kleur richtingaanwijzer

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Paul TS
Infopolitie Gast

kleur richtingaanwijzer

Ongelezen bericht door Paul »

Welke kleur moeten de richtingaanwijzers aan de voorkant van een voertuig knipperen? Zijn witte richtingaanwijzers aan de voorkant ook toegestaan? Volgens mij mogen ze aan de achterkant alleen oranje knipperen.... :wink:
Paul
Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

In het voertuigreglement staat het volgende:
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen.

De zijrichtingaanwijzers, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel f, mogen niet anders dan ambergeel stralen.

5.2.51.f
Personenauto's moeten voorzien zijn van:
één zijrichtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen. Voor voertuigen die voor 1 januari 1998 in gebruik zijn genomen worden de richtingaanwijzers aan de voorzijde van het voertuig beschouwd als zijrichtingaanwijzers indien het uitgestraalde licht hiervan duidelijk te zien is vanuit een punt gelegen op 6,00 m achter de voorzijde van het voertuig en 1,00 m zijwaarts.
paul TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door paul »

Dus mijn knippers aan de voorkant van mijn gele 1200GS mogen wit knipperen?
:lol:

Bedankt voor dit snelle antwoord!
Paul
Mofkap TS
Infopolitie Gast

paul schreef:Dus mijn knippers aan de voorkant van mijn gele 1200GS mogen wit knipperen?
:lol:

Bedankt voor dit snelle antwoord!
Paul
In ieder geval de beste keus van motorfiets. :)

Voor een motorfiets gelden iets andere regels. De richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel uitstralen.

Die witte knippers heb ik ook, maar wel met gele lampjes.
Gast TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Gast »

hmmm, dan maar gele lampjes in de fittingen doen.. :(

Paul
®win
Lid
Geslacht:

Ongelezen bericht door ®win »

Je kunt daarvoor ook de SilverVision lampjes van Ph*l*ps gebruiken. Die stralen amberkleurig licht uit, zijn zilverkleurig van zichzelf en vallen niet als zodanig op achter de witte knipperlichten.

Mooie fiets trouwens.
heels008 TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door heels008 »

Volgens een vriend die bij de RDW werkt mogen knipperlichten tegenwoordig ook wit licht geven aan de voorzijde van een auto of motor.
Dit zijn van die regels die de politie niet altijd weet en kan weten en daarvoor tegenwoordig de RDW met controles mee laat controleren.
®win
Lid
Geslacht:

Lijkt me dat dat dan in de wetgeving terug te vinden moet zijn. Van de amberkleur voor motorfietsen staat letterlijk in het VR vermeld:
Artikel 3.4.48 lid 3: De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren en naar achteren niet anders dan ambergeel stralen.
DiNozzo
OnTroerend goed
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door DiNozzo »

Wat is precies de straf/boete die hierop staat? Ik zie namelijk nog wel eens een Amerikaanse bak rijden met rood knipper/remlicht. Dat is helemaal irritant, een remlicht dat knipperd.

En zijn "eeuwig" brandende knipperlichten toegestaan? (richting)Knipperlichten die blijven branden als ze niet gebruikt worden?
T-nus TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door T-nus »

Wat is precies de straf/boete die hierop staat? Ik zie namelijk nog wel eens een Amerikaanse bak rijden met rood knipper/remlicht. Dat is helemaal irritant, een remlicht dat knipperd.
De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen naar voren niet anders dan ambergeel of wit en naar achteren niet anders dan ambergeel of rood stralen
Dus wat betreft die Amerikaanse bak, niks aan de hand :wink:
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Zoals Mofkap al aangaf mogen richtingaanwijzers aan de voorzijde inderdaad (ook) wit licht uitstralen, richtingaanwijzers aan de zijkant moeten echter geel uitstralen en aan de achterzijde mag dit, naast geel, ook rood zijn.

Overigens mogen remlichten zelfs geel van kleur zijn... :wink:

De continu brandende knipperlichten zijn en blijven voorlopig verboden op straffe van €65,- boete...

@: Erwin (hoe schrijf je dat andere?)
Je zoekt in het verkeerde hoofdstuk. Gebruikseisen (eisen aan de 'gebruiker' en niet aan de fabrikant) vindt je in hoofdstuk 5. :wink:
Laatst gewijzigd door zijlvaart67 op 02 aug 2005, 11:58, 1 keer totaal gewijzigd.

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Julio
OnTroerend goed
Agent
Surveillant
Roepnaam: Julio
Geslacht:
Leeftijd: 38

Ongelezen bericht door Julio »

zijlvaart67 schreef:Overigens mogen remlichten zelfs geel van kleur zijn... :wink:
Klopt... Hier rijden nog bussen met geel remlicht. De nieuwe bussen niet meer...
®win
Lid
Geslacht:

zijlvaart67 schreef: @: Erwin (hoe schrijf je dat andere?)
Je zoekt in het verkeerde hoofdstuk. Gebruikseisen (eisen aan de 'gebruiker' en niet aan de fabrikant) vindt je in hoofdstuk 5. :wink:
In dat geval kom je dus op art. 5.4.53 lid 2: de richtingaanwijzers mogen niet anders dan ambergeel stralen.
en art. 5.4.59 lid 3: De richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten mogen niet anders dan ambergeel stralen.
Een van beide zal slaan op de zijspanwagens (uit de tekst mij niet helemaal duidelijk welke voor welke geldt). Dan nog: ambergeel voor motorfietsen en niet wit....

<Alt Gr> <r> = ®
Mofkap TS
Infopolitie Gast

zijlvaart67 schreef:
De continu brandende knipperlichten zijn en blijven voorlopig verboden op straffe van €65,- boete...
Koen, ik wenste dat daar meer op geschreven werd bij motorfietsen. Bovendien is op grond van art. 60 lid 1 onder b WVW vordering van het kentekenbewijs mogelijk omdat het voertuig niet meer voldoet aan de typegoedkeuring.

Door de aftermarket wordt die schakeling verkocht als "safety lights", met het verkoopargument dat het de veiligheid (zichtbaarheid) voor de motorrijder verhoogd en daarom zou zijn toegestaan.

Het enige geval dat ik echter ken, is dat een automobilist die continue brandende richtingaanwijzer voor een echte richtingaanwijzer aanzag, met een aanrijding als gevolg.

Het is mij overigens een raadsel dat de handel en verkoop wordt toegestaan ondanks het verbod van art. 1a.2 VR.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

'Gedoogbeleid' zal zoiets wel heten... We mogen alles verkopen alleen een consument mag het niet gebruiken. :?

Overigens heeft (ik heb geen alt +gr :lol:) win gelijk; Ik zit aan een auto te denken, terwijl we het over een motorfiets hebben... :oops:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Gesloten