oplichting via telefoon

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
w.vink TS
Infopolitie Gast

oplichting via telefoon

Ongelezen bericht door w.vink »

Vanmiddag werd ik gebeld door een ingesproken bandje dat ik was geselekteerd uit een aantal personen die enige tijd geleden mee hadden gedaan aan een enquete en een 7-daagse reis zou hebben gewonnen.
Verwezen werd naar een telefoonnummer
Dit nummer kost 80 cent per minuut

Is dit strafbaar?

opm rich

Tel nr verwijderd om mensen niet in verleiding te brengen ;)
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

heb dat in de krant gelezen, ze vernaaien de boel met gewonnen vliegreizen idd. bel maar niet

en je moet maar even op telegraaf.nl kijken, misschien stond er wat bij mbt strafrechtelijk gebeuren. weet het niet meer.
Wie rent, bekent!
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Komt bij ons inderdaad ook voor.
Men vraagt om creditcard gegevens ter controle.
NIET OP INGAAN dus.
Maar ja, je zult zien, wat voor ons logischerwijs dom lijkt is voor een hoop mensen te verleidelijk om te weerstaan....
andre TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door andre »

mwb schreef:Komt bij ons inderdaad ook voor.
Men vraagt om creditcard gegevens ter controle.
NIET OP INGAAN dus.
Maar ja, je zult zien, wat voor ons logischerwijs dom lijkt is voor een hoop mensen te verleidelijk om te weerstaan....
Het is mij ook al eens gebeurd. Neem je de telefoon op en krijg je gelijk een bandje te horen. Mijn eerste reactie is dan ook gelijk de verbinding te verbreken. Nu laat ik het bandje gewoon doorgaan totdat de verbinding wordt verbroken. Zadel je de beller lekker op met de kosten.
The Scorpion
OnTroerend goed
Agent
Roepnaam: Sire
Leeftijd: 45

Ongelezen bericht door The Scorpion »

misschien bellen ze stiekem uit het buitenland :wink:

maar goed, je moet dus gewoon nooit bepaalde gegevens over telefoon mail enz enz doorgeven. geen geneuzel, via je mobieltje praat je met bekenden. mocht het voorkomen dat een onbekende je belt en is het een bandje = hoooi. is het een onbekende die rare vragen gaat stellen die hem niet aangaan = hoooi.

is het een bekende die dat doet trouwens ook :D
Wie rent, bekent!
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Re: oplichting via telefoon

Ongelezen bericht door SWAT »

w.vink schreef:Vanmiddag werd ik gebeld door een ingesproken bandje dat ik was geselekteerd uit een aantal personen die enige tijd geleden mee hadden gedaan aan een enquete en een 7-daagse reis zou hebben gewonnen.
Verwezen werd naar een telefoonnummer
Dit nummer kost 80 cent per minuut

Is dit strafbaar?

opm rich

Tel nr verwijderd om mensen niet in verleiding te brengen ;)
Dit zou wellicht strafbaar kunnen zijn als u niet aan een dergelijke enquete heeft meegedaan.
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Artikel uit BN/DeStem van 21-07-2005
Vrees voor oplichting na boeken cruise

Door René Hoonhorst

Donderdag 21 juli 2005 - TERNEUZEN – Een Middelburgse boekte gisteren telefonisch een reis naar Florida met aansluitende cruise. Pas na het doorgeven van haar creditcardnummer kreeg ze argwaan en blokkeerde ze haar rekening. Toen was er echter al 864 euro van haar rekening geschreven.

De vrouw deed gisteren aangifte bij de politie. Of het terecht is weet ze nog niet zeker, omdat bij het afgeboekte bedrag is opgegeven dat ze er een cruise in Florida voor gaat maken. De Middelburgse twijfelt daar echter sterk aan, nadat ze de ervaringen van anderen vernam via de regionale media. Na het opnemen van de telefoon kregen honderden Zeeuwen de afgelopen dagen een ingeblikte vrouwenstem aan de lijn, die hen in het Engels blij probeerde te maken met een gratis droomcruise in de Cariben.

De meesten gooiden de hoorn direct op de haak, ook al omdat ze via de regionale kranten en Omroep Zeeland waren gewaarschuwd voor ‘vermoedelijke oplichtingspraktijken’. Mensen die eerst een negen indrukten, kregen vervolgens - na het intoetsen van hun eigen telefoonnummer - iemand aan de lijn die om hun creditcardgegevens vroeg. Deze vraag was voor velen genoeg om de hoorn op de haak te gooien. De Middelburgse ging echter verder, vergat te vragen naar de ‘gratis’ cruise, maar liet zich een droomreis voor 890 euro aansmeren.

Direct na de transactie twijfelde ze toch of ze er goed aan had gedaan. Een geraadpleegd familielid wees haar vervolgens op de waarschuwingen in de regionale media. Ook de Consumentenbond en telecomaanbieder KPN waarschuwen voor agressieve telefonische verkoopmethodes met behulp van bandjes. Een zoektochtje op internet leverde daarnaast aanwijzingen op dat zij zaken zou hebben gedaan met een ‘onbetrouwbaar’ bedrijf.

Dat de reisorganisator wel snel werkt, bleek vervolgens. De reissom - minus een onverklaarde korting van 26 euro - was al van haar rekening afgeboekt. De Middelburgse deed daarna officieel aangifte bij de politie. Eerdere meldingen en enkele aangiftes zijn door de politie terzijde gelegd, omdat het lukraak bellen van mensen met vreemde aanbiedingen niet strafbaar is en niemand daadwerkelijk was gedupeerd.

