persoonsgegevens op website zonder toestemming

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ikke weer TS
Infopolitie Gast

persoonsgegevens op website zonder toestemming

Ongelezen bericht door ikke weer »

Een korte vraag: is het toegestaan om iemands persoonlijke gegevens, naam adres plus foto, op een website te publiceren ZONDER toestemming van de eigenaar?

Wat kun je daar tegen doen als het toch gebeurt?

Bedankt alvast...
ikke weer TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door ikke weer »

Met eigenaar bedoel ik dus de persoon waar de gegevens bij horen.
thijeleo
In Memoriam
Agent
Roepnaam: Leo

Ongelezen bericht door thijeleo »

Stuur eens een mailtje naar de webmaster met de vraag om de gegevens te verwijderen. Meestal helpt dat al genoeg.
Alweer ik TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Alweer ik »

thijeleo schreef:Stuur eens een mailtje naar de webmaster met de vraag om de gegevens te verwijderen. Meestal helpt dat al genoeg.
Als het mijn gegevens waren dan was het al opgelost. Het adres van de webmaster is mij namelijk bekend. :D

Maar alleh...het gaat om iemand anders en geweld is natuurlijk geen oplossing. Er is naar ik meen al een mailtje gestuurd en dat hielp niet. Kan de betrokkene een abuse- mailtje sturen naar de hosting- provider?

Volgens het CBP is zonder toestemming verstrekken van persoonsgegevens niet toegestaan. Ik neem aan dat de provider er dan wel wat aan doet?
Martin TS
Infopolitie Gast

Re: persoonsgegevens op website zonder toestemming

Ongelezen bericht door Martin »

ikke weer schreef:Een korte vraag: is het toegestaan om iemands persoonlijke gegevens, naam adres plus foto, op een website te publiceren ZONDER toestemming van de eigenaar?

Wat kun je daar tegen doen als het toch gebeurt?

Bedankt alvast...
Een foto een rasgegeven, zodat het op grond van artikel 18 van de Wet bescherming persoonsgegevens niet toegestaan deze gegevens te verwerken. Voor een bepaald aantal doelen mag dit wel, maar ik vermoed dat daar geen sprake van is. Ook mag dit als het geschiedt met uitdrukkelijke (lees schriftelijke) toestemming van de betrokkene.
Kennelijk is de verwerking van deze gegevens ook niet gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. In dat geval kan het een strafbaar feit opleveren (art. 75 WBP) en kunt u aangifte doen bij de politie.
alweer ik TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door alweer ik »

Bedankt Martin, ik vermoedde het al. Ik heb even op de site van het CBP gekeken en heb daar tevens een modelbrief gevonden voor verzoek tot aanpassing c.q. verwijdering van de gegevens.

Nogmaals bedankt, keep up the good work! :)
Gesloten