Verjaring opgelegde gevangenisstraf.
Moderator: Moderatorteam
-
Johnny B TS
- Infopolitie Gast
Verjaring opgelegde gevangenisstraf.
Ik ben veroordeeld in september 1996 voor een gevagenisstraf van 59 dagen en voor het ondergaan van deze straf moest ik mij melden in april van 1997 bij de gevangenis, door verschillende redenen heb ik dit niet gedaan, een beetje stom natuurlijk maar goed daar is nu ook niks meer aan te veranderen. Inmiddels is het al 8 jaar geleden dat ik me zelf dus moest melden bij de gevangenis, mijn vraag hierover is of het misschien is verjaard en als dat niet zo is zou er dan nog een mogelijkheid zijn dat dit is om te zetten in een alternatieve straf?
Met vriendelijke groet, John
Met vriendelijke groet, John
-
sylvia TS
- Infopolitie Gast
-
Johnny B TS
- Infopolitie Gast
Een misdrijf kan na een bepaalde periode verjaren, althans men kan niet meer tot vervolging overgaan.
Kan het mis hebben maar u bent reeds veroordeeld! dus lijkt mij dat u die straf nog steeds uit moet zitten. Zal mij dan ook niets verbazen als u gesignaleerd staat alszijnde oa (opsporen en aanhouden) of de nodige OH signaleringen heeft openstaan.
Gr, mashi
Kan het mis hebben maar u bent reeds veroordeeld! dus lijkt mij dat u die straf nog steeds uit moet zitten. Zal mij dan ook niets verbazen als u gesignaleerd staat alszijnde oa (opsporen en aanhouden) of de nodige OH signaleringen heeft openstaan.
Gr, mashi
-
Johnny B TS
- Infopolitie Gast
Ja dat klopt ik ben inderdaad al reeds veroordeeld en dat houd dan in dat het nooit verjaard of begrijp ik dat verkeerd, niet dat ik er zo onderuit wil of wou komen (het was wel lekker meegenomen geweest) maar om de gevangenis daarvoor nog in te gaan zie ik ook niet zo zitten. Het is natuurlijk wel mijn eigen schuld geweest maar ik heb nu ook mijn gezinnetje thuis waar ik voor wil zorgen en natuurlijk mijn baan die ik niet wil verliezen. Is er of je mischien weet nog iets omtezetten in een alternatieve/werk straf of een andere mogelijke oplossing.
b.v.b. dank voor de reactie
Gr, John
b.v.b. dank voor de reactie
Gr, John
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik heb hier (en in de krant) al eens gelezen dat 'oude vrijheidsstraffen' ook gewoon kwijtgescholden worden... Te lang geleden en een 'te kleine' straf...
Gewoon alles weigeren, niet opendoen en afwachten kan dus zeker lonen... Misschien heb je geluk en is je straf al compleet 'geseponeerd.'
Gewoon alles weigeren, niet opendoen en afwachten kan dus zeker lonen... Misschien heb je geluk en is je straf al compleet 'geseponeerd.'
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
mmm.... als je een printje maakt van de signalering in ops staat er ook een datum bij wanneer het hele gedoe overgaat. geen idee wat er zou gebeuren daarna, denk dat je het inderdaad 'overleeft' hebt. De pest is dat je het niet zeker weet, dus bij elke simpele controle kan je de pineut zijn.
en niet open doen terwijl ze merken dat er iemand thuis is kan je een voordeur kosten.
en niet open doen terwijl ze merken dat er iemand thuis is kan je een voordeur kosten.
Wie rent, bekent!
-
Johnny B TS
- Infopolitie Gast
-
Mo TS
- Infopolitie Gast
Het is al een paar keer aangegeven, maar informatie hierover en over je eigen dossier kun je verkrijgen bij het Ministerie van Justitie afdeling Gratie en Cassatie.
Daar kun je te weten komen wat nog open staat en of je er nog een aanvraag kunt indienen voor of kwijtschelding totale straf omdat het te lang geleden is. Hier moet je echter wel een zeer en zeer goede reden voor hebben, verplicht hebben van een gezin, vaste arbeidsplaats die je zult verliezen als je de straf alsnog moet uitzitten of andere onoverkomelijke zaken die jou zeer ernstig zullen benadelen op het moment dat je de straf uitzit.
Ook kun je tevens de overweging aangeven dat je anders een alternatieve straf wilt hebben. Dit is mogelijk gezien de datum van veroordeling. Tegen woordig dien je namelijk een alternatieve straf direct bij de rechter aan te vragen nog voordat je straf is uitgesproken.
Dus even het ministerie van Justitie bellen en de afdeling Gratie en Cassatie informatie vragen.
Succes!
Gr
Mo
Daar kun je te weten komen wat nog open staat en of je er nog een aanvraag kunt indienen voor of kwijtschelding totale straf omdat het te lang geleden is. Hier moet je echter wel een zeer en zeer goede reden voor hebben, verplicht hebben van een gezin, vaste arbeidsplaats die je zult verliezen als je de straf alsnog moet uitzitten of andere onoverkomelijke zaken die jou zeer ernstig zullen benadelen op het moment dat je de straf uitzit.
Ook kun je tevens de overweging aangeven dat je anders een alternatieve straf wilt hebben. Dit is mogelijk gezien de datum van veroordeling. Tegen woordig dien je namelijk een alternatieve straf direct bij de rechter aan te vragen nog voordat je straf is uitgesproken.
Dus even het ministerie van Justitie bellen en de afdeling Gratie en Cassatie informatie vragen.
Succes!
Gr
Mo
-
Gast TS
- Infopolitie Gast
Oke bedankt Mo zal ik zeker doen.
Tevens heb ik zojuist op een website het wetboek van strafrecht artikel 70 - 76 gelezen
Artikel 70
Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
1°. in twee jaren voor alle overtredingen;
2°. in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan drie jaren is gesteld;
3°. in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld;
4°. in vijftien jaren voor de misdrijven waarop gevangenisstraf van meer dan tien jaren is gesteld;
5°. in achttien jaren voor de misdrijven waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld.
Artikel 76
1. Het recht tot uitvoering van de straf of maatregel vervalt door verjaring.
2. De termijn van deze verjaring is een derde langer dan de termijn van verjaring van het recht tot strafvordering. In geen geval is de termijn korter dan de duur van de opgelegde straf.
Dus zo gelezen te hebben heb ik er toch wel meer vertrouwen ingekregen dat het goed voor me af gaat lopen, maar morgen ff justutie bellen.
Gr, Johnny B
Tevens heb ik zojuist op een website het wetboek van strafrecht artikel 70 - 76 gelezen
Artikel 70
Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
1°. in twee jaren voor alle overtredingen;
2°. in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan drie jaren is gesteld;
3°. in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld;
4°. in vijftien jaren voor de misdrijven waarop gevangenisstraf van meer dan tien jaren is gesteld;
5°. in achttien jaren voor de misdrijven waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld.
Artikel 76
1. Het recht tot uitvoering van de straf of maatregel vervalt door verjaring.
2. De termijn van deze verjaring is een derde langer dan de termijn van verjaring van het recht tot strafvordering. In geen geval is de termijn korter dan de duur van de opgelegde straf.
Dus zo gelezen te hebben heb ik er toch wel meer vertrouwen ingekregen dat het goed voor me af gaat lopen, maar morgen ff justutie bellen.
Gr, Johnny B