Kenteken

In dit forum staan de afgesloten onderwerpen uit Stel uw vraag als Gast.

Moderator: Moderatorteam

Gesloten
Heritage TS
Infopolitie Gast

Kenteken

Ongelezen bericht door Heritage »

Ik weet niet van welk bouwjaar mijn motor is.
Op mijn kenteken papieren staat : Datum eerste toelating 280291.
Op deel 1 staat 2 Juni 1997.
En ik heb het gekocht op 250398.
Wat is het nou?
Bert TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Bert »

Datum eerste toelating is de datum dat de motor op kenteken gegaan is.

Bij 2 juni 1997 zal de motor van eigenaar gewisselt zijn. En dat is volgens mij deel 2 waar dat op staat.

Dus de motor is dus uit 1991.
zijlvaart67
Moderator
Agent
Brigadier
Geslacht:
Leeftijd: 59

Ongelezen bericht door zijlvaart67 »

Op 28 februari 1991 is de motor inderdaad (voor het eerst) op kenteken gezet. Zelfs dan kan de motor al 1 of 2 jaar oud zijn, maar die tijd wordt nergens meegeteld.

De datum van 2 juni 1997 geeft de dag aan waarop de motor een nederlands kenteken heeft gekregen.

U beschikt dus over een import motorfiets (en dat hoeft helemaal niet kwalijk te zijn). Bij amerikaanse motoren wil de 'sproeier- of injectieafstelling weleens verschillen, alsmede de eeuwig brandende knipperlichten... :wink:

'Dingen simpel houden is heel moeilijk, dingen moeilijk maken is daarentegen heel simpel..'

Mofkap TS
Infopolitie Gast

Ongelezen bericht door Mofkap »

De datum 28 februari als datum van eerste toelating is heel bijzonder.

Die datum wordt alleen gebruikt als het voertuig ergens ter wereld al eerder op kenteken is gezet, maar uit de papieren niet blijkt op welke datum of welk jaar dat is gebeurd. Ook blijkt uit de papieren niet het jaar van fabricage.

Uit de papieren of uit het identificatienummer (indien helemaal geen papieren aanwezig zijn) van het voertuig is alleen het modeljaar te achterhalen. Dan wordt de datum 28 februari van dat jaar gebruikt. Het bouwjaar kan best een jaar eerder zijn.

De RDW doet nog wel eigen onderzoek om aan de hand van het identificatienummer te achterhalen wat de echte oorspronkelijke datum van eerste toelating is geweest. Kennelijk in dit geval zonder resultaat. Dat kan ook betekenen dat er met het nummer is geknoeid, of dat er van meerdere fietsen één is samengesteld. Dan is ook soms het echte modeljaar niet meer te achterhalen en wordt ook 28 februari van het meest waarschijnlijke modeljaar gebruikt.

Ben dan toch wel benieuwd uit welk land die fiets is geïmporteerd.
Gesloten