Ingenomen rijbewijs in duitsland
Moderator: Moderatorteam
-
ludwig TS
- Infopolitie Gast
Ingenomen rijbewijs in duitsland
Hallo, het volgende;
Ik werk binnen de verslavingszorg, nu hoor ik van een client dat zijn rijbewijs in duitsland is ingevorderd wegens rijden onder invloed. Hij zegt navraag te hebben gedaan bij de duitse politie over de gevolgen in nederland. Daar is gezegd dat hij in nederland mag rijden aangezien het strafbare feit in duitsland was gepleegd.
Nu lijkt mij dit bijzonder..hoe zit dat dan met verzekeringen of wanneer hij hier zijn rijbewijs moet tonen..kortom hoe zit het precies?
Alvast bedankt
Ik werk binnen de verslavingszorg, nu hoor ik van een client dat zijn rijbewijs in duitsland is ingevorderd wegens rijden onder invloed. Hij zegt navraag te hebben gedaan bij de duitse politie over de gevolgen in nederland. Daar is gezegd dat hij in nederland mag rijden aangezien het strafbare feit in duitsland was gepleegd.
Nu lijkt mij dit bijzonder..hoe zit dat dan met verzekeringen of wanneer hij hier zijn rijbewijs moet tonen..kortom hoe zit het precies?
Alvast bedankt
-
foreverblue TS
- Infopolitie Gast
-
mark taxi TS
- Infopolitie Gast
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
-
mwb TS
- Infopolitie Gast
Ik denk dat er iets niet goed gegaan is.
In Nederland kan een nederlands rijbewijs ongeldig worden verklaard.
Daarom zijn er verschillende invorderingsprocedures ontwikkeld.
Een buitenlands rijbewijs kan door de nederlandse overheid niet ongeldig worden verklaard, simpelweg omdat het niet door de nederlandse overheid is afgegeven.
Hoewel er in de praktijk wel eens een buitenlands rijbewijs wordt ingevorderd, is het volgens mij in theorie niet mogelijk. Daarbij zeg ik direct dat ik hier niet 100 % zeker van ben.
Het lijkt mij dat in duitsland dezelfde manier werkt. Daar kan men een rijbewijs dat in nederland is afgegeven, niet ongeldig verklaren. Wel is het mogelijk dat men de eigenaar van het rijbewijs verbied om nog in Duitsland te rijden, maar dat staat los van de geldigheid van het rijbewijs in Nederland.
Het is ook wat, eerst pakken ze onze fietsen af, en nu onze rijbewijzen.

In Nederland kan een nederlands rijbewijs ongeldig worden verklaard.
Daarom zijn er verschillende invorderingsprocedures ontwikkeld.
Een buitenlands rijbewijs kan door de nederlandse overheid niet ongeldig worden verklaard, simpelweg omdat het niet door de nederlandse overheid is afgegeven.
Hoewel er in de praktijk wel eens een buitenlands rijbewijs wordt ingevorderd, is het volgens mij in theorie niet mogelijk. Daarbij zeg ik direct dat ik hier niet 100 % zeker van ben.
Het lijkt mij dat in duitsland dezelfde manier werkt. Daar kan men een rijbewijs dat in nederland is afgegeven, niet ongeldig verklaren. Wel is het mogelijk dat men de eigenaar van het rijbewijs verbied om nog in Duitsland te rijden, maar dat staat los van de geldigheid van het rijbewijs in Nederland.
Het is ook wat, eerst pakken ze onze fietsen af, en nu onze rijbewijzen.
-
Walter TS
- Infopolitie Gast
- zijlvaart67
- Geslacht:
- Leeftijd: 59
Ik denk niet dat het rijbewijs al definitief ongeldig is verklaard, hoogstens is ingevorderd en dat mag Duitsland probleemloos. Net zoals wij dat ook met buitenlandse rijbewijzen mogen.
Overigens kunnen wij de in het het buitenland uitgesproken rijontzegging (die gewoon toegestaan is) ook 'overnemen' zodat deze in Nederland ook van kracht is.
Overigens kunnen wij de in het het buitenland uitgesproken rijontzegging (die gewoon toegestaan is) ook 'overnemen' zodat deze in Nederland ook van kracht is.
'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'
- SWAT
- Geslacht:
- Leeftijd: 65
Zijlvaart heeft het bij het juiste einde en kort en krachtig samen gevat. Alleen zijn laatste opmerking is nog iets te prematuur. Er zijn wel plannen om binnen het Schengengebied dit soort straffen voor alle aangesloten landen van toepassing te laten zijn maar zover is het (helaas) nog niet.zijlvaart67 schreef:Ik denk niet dat het rijbewijs al definitief ongeldig is verklaard, hoogstens is ingevorderd en dat mag Duitsland probleemloos. Net zoals wij dat ook met buitenlandse rijbewijzen mogen.
Als het rijbewijs in Duitsland is ingevorderd dan mag de houder in Nederland nog steeds een auto besturen. Hij kan alleen niet op eerste vordering zijn rijbewijs tonen en dat kan hem wel een bekeuring opleveren.
-
gelderblom
- Roepnaam: Jan
- Geslacht:
- Leeftijd: 71
TS stelde vragen over het tonen van het rijbewijs en over de verzekering.
Mbt het tonen is al antwoord gegeven. (laat die man, waarvan het rijbewijs in Duitsland is ingevorderd niet zo stom zijn om hier in Nederland gewoon weer een nieuwe aan te vragen, want dan is hij hem definitief kwijt).
Mbt de verzekering: dat is afhankelijk van de voorwaarden in de verzekeringspolis. Het zou best een zo kunnen zijn dat naast de vermelding, dat je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs, er ook in staat dat je rijbewijs niet mag zijn ingevorderd en dat zou ook wel eens kunnen slaan op het ingevorderde rijbewijs in Duitsland.
Mbt het tonen is al antwoord gegeven. (laat die man, waarvan het rijbewijs in Duitsland is ingevorderd niet zo stom zijn om hier in Nederland gewoon weer een nieuwe aan te vragen, want dan is hij hem definitief kwijt).
Mbt de verzekering: dat is afhankelijk van de voorwaarden in de verzekeringspolis. Het zou best een zo kunnen zijn dat naast de vermelding, dat je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs, er ook in staat dat je rijbewijs niet mag zijn ingevorderd en dat zou ook wel eens kunnen slaan op het ingevorderde rijbewijs in Duitsland.