file rijden als motorrijder
Moderator: Moderatorteam
-
astrid TS
- Infopolitie Gast
file rijden als motorrijder
Ik rij dagelijks zo rond de 110 km woon/werkverkeer op de motor, ook in de winter. Nu valt het mij op dat het nog steeds erg slecht onder automobilisten bekend is dat je als motorrijder tussen een file door mag rijden. Wat mij dan ook regelmatig overkomt is dat automobilisten opzettelijk de doorgang blokkeren, of geen voorrang verlenenen als ze wisselen van rijstrook, dit is tenslotte een bijzondere verrichting en behoor je voorrang te verlenen. Helaas kan ik hier weinig aan veranderen, maar waarom wordt er door de politie in de media niet meer aandacht aan geschonken dat er bepaalde spelregels zijn op dit gebied.
-
PJ TS
- Infopolitie Gast
-
Astrid TS
- Infopolitie Gast
File rijden
PJ schreef:De Politie is hier niet de geschikte persoon voor.
Deze voorlichting is meer voor 3 vo of rijkswaterstaat.
Maar het is vaak een kwestie van elkaar iets gunnen en dat gebeurd bij auto's onderling ook al niet laat staan bij een motor
In ieder geval bedankt voor je reactie, ik heb mijn vraag voorgelegd aan 3vo.
- The Scorpion
- Roepnaam: Sire
- Leeftijd: 45
Laat je nog even horen wat zij je vertellen?
Ik zit niet op de motor dus heb er niet zoveel mee te maken, maar als ik in de file sta zie ik vooral dat de auto's juist ruimbaan maken voor de motorrijders.
Kan ook komen omdat ik vooral in de tolerante randstad rijd
Als ze van rijbaan wisselen bestaat natuurlijk ook de kans dat ze de motorrijders niet zien. Ook fout, moet je maar beter uitkijken, maar het is wat anders dan moedwillig je weg blokkeren. Maakt niet veel uit als je geraakt wordt, maar toch....
Ik zit niet op de motor dus heb er niet zoveel mee te maken, maar als ik in de file sta zie ik vooral dat de auto's juist ruimbaan maken voor de motorrijders.
Kan ook komen omdat ik vooral in de tolerante randstad rijd
Als ze van rijbaan wisselen bestaat natuurlijk ook de kans dat ze de motorrijders niet zien. Ook fout, moet je maar beter uitkijken, maar het is wat anders dan moedwillig je weg blokkeren. Maakt niet veel uit als je geraakt wordt, maar toch....
Wie rent, bekent!
-
Astrid TS
- Infopolitie Gast
Nou ik rijd iedere dag in die overvolle randstadThe Scorpion schreef:Laat je nog even horen wat zij je vertellen?
Kan ook komen omdat ik vooral in de tolerante randstad rijd![]()
Gelukkig beschik ik over een goed reactievermogen, maar af en toe spuit de adrenaline uit me tenen van de schrik.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Mijn ervaring is ook dat automobilisten op een weg met twee rijstroken meestal ruim baan maken voor motorrijders, zodat de motorrijders tussen de file doorkunnen. Het is maar een enkeling die opzettelijk de zaak blokkeert. Regelmatig zie je dan dat de ander alsnog meer opzij gaat, zodat je er alsnog langs kunt. Als je een adrenalinekick krijgt van automobilisten die van rijstrook wisselen dan ligt dat m.i. ook een beetje aan jezelf, meestal kun je dat van te voren al zien aankomen. Rijd dan ook met aangepaste snelheid langs de file, dan kun je vaak nog op tijd anticiperen.
Anders is het gedrag op een weg met één rijstrook. In Engeland - waar ik net vandaan kom - gaan alle automobilisten zoveel mogelijk links tegen de kant van de weg aanrijden zodat de motorrijder over dezelfde rijstrook langs de as van de weg kan inhalen (doen ze overigens in Duitsland ook). Hier zie je dat veel automobilisten juist ook zoveel mogelijk links gaan rijden, tegen de as van de weg aan, om het inhalen door motorrijders te verhinderen.
