Ingenomen rijbewijs in duitsland

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
ludwig TS
Infopolitie Gast

Ingenomen rijbewijs in duitsland

Ongelezen bericht door ludwig »

Hallo, het volgende;

Ik werk binnen de verslavingszorg, nu hoor ik van een client dat zijn rijbewijs in duitsland is ingevorderd wegens rijden onder invloed. Hij zegt navraag te hebben gedaan bij de duitse politie over de gevolgen in nederland. Daar is gezegd dat hij in nederland mag rijden aangezien het strafbare feit in duitsland was gepleegd.

Nu lijkt mij dit bijzonder..hoe zit dat dan met verzekeringen of wanneer hij hier zijn rijbewijs moet tonen..kortom hoe zit het precies?

Alvast bedankt
foreverblue TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door foreverblue »

Op de Nederlandse wegen dien je je rijbewijs altijd bij je te hebben, uw client zal dus ook in Nederland niet mogen rijden totdat hij zijn rijbewijs terug heeft gekregen.
mark taxi TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mark taxi »

mag je je rijbewijs wel afgeven aan de duitse politie?
is het niet net als een paspoort, eigendom van de nederlandse staat?
mashi
OnTroerend goed
Geslacht:

Ongelezen bericht door mashi »

Zijn rijbewijs is ingevorderd. Tot hij zijn rijbewijs terug heeft, heeft hij dus ook geen rijbevoegdheid meer. Kortom hij mag niet rijden!

mashi
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

mark taxi schreef:mag je je rijbewijs wel afgeven aan de duitse politie?
is het niet net als een paspoort, eigendom van de nederlandse staat?
afgeven mag aan bevoegd gezag.
en dus de politie.
mwb TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door mwb »

Ik denk dat er iets niet goed gegaan is.
In Nederland kan een nederlands rijbewijs ongeldig worden verklaard.
Daarom zijn er verschillende invorderingsprocedures ontwikkeld.
Een buitenlands rijbewijs kan door de nederlandse overheid niet ongeldig worden verklaard, simpelweg omdat het niet door de nederlandse overheid is afgegeven.
Hoewel er in de praktijk wel eens een buitenlands rijbewijs wordt ingevorderd, is het volgens mij in theorie niet mogelijk. Daarbij zeg ik direct dat ik hier niet 100 % zeker van ben.

Het lijkt mij dat in duitsland dezelfde manier werkt. Daar kan men een rijbewijs dat in nederland is afgegeven, niet ongeldig verklaren. Wel is het mogelijk dat men de eigenaar van het rijbewijs verbied om nog in Duitsland te rijden, maar dat staat los van de geldigheid van het rijbewijs in Nederland.

Het is ook wat, eerst pakken ze onze fietsen af, en nu onze rijbewijzen.
:P
Walter TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Walter »

@mwb:

denk dat in dit verhaal het om invordering gaat. en niet om ongeldigheidverklaring zoals wij die kennen door het CBR.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Ik denk niet dat het rijbewijs al definitief ongeldig is verklaard, hoogstens is ingevorderd en dat mag Duitsland probleemloos. Net zoals wij dat ook met buitenlandse rijbewijzen mogen.

Overigens kunnen wij de in het het buitenland uitgesproken rijontzegging (die gewoon toegestaan is) ook 'overnemen' zodat deze in Nederland ook van kracht is. :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

SWAT
24 uurs servicer
Agent
Jurist/Advocaat
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 65

Ongelezen bericht door SWAT »

zijlvaart67 schreef:Ik denk niet dat het rijbewijs al definitief ongeldig is verklaard, hoogstens is ingevorderd en dat mag Duitsland probleemloos. Net zoals wij dat ook met buitenlandse rijbewijzen mogen.

Overigens kunnen wij de in het het buitenland uitgesproken rijontzegging (die gewoon toegestaan is) ook 'overnemen' zodat deze in Nederland ook van kracht is. :wink:
Zijlvaart heeft het bij het juiste einde en kort en krachtig samen gevat. Alleen zijn laatste opmerking is nog iets te prematuur. Er zijn wel plannen om binnen het Schengengebied dit soort straffen voor alle aangesloten landen van toepassing te laten zijn maar zover is het (helaas) nog niet.

Als het rijbewijs in Duitsland is ingevorderd dan mag de houder in Nederland nog steeds een auto besturen. Hij kan alleen niet op eerste vordering zijn rijbewijs tonen en dat kan hem wel een bekeuring opleveren.
gelderblom
Stamgast
Brigadier
Roepnaam: Jan
Geslacht:
Leeftijd: 71

Ongelezen bericht door gelderblom »

TS stelde vragen over het tonen van het rijbewijs en over de verzekering.
Mbt het tonen is al antwoord gegeven. (laat die man, waarvan het rijbewijs in Duitsland is ingevorderd niet zo stom zijn om hier in Nederland gewoon weer een nieuwe aan te vragen, want dan is hij hem definitief kwijt).
Mbt de verzekering: dat is afhankelijk van de voorwaarden in de verzekeringspolis. Het zou best een zo kunnen zijn dat naast de vermelding, dat je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs, er ook in staat dat je rijbewijs niet mag zijn ingevorderd en dat zou ook wel eens kunnen slaan op het ingevorderde rijbewijs in Duitsland.
Gesloten