. Daar is zoveel kritiek op geweest dat ik me afvraag of een volgende kantonrechter dat zou goedkeuren.rich schreef:Hier zijn al eerder onderwerpen over geweest maar die kan ik even niet vinden.
Dat iemand (veel) te snel rijdt dat kan een OA wel inschatten en daar pv van opmaken; dat wordt ook gehonoreerd. Maar om met een exactheid van kilometers te praten gaat m.i. te ver. Een mens (al is hij nog zo'n goed opgeleide politieman/vrouw) heeft nou eenmaal niet de eigenschap om zonder meetmiddelen afstand en tijd nauwkeurig in te schatten. Een hoge mate van zelfoverschatting.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Bekeuren naar aanleiding van schattingen gebeurt wel en kan ook. Al wordt er dan inderdaad ook een (behoorlijke) marge door de rechter gehanteerd.
Het probleem is alleen dat je toch wel een bepaalde 'basis' moet hebben om je schatting op te baseren. Bijv, je verplaatst jezelf al met een bepaalde snelheid en ziet iemand met een groot snelheidsverschil passeren.
Om iemand te bekeuren terwijl je zelf stilstaat en zo een (redelijk nauwkeurige) snelheid in te schatten, acht ik onmogelijk...
Maar aangezien niet helemaal duidelijk is hoe het eea exact is gegaan (en waar de collega de waarneming op baseert), durf ik er verder geen zinnig woord over te zeggen...
Het probleem is alleen dat je toch wel een bepaalde 'basis' moet hebben om je schatting op te baseren. Bijv, je verplaatst jezelf al met een bepaalde snelheid en ziet iemand met een groot snelheidsverschil passeren.
Om iemand te bekeuren terwijl je zelf stilstaat en zo een (redelijk nauwkeurige) snelheid in te schatten, acht ik onmogelijk...
Maar aangezien niet helemaal duidelijk is hoe het eea exact is gegaan (en waar de collega de waarneming op baseert), durf ik er verder geen zinnig woord over te zeggen...
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Ook vanuit de waarnemingspsychologie kan ik ondersteunen dat de mens op zich redelijk goed in staat is relatieve snelheden in te schatten (het een gaat harder dan het ander), maar dat zelfs daarbij sprake moet zijn van een significant snelheidsverschil overeenkomstig de wet van Weber.
Het schatten van absolute afstanden en snelheden is een stuk lastiger. Een voorbeeld?
's Avonds laat wandel je buiten en je ziet een knipperend licht hoog in de lucht dat zich met enige snelheid verplaatst. Je denkt een vliegtuig, maar of dit nu een jachtvliegtuig is dat zich met 1,5 x de geluidssnelheid verplaatst of een lijntoestel vliegend op gelijke hoogte met een snelheid van 0,8 x de geluidssnelheid kan vrijwel niemand waarnemen, ook zeer geoefenden niet. Men wordt het snelheidsverschil pas gewaar als het lijnvliegtuig en jachtvliegtuig gelijktijdig overvliegen. Het snelheidsverschil (bijna factor 2) is voldoend groot om door een mens waargenomen te worden om op basis daarvan de conclusie te trekken dat de een sneller is dan de ander. Absolute snelheid is overigens ook in deze situatie nog steeds niet in te schatten.
Het schatten van absolute afstanden en snelheden is een stuk lastiger. Een voorbeeld?
's Avonds laat wandel je buiten en je ziet een knipperend licht hoog in de lucht dat zich met enige snelheid verplaatst. Je denkt een vliegtuig, maar of dit nu een jachtvliegtuig is dat zich met 1,5 x de geluidssnelheid verplaatst of een lijntoestel vliegend op gelijke hoogte met een snelheid van 0,8 x de geluidssnelheid kan vrijwel niemand waarnemen, ook zeer geoefenden niet. Men wordt het snelheidsverschil pas gewaar als het lijnvliegtuig en jachtvliegtuig gelijktijdig overvliegen. Het snelheidsverschil (bijna factor 2) is voldoend groot om door een mens waargenomen te worden om op basis daarvan de conclusie te trekken dat de een sneller is dan de ander. Absolute snelheid is overigens ook in deze situatie nog steeds niet in te schatten.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Alois de Croon TS
- Infopolitie Gast

Hierbij een kaartje van het gebeuren.
Waar het rode kruisje staat met daarboven de tekst "AGENTEN" passeerde ik de 2 agente, ze fietste op dat moment ongeveer 20 km per uur.
Nog voor het moment dat hun mij konden zien zag ik dat ze andere fietsers inhaalde. Ze reden dus iets harder dan de normale snelheid.
Je kunt goed zien dat de schatting op ongeveer 150 meter aankwam.
Waarbij ik dus ook nog remde om die straat in te gaan (met 85km per uur....niet dus)
Dan heb ik nog een vraag.
Heeft het zin om een bezwaarschrift te maken en deze naar de officier van justitie te sturen om te voorkomen om naar de kantonrechter te moeten.
Of zal de officier van justitie altijd vragen om naar de kanton rechter te komen?
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Aan de hand van je 'kaartje', ga ik geen enkele conclusie trekken om de doodsimpele reden, dat zoiets net zomin mogelijk is.
Het enige wat ik je kan voorspellen is dat je een duidelijk (goed gemotiveerd) bezwaarschrift op papier moet zetten. Dan maak je kans op een snelle seponering (nadat de OvJ wellicht de verbalisanten heeft geraadpleegd).
Mocht de OvJ echter overtuigd zijn van de juistheid van de overtreding, dan krijg je hier ook bericht van (lees: de afwijzing van je bezwaar) en is het gewoon een kwestie van de acceptgiro niet betalen en je wordt automatisch voor de rechter gedaagd.
Het enige wat ik je kan voorspellen is dat je een duidelijk (goed gemotiveerd) bezwaarschrift op papier moet zetten. Dan maak je kans op een snelle seponering (nadat de OvJ wellicht de verbalisanten heeft geraadpleegd).
Mocht de OvJ echter overtuigd zijn van de juistheid van de overtreding, dan krijg je hier ook bericht van (lees: de afwijzing van je bezwaar) en is het gewoon een kwestie van de acceptgiro niet betalen en je wordt automatisch voor de rechter gedaagd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'