In Engeland is het toch al veel prettiger omdat in de meeste gevallen motorrijders op de busstrook mogen rijden, dat schiet pas echt op. Op veel plaatsen zijn ook speciale (gratis) parkeerplaatsen alleen voor motorfietsen aangelegd en geldt de "congestion charge" voor het centrum van Londen niet voor motoren (beide is dat in de Noorse steden ook zo). Zelfs is op veel plaatsen bij verkeerslichten, tegen de as van de weg een aparte strook van ongeveer 1 meter breedte, voor motorrijders aangelegd.
Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Om meteen tegenargumenten uit handen te nemen: Engeland en Zweden kennen gemiddeld minder verkeersslachtoffers dan Nederland (Noorwegen wordt in Eurostat niet meegeteld).
Anders is het gedrag op een weg met één rijstrook. In Engeland - waar ik net vandaan kom - gaan alle automobilisten zoveel mogelijk links tegen de kant van de weg aanrijden zodat de motorrijder over dezelfde rijstrook langs de as van de weg kan inhalen (doen ze overigens in Duitsland ook). Hier zie je dat veel automobilisten juist ook zoveel mogelijk links gaan rijden, tegen de as van de weg aan, om het inhalen door motorrijders te verhinderen.
In Engeland is het toch al veel prettiger omdat in de meeste gevallen motorrijders op de busstrook mogen rijden, dat schiet pas echt op. Op veel plaatsen zijn ook speciale (gratis) parkeerplaatsen alleen voor motorfietsen aangelegd en geldt de "congestion charge" voor het centrum van Londen niet voor motoren (beide is dat in de Noorse steden ook zo). Zelfs is op veel plaatsen bij verkeerslichten, tegen de as van de weg een aparte strook van ongeveer 1 meter breedte, voor motorrijders aangelegd.
Daar kunnen we in Nederland nog wat van leren. Om meteen tegenargumenten uit handen te nemen: Engeland en Zweden kennen gemiddeld minder verkeersslachtoffers dan Nederland (Noorwegen wordt in Eurostat niet meegeteld).
-
Niet Astrid TS
- Infopolitie Gast
Mofkap schreef: Als je een adrenalinekick krijgt van automobilisten die van rijstrook wisselen dan ligt dat m.i. ook een beetje aan jezelf, meestal kun je dat van te voren al zien aankomen. Rijd dan ook met aangepaste snelheid langs de file, dan kun je vaak nog op tijd anticiperen.
Sorry hoor, maar ik rij iedere dag weer of geen weer naar Amsterdam (ben een doorrijder). En ik schrik niet zomaar van een auto die wisselt van rijstrook ben wel wat gewend ondertussen. En negen van de tien keer weet je dat ze gaan komen. Maar je hebt ze er tussen daar kun je niet op anticiperen want je zit er al naast en dan knallen ze zomaar opzij. Je bent een flinke vent als je daar iets tegen kan doen, en er bij jou niet de adrenaline door je lichaam spuit. Geloof er eerlijk gezegd geen ruk van!!
Het valt mij toch gewoon tegen hoe slecht automobilisten van de spelregels op de hoogte zijn. Nu er weer meer motoren op de weg zijn maken ze wel weer wat meer ruimte, maar en dit gebeurd toch wel 2x per week wordt ik echt gewoon expres geblokkeerd. En kom niet aan met een verhaal van ze zien je niet, want ik kijk ze altijd aan via de spiegels.
Ik weet niet hoevaak jullie met de motor op de weg zitten maar ik zeven dagen per week. Rij nu gemiddeld 5000km per maand dus het is niet zo dat ik geen ervaring heb ofzo.
Het heeft ook geen zin om een oeverloze discussie hierover te voeren, ieder heeft zijn eigen ervaringen. Maar om dan gelijk te zeggen dat ik niet met gepastte snelheid rijdt is wel erg kort door de bocht.
- donmarcello
- Roepnaam: marcel
- Geslacht:
- Leeftijd: 68
Je heb helemaal gelijk gast (astrid)er zijn wel degelijk altijd van die lullo's die expres naar rechts of links komen om je te kwallen .