Omdat van de rekening van de Middelburgse daadwerkelijk een bedrag is afgeschreven, kan er nu wel aanleiding voor een onderzoek zijn, meldde een woordvoerster van de Zeeuwse politie gisteren. „Het wekte natuurlijk al verbazing dat voor een in eerste instantie gratis aangeboden cruise toch via een creditcard moet worden betaald. Maar als mensen akkoord gaan met de voorwaarden is dat een vrije keuze. Als de vrouw die nu aangifte heeft gedaan binnen enkele dagen de reisbescheiden in huis heeft is er ook niets aan de hand. Maar als de reis niet doorgaat, terwijl ze wel heeft betaald, is er iets niet in de haak en zullen wij actie ondernemen.“

verzend | print | abonneren op BN/DeStem

Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
donmarcello
Stamgast
Roepnaam: marcel
Geslacht:
Leeftijd: 68

Ongelezen bericht door donmarcello »

Artikel uit BN/DeStem van 21-07-2005
‘Ga niet in op aanbod via telefoon’

Van onze verslaggever

Donderdag 21 juli 2005 - BREDA – Een computer die je belt en je een fantastische, goedkope cruise aanbiedt. Je moet wel zelf even terugbellen naar een duur nummer. En je creditcardgegevens achterlaten.

Volgens de Consumentenbond komen er steeds meer klachten binnen van mensen die gebeld wordten door een computer met allerlei aanbiedingen. De computer- stem spreekt in veel gevallen Engels. De bond vraagt iedereen die dit overkomt, dat te melden. Want dit soort praktijken is wettelijk verboden, zegt de bond.

De klachten zijn volgens de bond verschillend van aard. „We vermoeden dat er Amerikaanse bedrijven achter zitten. Ook daarom krijgen we de klachten graag doorgespeeld, zodat we weten hoe groot het probleem is.“
het vreemde van alles vind ik dat hier de politie schijnbaar niets aan doet terwijl de praktijken verboden zijn :?: :?: :?: (zo schijft de consumentenbond)
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
rich
Moderator
Agent
Geslacht:
Leeftijd: 51

Ongelezen bericht door rich »

het vreemde van alles vind ik dat hier de politie schijnbaar niets aan doet terwijl de praktijken verboden zijn (zo schijft de consumentenbond)
Prioriteiten....

Bij de behandeling van een aangifte wordt ook gekeken naar het belang van een spoedige afhandeling. De belangrijkste zaken worden als eerste aangepakt. Persoonlijk kan ik mij er wat bij voorstellen dat dit een wat lagere prioriteit krijgt.

De consumentenbond en vele andere instanties hebben de illusie dat iedere zaak direct aangepakt kan worden en dat kan helaas niet. Er liggen zoveel zaken die aangepakt moeten worden en zelfs met de veranderingen binnen "recherche Nederland" kan niet alles direct afgehandeld worden.

Bij dit soort zaken heb ik hetzelfde gevoel als mensen aangifte komen doen nadat er een bepaalde overeenkomst niet wordt nagekomen nadat iemand iets op marktplaats heeft gekocht. Diverse instanties hameren er maar op dat dit vaak onder oplichting valt. Ik heb nog steeds de mening dat mensen zichzelf in de ellende storten. Dat het niet goed is moge duidelijk zijn maar het lijkt me logisch dat een mishandeling de voorrang krijgt bij de behandeling van de binnengekomen zaken.
met een vriendelijke groet, Rich

rich@infopolitie.nl

Als je blijft staren naar de plek waar de zon onderging, zal je hem nooit meer op zien gaan.
lady TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door lady »

Nou vraag ik me toch af of dit soort praktijken ergens in een art te weerleggen is. Ik krijg regelmatig post met de mededeling dat ik een gig-prijs, een auto, een reis ect gewonnen heb..Echter staat er dat in de piepkleine lettertjes dat je wel eerst een aankopen moet doen, je rekeningnummer moet geven, of in het gekste geval geld moet storten om je prijs veilig te stellen...Ik mag dan wel blond zijn, maar ben een uitgeslapen type en trap daar dus niet in hoe mooi ze het ook vertellen.Ik kan levendig voorstellen dat de minder modale mens hier met open ogen in trapt....Dit moet toch ergens in een art. strafbaar gesteld zijn??
SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

lady schreef:Nou vraag ik me toch af of dit soort praktijken ergens in een art te weerleggen is. Ik krijg regelmatig post met de mededeling dat ik een gig-prijs, een auto, een reis ect gewonnen heb..Echter staat er dat in de piepkleine lettertjes dat je wel eerst een aankopen moet doen, je rekeningnummer moet geven, of in het gekste geval geld moet storten om je prijs veilig te stellen...Ik mag dan wel blond zijn, maar ben een uitgeslapen type en trap daar dus niet in hoe mooi ze het ook vertellen.Ik kan levendig voorstellen dat de minder modale mens hier met open ogen in trapt....Dit moet toch ergens in een art. strafbaar gesteld zijn??
Dat is het ook kijk maar in artikel 326 Wetboek van Strafrecht. Echter de grens tussen oplichting en goed moeten opletten is maar vaag.
Inderdaad zou ik, als ik al mijn post letterlijk zou moeten geloven, thans minstens 5 BMW's en 3 Porsche's voor de deur hebben staan en een mooie villa in Spanje hebben en enkele forse geldsommen op een bankrekening.
Echter door de kleine lettertjes in die bewuste brieven (die vaak niet eens echt zo klein zijn) die je altijd minstens 3x moet lezen om te weten waar je aan toe bent is er geen sprake van oplichting.
Dit i.t.t. de brieven uit Ghana of Nigeria waarin je door de neef van de achterkleinzoon van de schoonzoon van de een of andere obscure minister of voormalig staatshoofd waarin miljoenen worden beloofd als je wat informatie geeft over jezelf, je bedrijf en/of je bankrekening.
Gesloten