Paul
kleur richtingaanwijzer
Moderator: Moderatorteam
-
Paul TS
- Infopolitie Gast
kleur richtingaanwijzer
Welke kleur moeten de richtingaanwijzers aan de voorkant van een voertuig knipperen? Zijn witte richtingaanwijzers aan de voorkant ook toegestaan? Volgens mij mogen ze aan de achterkant alleen oranje knipperen....
Paul
Paul
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
In het voertuigreglement staat het volgende:
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.
De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.
5.2.51.f
Personenauto's moeten voorzien zijn van:
één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts.
-
paul TS
- Infopolitie Gast
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
In ieder geval de beste keus van motorfiets.paul schreef:Dus mijn knippers aan de voorkant van mijn gele 1200GS mogen wit knipperen?
![]()
Bedankt voor dit snelle antwoord!
Paul
Voor een motorfiets gelden iets andere regels. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel uitstralen.
Die witte knippers heb ik ook, maar wel met gele lampjes.
-
heels008 TS
- Infopolitie Gast
Wat is precies de straf/boete die hierop staat? Ik zie namelijk nog wel eens een Amerikaanse bak rijden met rood knipper/remlicht. Dat is helemaal irritant, een remlicht dat knipperd.
En zijn "eeuwig" brandende knipperlichten toegestaan? (richting)Knipperlichten die blijven branden als ze niet gebruikt worden?
En zijn "eeuwig" brandende knipperlichten toegestaan? (richting)Knipperlichten die blijven branden als ze niet gebruikt worden?
-
T-nus TS
- Infopolitie Gast
Wat is precies de straf/boete die hierop staat? Ik zie namelijk nog wel eens een Amerikaanse bak rijden met rood knipper/remlicht. Dat is helemaal irritant, een remlicht dat knipperd.
Dus wat betreft die Amerikaanse bak, niks aan de handDe richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Zoals Mofkap al aangaf mogen richtingaanwijzers aan de voorzijde inderdaad (ook) wit licht uitstralen, richtingaanwijzers aan de zijkant moeten echter geel uitstralen en aan de achterzijde mag dit, naast geel, ook rood zijn.
Overigens mogen remlichten zelfs geel van kleur zijn...
De continu brandende knipperlichten zijn en blijven voorlopig verboden op straffe van €65,- boete...
@: Erwin (hoe schrijf je dat andere?)
Je zoekt in het verkeerde hoofdstuk. Gebruikseisen (eisen aan de 'gebruiker' en niet aan de fabrikant) vindt je in hoofdstuk 5.
Overigens mogen remlichten zelfs geel van kleur zijn...
De continu brandende knipperlichten zijn en blijven voorlopig verboden op straffe van €65,- boete...
@: Erwin (hoe schrijf je dat andere?)
Je zoekt in het verkeerde hoofdstuk. Gebruikseisen (eisen aan de 'gebruiker' en niet aan de fabrikant) vindt je in hoofdstuk 5.
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 02 aug 2005, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
-
®win
- Geslacht:
In dat geval kom je dus op art. 5.4.53 lid 2: de richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.zijlvaart67 schreef: @: Erwin (hoe schrijf je dat andere?)
en art. 5.4.59 lid 3: De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
Een van beide zal slaan op de zijspanwagens (uit de tekst mij niet helemaal duidelijk welke voor welke geldt). Dan nog: ambergeel voor motorfietsen en niet wit....
<Alt Gr> <r> = ®
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Koen, ik wenste dat daar meer op geschreven werd bij motorfietsen. Bovendien is op grond van art. 60 lid 1 onder b WVW vordering van het kentekenbewijs mogelijk omdat het voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.zijlvaart67 schreef:
Door de aftermarket wordt die schakeling verkocht als "safety lights", met het verkoopargument dat het de veiligheid (zichtbaarheid) voor de motorrijder verhoogd en daarom zou zijn toegestaan.
Het enige geval dat ik echter ken, is dat een automobilist die continue brandende richtingaanwijzer voor een echte richtingaanwijzer aanzag, met een aanrijding als gevolg.
Het is mij overigens een raadsel dat de handel en verkoop wordt toegestaan ondanks het verbod van art. 1a.2 VR.
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
'Gedoogbeleid' zal zoiets wel heten... We mogen alles verkopen alleen een consument mag het niet gebruiken.
Overigens heeft (ik heb geen alt +gr
) win gelijk; Ik zit aan een auto te denken, terwijl we het over een motorfiets hebben... 
Overigens heeft (ik heb geen alt +gr
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'