En van mofkap moet je je niets aantrekken die rijd toch meestal in het buitenland en als je goedleest geeft hij het zelf toe dat het in engeland en duitsland beter geregeld is ,dus ook hij word wel eens gekwalt tijdens het rijden tussen de file in nederland

En van mofkap moet je je niets aantrekken die rijd toch meestal in het buitenland en als je goedleest geeft hij het zelf toe dat het in engeland en duitsland beter geregeld is ,dus ook hij word wel eens gekwalt tijdens het rijden tussen de file in nederland
Mag ik u tegen u zeggen ...ik heb moeite met de L
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
Gast (= Astrid ?)
Ik zeg ook: "meestal" en "vaak". Er zijn ook automobilisten die absoluut niets zien en het gebruik van spiegels niet kennen. Maar ja, blinden in het verkeer moet je toch voor laten gaan.
Als ik toch eens bekeuringen mocht uitdelen voor mobiel bellen, krant lezen of opmaken tijdens het rijden, dan was het Rijk in een week tijd van het financieringstekort af.
Anderzijds zijn er ook motorrijders die met ware doodsverachting tussen de file doorscheuren en achter mij opduwen als ik door de file rijd. Met dat soort snelheidsverschillen zit een ongeluk in een klein (dood) hoekje.
Zodra er een gat in de file valt ben ik extra voorzichtig, want de ervaring leert dat dan juist automobilisten de neiging hebben om plotseling van rijstrook te wisselen om vervolgens 20 meter verder weer stil te staan op de andere rijstrook.
Ik maak geen persoonlijk verwijt over het rijden met te hoge snelheid, ik zeg dat het verstandig is om met aangepaste snelheid (= gering snelheidsverschil) de file te passeren.
Ik zeg ook: "meestal" en "vaak". Er zijn ook automobilisten die absoluut niets zien en het gebruik van spiegels niet kennen. Maar ja, blinden in het verkeer moet je toch voor laten gaan.
Als ik toch eens bekeuringen mocht uitdelen voor mobiel bellen, krant lezen of opmaken tijdens het rijden, dan was het Rijk in een week tijd van het financieringstekort af.
Anderzijds zijn er ook motorrijders die met ware doodsverachting tussen de file doorscheuren en achter mij opduwen als ik door de file rijd. Met dat soort snelheidsverschillen zit een ongeluk in een klein (dood) hoekje.
Zodra er een gat in de file valt ben ik extra voorzichtig, want de ervaring leert dat dan juist automobilisten de neiging hebben om plotseling van rijstrook te wisselen om vervolgens 20 meter verder weer stil te staan op de andere rijstrook.
Ik maak geen persoonlijk verwijt over het rijden met te hoge snelheid, ik zeg dat het verstandig is om met aangepaste snelheid (= gering snelheidsverschil) de file te passeren.
-
Astrid TS
- Infopolitie Gast
filerijden
Gelukkig associeer ik mezelf niet met de "gemiddelde" motorrijder die alleen als de zon rijdt een keer opstapt. Want helaas kom je die nu ook dagelijks tegen...Mofkap schreef:Gast (= Astrid ?)
Ik zeg ook: "meestal" en "vaak". Er zijn ook automobilisten die absoluut niets zien en het gebruik van spiegels niet kennen. Maar ja, blinden in het verkeer moet je toch voor laten gaan.![]()
En over de gemiddelde automobilist wil ik me niet eens druk maken, krijg je alleen maar grijze haren van..
Maar het valt mij gewoon op hoe slecht de gemiddelde automobilist en ook motorrijder op de hoogte is van de gedragsregels!
- ThunderSTreak
- Geslacht:
- Leeftijd: 67
Astrid,
Elk jaar start de MAG (Motorrijders Actie Groep) het motorseizoen met een folderactie waarbij autobestuurders erop worden gewezen dat er weer wat meer motorrijders op de weg verschijnen. Vrijwilligers van de MAG delen dan folders uit aan automobilisten op tankstations langs de snelwegen, waarin gewezen wordt op het feit dat veel seizoenrijders weer hun motor uit het vet halen. Bezoek de website maar eens : http://www.mag-nl.org.
Ook de fileregels voor motorrijders en automobilsten worden dan weer onder de aandacht gebracht.
Deze actie is ontsprongen aan een initiatief van het zogeheten motorplatform (http://www.motorplatform.nl); een overkoepelend orgaan van motorrijderorganisaties en overheidsinstanties . De actie draait onder de naam "Good to see you". Het motorplatform houdt zich actief bezig met de veiligheid van motorrijders. Maar er is hier iemand actief die over deze laatset organisatie veel meer weet te vertellen.
