Een korte vraag: is het toegestaan om iemands persoonlijke gegevens, naam adres plus foto, op een website te publiceren ZONDER toestemming van de eigenaar?
Wat kun je daar tegen doen als het toch gebeurt?
Bedankt alvast...
persoonsgegevens op website zonder toestemming
Moderator: Moderatorteam
-
ikke weer TS
- Infopolitie Gast
-
Alweer ik TS
- Infopolitie Gast
Als het mijn gegevens waren dan was het al opgelost. Het adres van de webmaster is mij namelijk bekend.thijeleo schreef:Stuur eens een mailtje naar de webmaster met de vraag om de gegevens te verwijderen. Meestal helpt dat al genoeg.
Maar alleh...het gaat om iemand anders en geweld is natuurlijk geen oplossing. Er is naar ik meen al een mailtje gestuurd en dat hielp niet. Kan de betrokkene een abuse- mailtje sturen naar de hosting- provider?
Volgens het CBP is zonder toestemming verstrekken van persoonsgegevens niet toegestaan. Ik neem aan dat de provider er dan wel wat aan doet?
-
Martin TS
- Infopolitie Gast
Re: persoonsgegevens op website zonder toestemming
Een foto een rasgegeven, zodat het op grond van artikel 18 van de Wet bescherming persoonsgegevens niet toegestaan deze gegevens te verwerken. Voor een bepaald aantal doelen mag dit wel, maar ik vermoed dat daar geen sprake van is. Ook mag dit als het geschiedt met uitdrukkelijke (lees schriftelijke) toestemming van de betrokkene.ikke weer schreef:Een korte vraag: is het toegestaan om iemands persoonlijke gegevens, naam adres plus foto, op een website te publiceren ZONDER toestemming van de eigenaar?
Wat kun je daar tegen doen als het toch gebeurt?
Bedankt alvast...
Kennelijk is de verwerking van deze gegevens ook niet gemeld bij het College Bescherming Persoonsgegevens. In dat geval kan het een strafbaar feit opleveren (art. 75 WBP) en kunt u aangifte doen bij de politie.
-
alweer ik TS
- Infopolitie Gast