Inzagerecht dossier?

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Polmieke TS
Infopolitie Gast

Inzagerecht dossier?

Ongelezen bericht door Polmieke »

Als er een politiedossier bestaat over een bepaalde jongerencultuur waartoe ik behoor, heb ik dan het recht om dit dossier in te zien?
MVG,
Mieke
Haaglanden TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Haaglanden »

Wat is de meerwaarde ervan dat je dit dossier wil lezen?
gvdbor
In Memoriam
Geslacht:

Ongelezen bericht door gvdbor »

Nee, als er al zo'n dossier zou bestaan dan staan daar ongetwijfeld ook namen van anderen in.
De privacywetgeving geeft daar dus geen ruimte voor.
rai
In Memoriam
KMAR
Geslacht:

Ongelezen bericht door rai »

Mogelijk dat je met je eigen wijkagent of buurtregisseur in contact kan treden en hem de kwestie voor kan leggen.
Misschien dat hij wat in deze kan betekenen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Re: Inzagerecht dossier?

Ongelezen bericht door The Scorpion »

Polmieke schreef: een bepaalde jongerencultuur waartoe ik behoor,
Mag ik vragen wat je precies bedoelt? Moet ik dan denken aan bijv hangjeugd op een bepaalde locatie, Antilliaanse jongeren (denk het niet ibj de naam Mieke :wink: ) enz enz ?
Wie rent, bekent!
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Polmieke schreef:Als er een politiedossier bestaat over een bepaalde jongerencultuur waartoe ik behoor, heb ik dan het recht om dit dossier in te zien?
MVG,
Mieke
Je hebt het recht om datgene wat over jouw persoon in de politiesystemen staat, in te zien.
Hiervoor dien je contact op te nemen met de zogenaamde privacy functionaris van de politie. Het inzien kost een klein bedrag. Je mag dan gegevens inzien en notitities maken. Een kopietje draaien kan dus niet.

Overigens doet de politie geen onderzoeken naar groepen vanwege hun culturele activiteiten. Wel vanwege strafbare feiten.
Mijn conclusie is dus dat je behoort tot een groep jongeren die bepaalde strafbare feiten plegen. In dat geval is het mogelijk dat je de gegevens niet allemaal te zien krijgt. De politie is er immers niet culturele groepen te observeren, maar om boeven te vangen.
Overigens mag je alleen je eigen gegevens bekijken, niet die van anderen die tot jouw groepering behoren.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

mwb schreef:
Overigens doet de politie geen onderzoeken naar groepen vanwege hun culturele activiteiten. Wel vanwege strafbare feiten.
Mijn conclusie is dus dat je behoort tot een groep jongeren die bepaalde strafbare feiten plegen. In dat geval is het mogelijk dat je de gegevens niet allemaal te zien krijgt. De politie is er immers niet culturele groepen te observeren, maar om boeven te vangen.
op zich waar, maar bepaalde groepen die zich doorlopend schuldig maken aan strafbare feiten kunnen wel degelijk aangepakt worden mbt hun cultuurgroep, zeg maar...... moeilijk uitleggen dit, maar het zijn zeker twee zaken die alles met elkaar te maken hebben.
het gaat de politie er idd niet om om culturele groepen te observeren, dan zou dat kunnen betekenen dat alle culturele groepen crimineel zijn. Maar sommige zijn dat natuurlijk wel, en die moeten dan ook als cultuurgroep aangepakt worden.
Elke groep heeft vaak het 'eigen' soort criminele gedrag. Bij de aanpak van zo'n groep is het zeker belangrijk om de cultuur in het oog te houden en daar naar te handelen.
Om ze zo hard mogelijk te straffen is mijn idee, maar goed....
Wie rent, bekent!
Gesloten