Gerichte overheidsvoorlichting op het fenomeen motorrijder is in dit land helaas ver te zoeken.
Elk jaar start de MAG (Motorrijders Actie Groep) het motorseizoen met een folderactie waarbij autobestuurders erop worden gewezen dat er weer wat meer motorrijders op de weg verschijnen. Vrijwilligers van de MAG delen dan folders uit aan automobilisten op tankstations langs de snelwegen, waarin gewezen wordt op het feit dat veel seizoenrijders weer hun motor uit het vet halen. Bezoek de website maar eens : http://www.mag-nl.org.
Ook de fileregels voor motorrijders en automobilsten worden dan weer onder de aandacht gebracht.
Deze actie is ontsprongen aan een initiatief van het zogeheten motorplatform (http://www.motorplatform.nl); een overkoepelend orgaan van motorrijderorganisaties en overheidsinstanties . De actie draait onder de naam "Good to see you". Het motorplatform houdt zich actief bezig met de veiligheid van motorrijders. Maar er is hier iemand actief die over deze laatset organisatie veel meer weet te vertellen.
Gerichte overheidsvoorlichting op het fenomeen motorrijder is in dit land helaas ver te zoeken.
Met vriendelijke groet,
ThunderSTreak
drive safe4safety
ThunderSTreak
drive safe4safety
-
Astrid TS
- Infopolitie Gast
The Scorpion schreef:Laat je nog even horen wat zij je vertellen?
Vanmorgen had ik antwoord van 3vo, helaas hebben zei niet echt de moeite genomen om mijn reactie goed te lezen! En laten we het maar niet hebben over het antwoordt, gewoon gekopieerd van diverse sites, waaronder deze. Tja, van 3vo moet je het over duidelijk niet hebben hier in Nederland!!!!
Om meerdere redenen heeft een motorijder baat bij het passeren van een file van stilstaande of langzaam rijdende auto's. Eén ervan is van levensbelang: zijn veiligheid. Zonder kreukelzones, bumpers en airbags is een motorrijder die achter een rij auto's staat opgesteld zeer kwetsbaar bij kop-staart botsingen. Daarnaast kan de koeling van mens en techniek in de knel komen. Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden. Omdat passeren op vele manieren mogelijk is, zijn er spelregels afgesproken over hoe een motorrijder een file passeert. Voordelen: u kunt beter elkaars gedrag inschatten en via "samenspel" kunt u irritatie en ongevallen zoveel mogelijk voorkomen. Deze spelregels vormen samen een gedragscode, die door de belangrijkste organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt ondersteund. We hebben die gedragscode gratis beschikbaar. Belangstelling? Graag uw adres, dan sturen wij het naar u toe.
We hebben contacten met de KNMV (Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging) over de problemen van motorrijders in het verkeer. 3VO probeert door campagnes en het stimuleren van vrijwillige rijvaardigheidscursussen aan te sturen op een verbeterde motorvaardigheidsbeheersing. Motorrijders moeten proberen er voor te zorgen beter opgemerkt te worden door andere weggebruikers. Om de herkenbaarheid en zichtbaarheid van motorrijders te verhogen beveelt 3VO aan dat ook de kleine groep motorrijders die nog niet overdag altijd met licht aan rijdt, dit voortaan wel te doen. Een betere beheersing van de rijtechniek vermindert de kans op een ongeval met 17%. Het verkeer is een samenspel van diverse partijen en in dit samenspel is de verstandhouding tussen motorrijder en automobilist heel belangrijk. We zullen in de toekomst via campagnes ongetwijfeld aandacht aan dit onderwerp geven.
-
Mofkap TS
- Infopolitie Gast
HUH?ThunderSTreak schreef:Astrid,
Deze actie is ontsprongen aan een initiatief van het zogeheten motorplatform (http://www.motorplatform.nl); een overkoepelend orgaan van motorrijderorganisaties en overheidsinstanties . De actie draait onder de naam "Good to see you". Het motorplatform houdt zich actief bezig met de veiligheid van motorrijders. Maar er is hier iemand actief die over deze laatset organisatie veel meer weet te vertellen.![]()