Identificatieplicht, vaststelling juiste persoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Panne TS
Infopolitie Gast

Identificatieplicht, vaststelling juiste persoon

Ongelezen bericht door Panne »

Geachte Forum,

Graag zou ik van u willen weten hoe de politie de identiteit vaststelt van een persoon die zich niet kan identificeren. Kortom hoe komt onomstotelijk vast te staan dat een persoon is wie hij zegt dat hij is, welke middelen heeft men hiervoor en welke worden er veelal gebruikt en is dit toereikend om zoiets vast te stellen
PJ TS
Infopolitie Gast

Re: Identificatieplicht, vaststelling juiste persoon

Ongelezen bericht door PJ »

Panne schreef:Geachte Forum,

Graag zou ik van u willen weten hoe de politie de identiteit vaststelt van een persoon die zich niet kan identificeren. Kortom hoe komt onomstotelijk vast te staan dat een persoon is wie hij zegt dat hij is, welke middelen heeft men hiervoor en welke worden er veelal gebruikt en is dit toereikend om zoiets vast te stellen
Via een Gba-controle (gemeentelijke basis administratie). Het beste werkt dat iemand een geldig identiteitsbewijs komt brengen voor diegene die is aangehouden.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

misschien is er bij de politie een foto gemaakt van de persoon. of bij de herkenningsdienst een persoonsomschrijving met uniek litteken/tatto enz enz.
maar zoals PJ al vermeld heeft: een id-kaart die gebracht wordt doet wonderen.
Wie rent, bekent!
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Of maatregelen ter identificatie, dus in sommige gevallen foto's maken en vingerafdrukken nemen.

mashi
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

bij foto's maken weet je nog niet 'zeker' wie het is :wink:
Wie rent, bekent!
Panne TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Panne »

De vraag is, hoe komt onomstotelijk vast te staan dat diegene die zegt wie hij is ook daadwerkelijk diegene is. In dit verband mis ik nog het onomstotelijke bewijs????
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Dat klopt.

Als iemand nog geen 'dacty' (foto of vingerafdrukken) heeft bij de politie, kom je er dus niet achter wie je voor je hebt.

Dan wordt dus de deur geopend naar zwaardere middelen. Mensen in het 'snelrecht' laten terechtkomen (vasthouden en een paar dagen later meteen laten voorkomen bij de rechter) en nog meer van dit soort ingrijpende middelen.

Het eea moet uiteraard wel in verhouding staan tot de overtreding cq het misdrijf wat vooraf gegaan is aan de identiteitscontrole..

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

ikke weer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ikke weer »

Dus als je ergens voor aangehouden wordt, geen id bij je hebt, en je houd je mond over je identiteit, dan kun je in principe geen strafblad krijgen? Men weet immers niet op welke naam men de feiten moet bijschrijven...

(Foto's en printjes worden dan wel bewaard neem ik aan)
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

ikke weer schreef:Dus als je ergens voor aangehouden wordt, geen id bij je hebt, en je houd je mond over je identiteit, dan kun je in principe geen strafblad krijgen? Men weet immers niet op welke naam men de feiten moet bijschrijven...

Als je identiteit ook niet op een andere wijze kan worden vastgesteld dan heb je inderdaad gelijk.
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

Re: Identificatieplicht, vaststelling juiste persoon

PJ schreef:
Panne schreef:Geachte Forum,

Via een Gba-controlle (gemeentelijkebasisadministratie). Het beste werkt dat iemand een geldig identiteitsbewijs komt brengen voor diegene die is aangehouden.
Bij een GBA controle weet je alleen of de opgegeven personalia juist zijn. Je weet op dat moment NIET of de persoon die de gegevens opgeeft ook inderdaad degene is die hij zegt te zijn. Het GBA levert immers geen foto van de geregistreerde persoon.
Uitsluitend verificatie bij het GBA is dus ONVOLDOENDE om de identiteit vast te kunnen stellen.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

ikke weer schreef:Dus als je ergens voor aangehouden wordt, geen id bij je hebt, en je houd je mond over je identiteit, dan kun je in principe geen strafblad krijgen? Men weet immers niet op welke naam men de feiten moet bijschrijven...

eehh dat klopt, maar het feit blijft staan en je kan vaker naar binnen gehaald worden om je identiteit te achterhalen dan je lief is. Scheelt ook dat je foto door heel politienederland heengaat en er is altijd wel iemand die je herkent (van school nog, uit het dorp enz enz). daarbij, dat zou ik tenminste doen, kan het zijn dat een agent je overal op gaat zoeken en je net zo lang overal voor aan gaat houden wat maar mogelijk is. daar wordt je zo debiel van dat je je naam maar zegt.
Wie rent, bekent!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:

The Scorpion schreef:

eehh dat klopt, maar het feit blijft staan en je kan vaker naar binnen gehaald worden om je identiteit te achterhalen dan je lief is. Scheelt ook dat je foto door heel politienederland heengaat en er is altijd wel iemand die je herkent (van school nog, uit het dorp enz enz). daarbij, dat zou ik tenminste doen, kan het zijn dat een agent je overal op gaat zoeken en je net zo lang overal voor aan gaat houden wat maar mogelijk is. daar wordt je zo debiel van dat je je naam maar zegt.
Voorts is het zo dat je zo lang je identiteit niet bekend is je NIET tegen de uitspraak van de (straf)rechter in hoger beroep kan gaan.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent

en terecht ook zeg. Het is al van de gekke hoeveel rechten mensen hebben die doelbewust te maatschappij verkloten.
Wie rent, bekent!
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd naar de reden van de vraag?

mashi
ikke weer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ikke weer »

Ik heb ook ooit wel eens gehoord dat je in zo'n geval "gegijzeld" kunt worden tot je je identiteit bekend maakt. Klopt dat?

(Ooit eens helezen in een ouwe versie van het crimineel jaarboekje van de coornhert liga of zo geloof ik)
Gesloten